Ik weet niet in welk gedeelte van Egypte je zit,maar dit komt me allemaal zo onbekend voor,of ik moet zo'n vooruitstrevende schoonfamilie hebben.Het dragen van een hoofddoek is een zaak tussen het meisje zelf en Allah,daar heeft een broertje,en helemaal een jonger broertje,niets mee te maken.Ik zie in mijn schoonfamilie's dorp en in Cairo heel veel(islamitische)meisjes die helemaal geen hoofddoek dragen,meisjes die het wel dragen en sommige meisjes die helemaal ingepakt lopen.Mijn schoonzusjes en nichtjes werken bijna allemaal(als ze werk kunnen vinden)of studeren zodat ze een goede baan kunnen krijgen.
De jongens uit mijn familie gaan ook met hun vrienden weg,(westerse)kleding kopen,naar de bioscoop,videospelletjes spelen,de meisjes gaan winkelen,ook naar de bioscoop,bij vriendinnen en familie op bezoek,enz.Wat denk je dat de jongens dan gaan doen,het is geen Nederland met al zijn ‘mogelijkheden’.De jongens en meisjes gaan gewoon gescheiden uit,maar doen bijna hetzelfde.En meisjes gaan ook gewoon naar een eet-en drink-gelegenheid(vind ik een betere benaming voor wat jij noemt een koffie-shop vanwege de associatie met coffee-shop,want die heb ik nog nooit gezien in Egypte)met haar vriendinnen of familie,al dan niet gesluierd.
Nu zal jij wel zeggen dat dat niet zo is,maar ik weet dit uit eigen ervaring 100% zeker.Er zullen heus wel situaties zijn van onderdrukking,maar dit komt ook in Nederland,onder Nederlandse mensen voor,eigenlijk over de hele wereld.