een andere vrouw in Egypte

• Petr°

Wat denk je van een jongen van 10 die zijn zus van 14 voorschrijft dat ze een hoofddoek moet dragen?

Wat denk je van een jongen die zijn zus weliswaar mee uitneemt, omdat ze het nodig heeft, maar daar zelf de “vriendinnen” uitzoekt waar ze een avond mee mag doorbrengen, in plaats van haar eigen vriendinnen ?

Wat denk je van niet buitenshuis mogen werken ?

En waarom zou een meisje alleen met nichtjes mogen winkelen en familie bezoeken, terwijl de jongens kunnen gaan en staan waar ze willen?

En waarom wordt een meisje die dat allemaal w e l doet bij voorbaat al een slet gevonden ? Een meisje dat ongesluierd is, met vrienden en vriendinnen naar een koffieshop gaat, en verder niks verkeerd doet?

• petra

Ik weet niet in welk gedeelte van Egypte je zit,maar dit komt me allemaal zo onbekend voor,of ik moet zo'n vooruitstrevende schoonfamilie hebben.Het dragen van een hoofddoek is een zaak tussen het meisje zelf en Allah,daar heeft een broertje,en helemaal een jonger broertje,niets mee te maken.Ik zie in mijn schoonfamilie's dorp en in Cairo heel veel(islamitische)meisjes die helemaal geen hoofddoek dragen,meisjes die het wel dragen en sommige meisjes die helemaal ingepakt lopen.Mijn schoonzusjes en nichtjes werken bijna allemaal(als ze werk kunnen vinden)of studeren zodat ze een goede baan kunnen krijgen.

De jongens uit mijn familie gaan ook met hun vrienden weg,(westerse)kleding kopen,naar de bioscoop,videospelletjes spelen,de meisjes gaan winkelen,ook naar de bioscoop,bij vriendinnen en familie op bezoek,enz.Wat denk je dat de jongens dan gaan doen,het is geen Nederland met al zijn ‘mogelijkheden’.De jongens en meisjes gaan gewoon gescheiden uit,maar doen bijna hetzelfde.En meisjes gaan ook gewoon naar een eet-en drink-gelegenheid(vind ik een betere benaming voor wat jij noemt een koffie-shop vanwege de associatie met coffee-shop,want die heb ik nog nooit gezien in Egypte)met haar vriendinnen of familie,al dan niet gesluierd.

Nu zal jij wel zeggen dat dat niet zo is,maar ik weet dit uit eigen ervaring 100% zeker.Er zullen heus wel situaties zijn van onderdrukking,maar dit komt ook in Nederland,onder Nederlandse mensen voor,eigenlijk over de hele wereld.

• Petr°

Ja, in Staphorst en andere gebieden kennen we dat ook. Ik heb het gewoon over Cairo, en over verschillende families. Misschien ken ik net de meest traditionele mensen…

• gamil

Ik denk dat het alletwee voorkomt. Egypte is en blijft een Islamtisch land met ander normen en waarden. Ook is het natuurlijk gewoon een derde wereldland. Zolang de voorzieningen nog niet goed geregeld zijn kunnen vrouwen toch niet zoveel. zoals een vriendin van mij zei toen ik aan haar vroeg waarom zij in godsnaam niet ging scheiden van haar geweldadige man. Dan sta ik op straat. Ook dit speelt een rol. Ik herken namelijk alletwee de verhalen. Maar 1 ding moet ik toegeven. Het is dus heel belangrijk in welke familie je geboren bent. In Nederland kan je losbreken en je eigen leven op poten zetten. In Egypte is dit echt heel veel moeilijker. Maar niet alleen voor vrouwen hoor. ik ken genoeg mannen die het ook anders zouden willen. Maar zoals een vader tegen mij zei. als ik me dochter te veel vrij laat dan wordt ze gezien als h…r zo wordt ze behandelt en ik verlies me gezicht.

• Petr°

En dat is toch erg? Je hoeft helemaal niks verkeerd gedaan te hebben om als een soort uitschot behandeld te worden. Vandaar dat alles in het geheim gebeurd. En wat je niet ziet, dat is er niet. Naar buiten de schijn ophouden, maar achter de schermen…

Wat door de geldende normen en waarden niet mag, wordt in een ander deel van de stad gedaan,want daar ben je anoniem.En thuis speel je de “goede” moslim.

En wordt er eentje onverhoopt toch betrapt, dan wordt dat schijnheilig veroordeeld, terwijl ze het zelf ook doen…, ik maak het iedere keer weer mee.

Die dubbele moraal in alles…

• gamil

Moet je daarin wel een beetje gelijk geven. Toch kan ik ook echte Egyptenaren die zich aan hun geloof(moslim of christenen) houden en dit alles niet doen. Het vervelende is dat je die mensen als westerling niet veel tegen komt. Meestal zitten die mensen namelijk niet in de toeristische gebieden. Dat scheelt echt heel veel. Toen ik in Iskanderija woonden was het verschil me toch wel heel duidelijk. De meesten mensen hadden een gewoon leven huisje boompje en dan geen beestje maar niet zoveel verschillend als dat in nederland terwijl toen ik in Hurgarda woonden ik daar toch wel een verdraait beeld van kreeg en bijna een hekel aan de Egyptenaren(vooral de mannen)

• Petr°

Het is juist niet in de toeristische gebieden dat ik dit tegenkwam, gewoon, in normale stedelijke woonwijken! In de dorpen schijnt het idd anders te zijn, maar daar ben ik nog nooit geweest. In de toeristische gebieden kun je natuurlijk vanalles verwachten, het zijn allemaal jongens en mannen die oorspronkelijk uit een traditionele omgeving komen, en die a.h.w. gedumpt worden in een samenleving die ook niet bepaald Westers genoemd kan worden. Drank, muziek, vakantievierend publiek, dat geeft ook niet bepaald een afspiegeling van het dagelijks leven zoals we het thuis leiden.

En omdat het vaak all inclusive is lopen ze `s ochtends al met alcohol, om tegen middernacht dronken het bed in te rollen. Geen wonder dat die mannen/jongens een verkeerde indruk van Europeanen krijgen…

• gamil

ben ik helemaal met je eens hoor. Maar mijn ervaring is toch wel dat in de niet toeristische wijken/steden de mannen zich (in mijn ogen) zich beter gedragen. Ja de moraal is en blijft dubbel en ze houden van roddelen. Maar dit geldt ook voor mannen al wordt het hen niet zo sterk aangerekent als ze wat doen wat niet mag. Maar de eer van de familie hangt nu eenmaal veel sterker aan de vrouw hoe onterecht dit ook is. En laten we wel zijn dit is in Nederland toch ook nog. Vrouwen wordt een “los”moraal toch veel meer aangerekent dan mannen. de nam is de bink de vrouw is een sl..t

• Anna

Inderdaad, de term ‘afgelikte boterham’ wordt altijd in verband gebracht met vrouwen, nooit met mannen….

“Drank, muziek, vakantievierend publiek, dat geeft ook niet bepaald een afspiegeling van het dagelijks leven zoals we het thuis leiden.”

- nee, maar weten zíj veel…

Ik ga trouwens in november naar Cairo en ook naar wijken (Shubra, al-Matariyeh) waar geen toeristen komen. Mijn man gaat mee, hoor. Vinden jullie het overdreven als ik daar een hoofddoek zou opdoen over mijn blonde haar?

• Petr°

Klopt. Maar als dat verschil tussen man en vrouw in niveau`s uitgedrukt mag worden, dan zit er hier 1 of 2 niveau`s verschil in, en daar 9 tot 10!

Maar soms is het wel grappig. Op de bank kom je bij een vrouwelijke accountmanger terecht, bij de apotheek bij een vrouwelijke apotheker, en wat als er soms geen vrouw aanwezig is??? Ik ben eens een keer midden in de nacht op de EHBO van een ziekenhuis terecht gekomen, omdat een vriend daar een injectie moest halen. (gewoon een vriend, geen relatie) Er was geen vrouw en hij wilde me niet alleen in de wachtkamer achterlaten. Ga maar mee naar binnen, zei hij toen.

Ik ga daar echt niet bijstaan als ze jou een spuit in je blote kont geven, zei ik, ik wacht wel bij de receptionist van de EHBO. Dat kon nog net! ;)

Die receptionist begon over voetbal te praten, want Ghaly zat toen nog bij Feyenoord, en elke nacht (want het was een kuur) ging ik daar ff buurten. Maar in eerste instantie was het wel een probleem!

Of een man die tampons voor je moet gaan halen omdat je onverwacht ongesteld bent geworden. Daar hebben hier mannen soms ook wel problemen mee, laat staan daar!!!