OK, dan! Ik ken best wel wat vrouwen in Egypte, en dan ook nog in verschillende milieu`s. Mijn ervaring is; hoe hoger het mileu, hoe meer Westers er gedacht wordt.
Daar hebben meisjes/vrouwen moeite met het feit dat een broer beslissingsbevoegdheid denkt te hebben. Hetzelfde geldt voor de echtgenoot, hoewel daar andere regels voor gelden, zo is het in Nederland ook.
Maar, ik zie ook dat er in de lagere milieu`s vaak sprake is van een redenatie zoals jij nu hebt, en dat wordt dan vaak ook geacepteerd, het wordt normaal gevonden.
Aan de andere kant zie ik ook vaak het hypocriete van deze manier van omgaan met vrouwen. Want wat als teken van liefde wordt gebracht, is vaak tegelijkertijd een vorm van egoisme. Een meisje/vrouw wordt tot in het extreme beschermd, soms zelfs tussen 4 muren gehouden, omdat ze hun eigen volk kennen.Het is nodig.
Voorbeeld: Een vrouw wacht met het slapen gaan totdat de man thuis is. Stel, je man komt elke dag tegen het ochtendgloren thuis, vanwege bezigheden waar hij zijn vrouw buitenhoudt. (Wat dat dan ook moge zijn) Kinderen moeten vroeg op, dus vrouwlief kan elke dag pas om 5.30 uur gaan slapen. (soms zelfs later)
Ze raakt daar natuurlijk uitgeput van, maar wil op haar man wachten, omdat dat ze hoort. Dat is een teken van haar liefde voor haar man.
Zou de man in kwestie dan niet eens zijn eigen verantwoording kunnen trekken en eerder thuiskomen, zodat zijn vrouw eens fatsoenlijk kan slapen?
Ik zie in zijn gedrag geen enkel teken van liefde, enkel van egoisme.Dat is een voorbeeld, ik ken er legio… Voorbeelden waarbij het lijkt alsof er sprake is van liefde, maar in feite het alleen maar zo is dat het de man in kwestie beter uitkomt…
Hij denkt aan zichzelf…
Persoonlijk denk ik dat geen mens “eigendom” van een ander kan zijn, en mag dus ook geen beslissingen nemen die de andere p e r s o o n l i j k aangaan. (persoonlijk he, niet als het aangaande man en vrouw samen is) En het is ook een teken van liefde als je een mens zichzelf laat zijn…