'leuke' thread, dat ‘vlucht uit Egypte’.
Nu het verhaal van een Egyptische vrouw van bijna 30 die in Cairo woont (bij haar ouders natuurlijk, vader Egyptenaar, moeder Russisch). Zij heeft al een paar huwelijkskandidaten de revue zien passeren maar heeft ze telkens afgewezen. Ondertussen tikt haar biologische klok door. Ze ziet er goed uit, heeft een goede baan, is moslima. Ze mag gewoon vrij reizen in het buitenland voor haar werk, haar ouders zijn vermoedelijk nogal liberaal. Zo gaat ze b.v. op pad in Cairo met een goede Nederlandse vriend die haar regelmatig opzoekt, en haar broer hoeft dan niet als chaperonne te spelen.
Ik ken haar niet zo goed dat ik het haar op de vrouw af zal vragen, maar intussen vraag ik me samen met een goede (Nederlandse) vriend van haar wel eens af: wat zal de toekomst haar brengen?
Een vrouw die niet (op den duur) getrouwd is (en een of meer kinderen heeft), dát kan volgens Egyptische maatstaven niet…toch?
Ze wil best trouwen, maar dan moet er wel sprake zijn van echte liefde, en ze wil (deels) blijven werken, en zeker niet verplicht worden tot het dragen van een hoofddoek (doet ze, in tegenstelling tot het merendeel van haar vriendinnen, nog steeds niet). Ze was ooit verloofd met een hele ruimdenkende jongen, dat is helaas uit geraakt, hij is inmiddels getrouwd en zijn vrouw draagt geen hoofddoek en mag van haar blijven werken.
Dit laatste geeft hoop: haar ex zal toch niet de enige ruimdenkende Egyptenaar zijn.
Op zich is bovenstaande dus wel een positief verhaal. Alleen hoop ik dat ze op den duur niet zal ‘moeten’ trouwen met iemand die zij niet heeft gekozen.