Politiek 2

• MCM

zou wel eens willen weten of al die kinderen die ontvoerd zijn ook de nederlaandse nationaliteit hebben?

• Jacques

MCM

Deze kinderen zijn ALLEMAAL in Nederland geboren ‘uit’ een Nederlandse moeder, hebben dus ook allemaal de Nederlandse Nationaliteit.

Doch NA de onttrekking/ontvoering hebben er allemaal vreemde praktijken in Egypte afgespeeld (zoals eerder omschreven).

Een vader heeft zelfs het LEF gehad om aan de moeder te melden dat haar zoon in Cairo is overleden, na enig zoekwerk troffen wij hem levend en wel aan………….wat een mentaliteit!!!

Nogmaals voor ALLE duidelijkheid…………….NIET alle Arabische mannen zijn zo, dus men mag hen niet over 1 kam scheren!!!

• Jacques

Rene,

Ondanks ALLE bewijslast achteraf blijft deze Ambassade ONTKENNEN medewerking aan deze praktijken te geven.

Toen ik op die Ambassade in Den Haag was, waren ze poeslief, bleven verstoken van enig antwoord bij overlegde bewijslast en wij gingen met lege handen terug, maar eensgelijke praktijken bleven/blijven gewoon doorgaan.

Jacques

• Gipsy

Beste MCM, ik kan me bijna niet voorstellen dat je ook maar enigszins op de hoogte bent van de Egyptische wet, na jouw bewering dat 'de wet tegenover de buitenlanders heel sterk is en die kan iedereen gebruiken,dus een egyptenaar heeft beslist niet meer rechten dan een buitenlandse vrouw!

Sorry hoor, (misschien heb ik je verkeerd begrepen?) -maar zeker als jij in Egypte hebt gewoond en een relatie hebt(gehad) met een Egyptenaar- vind ik dit toch een, op z'n zachtst gezegd, beetje domme redenering die getuigd van zeer weinig inzicht in de Egyptische samenleving.

Met name in deze context op z'n minst een hele vreemde redenering. In het Egyptische familie-/erfrecht heeft de vrouw geen poot om op te staan. Zelfs niet als die vrouw de Nederlandse of welke nationaliteit dan ook heeft. Als de Egyptische man en/of zijn familie dit wenst, blijft de vrouw totaal berooid achter. Zoals inmiddels wel duidelijk mag zijn: zeer regelmatig dus zelfs zonder haar eigen kinderen.

In zo'n geval zul je toch echt van een kouwe kermis thuiskomen bij de toeristenpolitie!

En trouwens zoals gebleken is: ook bij alle andere instanties in Egypte (en NL).

Natuurlijk en gelukkig zijn er vele miljoenen kinderen die in egypte onder normale omstandigheden en goed opgroeien. Dat staat toch helemaal los van deze ontvoeringsproblematiek?

Voor een kind dat het grootste gedeelte van zijn leven in Nederland(of elders) heeft gewoond, weggerukt is bij zijn moeder en ontvoerd wordt naar een ver, vreemd land, en vaak ook nog een bij onbekenden wordt ondergebracht, zijn deze omstandigheden verre van normaal!!

• Jacques

Pfffffffffffff Gipsy,

Ikmoet je helemaal gelijk geven maar durfde als ‘man’ het zo niet te omschrijven, ik moet het allemaal ‘politiek’ verantwoord op schrift zetten en dat is een groot nadeel.

Chapeau Gipsy.

• MCM

Mijn antwoord was als algemeen bedoeld om niet iedereen over 1 kam te scheren.Uiteraard ben ik het er mee eens dat die moeders de nederlandse wet en instanties,zoals een ambassade achter zich moeten hebben staan.Wat betreft het erfrecht kan een niet moslim vrouw niet erven,maar door een overeenkomst op te stellen bij een advocaat is dit wel degelijk legaal.Dat zou gelijk moeten gebeuren bij het trouwen om de vrouw te beschermen en als de man het daar niet mee eens is zou ik 1x nadenken.

• Gipsy

Generaliseren is ook niet mijn stijl, daarin ben ik het helemaal met je eens, MCM.

Tuurlijk gaat het in heel veel gevallen ook wél goed!

En ik realiseer me dat wij ons eigenlijk alleen maar gelukkig mogen prijzen dat we níet alle ins en outs van deze vreselijke materie kennen. Het zal jouw kind maar zijn………………

Maar als ik zo de FEITEN lees: 80(!?) kinderen uit NL ontvoerd en dat alléén al naar Egypte!

En dan te weten dat Egypte zeker niet het enige land is waar deze problematiek zich afspeelt.

Als dit cijfer klopt is het probleem veel en veel groter dan de meesten hier zich zullen kunnen voorstellen.

Als 80 staat voor een gemiddelde, wat toch eigenlijk ongeloofelijk is, zou iedereen in zijn omgeving wel een gezin moeten kennen wat op deze manier uit elkaar gerukt is en waar een kind achter wordt gehouden in een ver, vreemd land.

Jacques, weet jij of er betrouwbare, landelijke cijfers bekend met toespitsing naar de verschillende landen?

• Gipsy

Beste MCM, mijn eigen reaktie zo teruglezende wil ik even expliciet aangegeven dat deze niet bedoeld is als een aanval op jou persoonlijk. Ik ken mezelf: soms wat te fel in de discussie. Dus hopelijk heb je het dan ook niet al te negatief opgepakt, anders bij deze mijn excuus.

Nog ff over de huwelijksovereenkomst die jij aan de orde stelt: wat jij legaal noemt is toch wat anders dan legaal in westers oogpunt. Ook hier geldt weer het eerder genoemde recht van de dollar. Corruptie zegeviert nog altijd in een derde wereldland als Egypte. je kunt officieel, voor het huwelijk heel veel vastleggen en afspreken, maar het blijft toch echt de vraag wat zo'n contract uiteindelijk waard is.

Met name in het familie- en erfrecht zijn vele haken en ogen. Jij weet ws als geen ander dat je in Egypte niet alleen met je man bent getrouwd, maar met zijn hele familie. Als een huwelijk ontbonden wordt, om wat voor reden dan ook, gaat áltijd een belangrijk deel van de voogdij (de Wilaya) over aan de man of een mannelijk familielid. Dat is een overkoepelende wet, die staat boven alles wat onderling afgesproken en vastgelegd is. Het kan zo ineens zijn, dat een oom of neef heel wat meer zeggenschap krijgt over jouw eigen kind dan jijzelf. Trouwens ook over jouw eigen vermogen dat je zelf (mee hebt) opgebouwd. Dat is met geen enkele overeenkomst, contract, beste advocaat en wat of wie dan ook dicht te timmeren..

Zo kan het gebeuren dat, in het fantastische land met die merendeels lieve en gastvrije mensen, waar je jarenlang gelukkig bent geweest, zomaar ineens grote problemen ontstaan als gevolg van de cultuurverschillen. Zelfs al was je zo goed op de hoogte met veel respect voor elkaars achtergrond en cultuurverschillen.

• Jacques

Gipsy,

Daat dit een Egypteprikbord is gebruik ik ALLEEN de cijfers die over Egypte bekend zijn anders zou er een onjuist beeld ontstaan en dat is iets wat ik wil voorkomen.

Helaas is het de KEIHARDE waarheid, 80 Nederlandse kinderen worden er in Egypte achtergehouden door Egyptische vaders.

Den Haag ‘boekt’ ontvoeringszaken af wanneer blijkt dat het terughalen ‘onmogelijk’ is en dat is in nagenoeg ALLE Egyptische zaken doch dat ‘afboeken’ zegt geheel niet dat deze kinderen vergeten moeten worden, ze zitten daar nog steeds en dat is mijn gevecht tegen onze Haagse miskleuners.

Kinderen zijn ONZE toekomst en daar moeten we zuinig op zijn.

Jacques

• colette

Gipsy,

Jij weet precies hoe de vork in de steel zit, petje af. Want er zijn maar weinig mensen die weten hoe het werkelijk is.