Politiek 2

• Jacques

Frans,

Als mijn voorstel wetswijziging er door is dan durf ik te zeggen dat wanneer de politie volgens deze wetswijziging gaat werken, er een boel kinderen tegen een ontvoering beschermd zullen worden.

Dan heb ik al een groot deel van mijn doel mogen bereiken, nu nog 80 kinderen in Cairo, Mahalla e.o.

Jacques

p.s. Deze ontvoeringen hebben NIET alleen betrekking op Egypte maar ook op die andere Arabische landen waarbij ik DUIDELIJK willen stellen dat er ook GOEDE Arabieren zijn die het recht van het kind en de vrouw WEL respecteren.

• Joleke

Hallo,

Ik ben dus Jol maar bij registratie kon ik Jol niet gebruiken dus mensen de ouwe Jol is Joleke.

Enfin, Jaques, ik steun jouw project volledig. Ik ben hier lang genoeg om te weten hoe de vork in de steel zit.

Een van de talrijke redenen waardoor het soms mis gaat is ook dat nederlandse vrouwen / meisjes geen benul hebben van de egyptische / islamitische wet.

Ook ik wist dat in het begin niet.

Egyptische vrouwen tekenen bij hun trouwakte al meteen een akte met voorwaarden bij eventuele scheiding. Daarin kan bijvoorbeeld staan, dat de man de flat voor de vrouw moet achterlaten en/of op haar naam, de alimentatie wordt hierin geregeld, vaak ook nog een fiks bedrag dat de man haar moet betalen bij scheiding, de voogdij van de kinderen kan al geregeld worden etc.etc.

Wij Nederlanders vinden dit vaak raar maar aangezien de egyptische wet niet veel rechten voor vrouwen kent vinden de families van de vrouw dit noodzakelijk en is het maar goed dat dit kan. Een noodzakelijk kwaad.

Vandaag de dag wordt er ook nog veel met het bekende ‘orfi’ getrouwd.

Goed om te weten dat je tegenwoordig ook extra's kunt inbouwen zoals: het recht om vrij te reizen, het recht om te werken, etc. etc..

Beste verliefde meiden: Laat dat niet na omdat je denkt dat je vriend zo niet is.

Anyway, tegenstanders van Jaques kom je altijd tegen. Ook mijn man vindt dergelijk acties onzin en nadat ik jaren terug het beruchte boek had gelezen “not without my daughter” was hij erg achterdochtig en zei dat het waarschijnlijk allemaal niet waar is. Wat de meeste egyptische mannen zeggen. Tot overmaat van ramp gaf de man uit het boek “Moodi” ooit eens een interview vanuit een prachtige villa / paleis waarin hij verklaarde dat zijn exvrouw het goed had met hem en dat ze alles gelogen had.

De meeste reactie van egyptenaren waren dan ook : “Zie je nu wel”

Blijft een moeilijke materie maar ik wens Jaques en zijn stichting veel succes!

Joleke (voorheen Jol)

• colette

Jacques,

Je hebt helemaal gelijk. Ik ken een aantal mensen waarvan de kinderen verdwenen zijn naar een Arabisch land. En het is gewoon triest dat de overheid hier niets aan doet. Ikzelf zit in een vervelende situatie, ben ook gescheiden van een Egyptenaar en heb uit dat huwelijk een zoontje. Hij is dan geen moslim, maar hij handelt wel op dezelfde manier. Ik ben met rechtszaken bezig en het enigste wat ik te horen krijg is dat de vader recht heeft op omgang ( en dat is ook wel, maar dat moeten ze wel per geval bekijken). Alles wat mijn ex verteld wordt klakkeloos overgenomen (en mooie praatjes heeft hij genoeg) en mijn argumenten??? Die worden zo van tafel geveegd, want ik wil niets en ik frustreer de boel. Je wordt gewoon in een hoek gezet en je krijgt nog een trap na.

Ik heb zelfs een rapportage gehad van de “Raad voor de Kinderbescherming” , ze begrepen mijn angst, maar vonden toch dat er gewoon een omgangsregeling opgesteld kon worden. Maar diezelfde mevrouw verteld me, na het doorspitten van de rapportage, dat ik wel voorzichtig moet zijn met de omgang!! Het is allemaal zo krom.

En ik ben zelf ooit in Egypte geweest, met geld kun je heel veel voor elkaar krijgen en als vrouw stel je niet veel voor. Ik kan me ook niet voorstellen dat een kind wat in Europa gewoond heeft, graag in dat land zou willen blijven wonen. Ja bij de hotels misschien, daar is het wel netjes, maar verder Cairo in, nee bah!!!!!

Jacques schreef:

>

> Hallo prikkers,

>

> Om ‘verfriste’ aandacht te krijgen voor de eerdere posting

> omtrent het punt ‘politiek’ als we spreken over

> internationale kinderontvoering naar Egypte, plaats ik (na

> een dag of 12) mijn visie en ervaring onder deze nieuwe topic

> ‘Politiek 2’.

>

> Gisteren ben ik uit Shanghai/China weer in Nederland

> teruggekomen, dit had weer alles te maken met de ontvoering

> van een Nederlands kind naar dat verre land.

>

> Voor wat betreft Egypte moet ik helaas vermelden dat er op

> dit moment vele (ongeveer 80) ontvoerde Nederlandse kinderen

> in Egypte aanwezig zijn. Deze worden (naar vernomen wordt)

> tegen wens en wil door de Egyptische vader aldaar

> achter/vastgehouden nadat zij (op slinkse wijze) zijn

> ontvoerd of achtergehouden.

>

> Vele denken nog steeds dat er vanuit ons ‘veilige’

> Nederlandje geen gevaren voor kinderen uit ‘multi-culti’

> huwelijken kunnen ontstaan, laat mij u uit de droom helpen……

>

> Ongeveer 2 jaar geleden heb ik een voorstel bij de diverse

> Kamerleden ingebracht waarbij Anja Timmer (in opdracht van de

> Vaste Kamercommissie Justitie) deze juridisch heeft aangepast

> in een initiatiefvoorstel wetswijziging .

>

> Wat zijn nu de problemen met betrekking tot naar Egypte

> ontvoerde kinderen c.a. kinderen die onder deze bedreiging

> vallen en wat kan Nederland hier tegen doen?

>

> Er loopt een opvallend rode draad als je kijkt naar de

> Egyptische ontvoering.

>

> De meeste Egyptische mannen hebben een gewillig Nederlands

> vrouwelijk ‘slachtoffer’ gevonden om daarmee in Nederland te

> trouwen zodat desbetreffende man een verblijfvergunning krijgt.

>

> Kort na de huwelijksvoltrekking bemerkt de vrouw een

> opvallende wijziging in de persoonlijkheid van de man, zo

> Westers als hij voor het huwelijk was, zo Moslimminded wordt

> hij opeens na het verkrijgen van de Nederlandse documenten.

>

> Wanneer een uit dit ‘huwelijk’ een kind is geboren MOET deze

> een moslimopvoeding krijgen, dat wil de man en de man is

> volgens de Arabische regels altijd nog de baas (?)

>

> Tegen wens en wil van de moeder in (in een aantal gevallen)

> wordt de jongen besneden, geeft de moeder geen vrijwillige

> medewerking, dan komt er een illegale ‘kapper’ om de hoek

> kijken en wordt het kind in Rotterdam besneden.

>

> Rond de leeftijd van 3 of 4 jaar (als we over jongetjes

> spreken) wordt de opvoeding volgens de moslimcultuur

> opgevoerd en omdat de moeder (in de meeste gevallen) GEEN

> Moslima is ‘verdwijnt’ het kind naar het thuisland van de

> vader om aldaar door ‘opa en oma’ verder te worden opgevoed.

>

> Bij de opvolgende echtscheidingen komt de man altijd met het

> verweer dat de moeder ‘slecht’ is (omdat zij niet naar zijn

> pijpen wenst te dansen), een Nederlandse ‘@!#$’ is (was zij

> dat dan niet toen hij haar nodig had voor de Nederlandse

> papieren en ook niet toen hij het bed met haar deelde?),

> buitenechtelijke relaties heeft (nooit 1 keer bewezen) etc.

> etc.

>

> Hoe krijgt zo een vader na een echtscheiding die kinderen

> naar zijn thuisland?

>

> Erg simpel…..hij gaat naar zijn Ambassade in Den Haag, laat

> het kind (zonder instemming van de moeder want dat is volgens

> de Egyptische wetgeving niet noodzakelijk) bijschrijven in

> zijn Egyptische paspoort en vertrekt zo ‘legaal’ met het kind

> naar zijn thuisland.

>

> Andere tactieken zijn om naar zijn thuisland op vakantie te

> gaan om na aankomst de moeder direct weer op het

> eerstvolgende vliegtuig terug te sturen om op die manier het

> kind aldaar achter te houden.

>

> Onze hopeloze Nederlandse regeringsleiders zijn te laks om

> hier iets aan te doen en mede daarom heb ik dat voorstel

> wetswijziging ‘geschreven’ en heeft Anja Timmer dit in de 2e

> Kamer ingebracht.

>

> Deze wijziging wil zeggen dat de voorbereidende maatregelen

> tot een ontvoering (o.a. het inschrijven in een Arabisch

> paspoort zonder toestemming van de moeder) met 9 jaar

> hechtenis strafbaar gesteld kan worden en

>

> De poging tot een ontvoering wordt in mijn voorstel dan ook

> strafbaar gesteld met een hechtenis van 9 jaar.

>

> Tot op heden voorziet onze wetgeving hier nog steeds niet

> in………..slimme jongens daar in Den Haag.

>

> Wij hebben zelfs zaken meegemaakt waarbij het kind geboren op

> 12 augustus 1999 (ergens in Nederland) opeens een officieel

> Egyptische geboorteoorkonde had dat hij op 12 augustus 1999

> in Cairo was geboren, ondertekent door diverse artsen.

>

> In Egypte spreekt men nog steeds 1 taal (alhoewel men Amerika

> verafschuwd) en dat is de taal van de US Dollar, money makes

> the world go round, even in Egypt.

>

> Ik weet dat ik nu een boel ‘tegengas’ zal krijgen maar dat er

> ook zeer velen zijn die mijn ervaring kunnen onderschrijven

> waarbij ik hoop dat zij van zich zullen laten horen.

>

> Als het kind eenmaal in Egypte is, dan staat er een helse weg

> te wachten om nog enig contact met het kind te krijgen,

> Egypte lapt Nederland aan haar laars en (Berend) Bot van BuZa

> is weer eens uit varen maar dan alleen naar Zuidlaren want

> verder steekt hij zijn hoofd in het zans.

>

> Donner heeft zelfs gezegd: “voor een kind willen wij niet op

> gespannen voet met een andere mogendheid komen te staan”,

> Donner vergeet hier helemaal dat het hier om Nederlandse

> onderdanen gaat.

>

> Jacques

• gerda66

Ik vind het erg goed dat dit soort problemen aan de kaak worden gesteld en dat er aandacht aan besteed wordt want het is te triest voor woorden hoeveel kinderen er o.a. naar Egypte worden ontvoerd. Vaak weten vrouwen totaal niet waaraan ze beginnen en worden door schade en schande wijs. Bij ons zijn deze issues gelukkig nooit aan de hand geweest (ben 17 jaar getrouwd met iemand uit Luxor en we hebben een zoon van bijna 13 jaar). Ik woon met m'n zoon in NL sinds hij leerplichtig is en mijn man in Egypte. We reizen heel wat heen en weer maar er is nooit een probleem geweest dat er wrijving zou zijn over de opvoeding. Want in feite wordt hij dus opgevoed in een Westerse samenleving en niet “ingewijd” in de moslimcultuur en tradities. Maar mijn man heeft het volste vertrouwen in mijn kijk op de opvoeding en laat mij volledig vrij daarin. Zo kan het ook maar……….helaas hoor ik maar al te vaak hele andere geluiden!!!

• Petr°

Mag ik je eens een vraag stellen? Ik vraag me af wat vrouwen bezielt om na een enkel bezoekje aan Cairo een oordeel over een land en de bevolking te geven.

Ieder mens in de wereld is een product van zijn verleden. Als je met een buitenlandse man trouwt, dan zul je, om hem te kunnen begrijpen, meer moeten weten van zijn verleden. Van de omgeving waar hij is opgegroeid, van zijn familie, van de cultuur. Pas als je dat goed door hebt, kun je begrijpen hoe en waarom hij in bepaalde zaken denkt en hoe er wordt gedacht.

Je mag Cairo vies vinden, dat is het in onze ogen ook, maar probeer daar eens doorheen te kijken. Probeer de algemene denkwijze eens te pakken te krijgen, en pas als je dat doorhebt, en je hebt er geen problemen mee, neem dan pas die belangrijke stap in je besluit tot trouwen. Mijns inziens zijn er veel te veel teleurgestelde vrouwen die niet weten waar ze mee in zee gaan.

Die alleen maar dat vieze, vreemde land zien, en zich verder niet verdiept hebben in cultuur, gewoontes en gebruiken.Want ook daar ga je mee in zee…

Als de mensen beter nadachten zou er geen man als mijnheer Jacques nodig zijn.

• rene

jol, als je naar ‘mijn profiel’ gaat, als je ingelogd bent, en dan ‘wijzig profiel’ doet, kun je je naam weer veranderen. je login-naam hoeft niet hetzelfde te zijn als je naam.

groeten rene

• Gipsy

Rene je (lees: jouw bericht) komt als geroepen!

Vreemd eigenlijk dat dit ineens onaangekondigd wordt veranderd. Maja, 't zal wel ergens goed voor zijn.

We zijn er weer.

• Gipsy

Petra, persoonlijk ben ik het wel met jouw mening eens, maar zou het toch wat willen nuanceren. Zoals jij het hier stelt komt het op mij over als een verwijt naar vrouwens wiens relatie met een buitenlandse partner misloopt. Zo van eigen schuld, dikke bult, had je maar beter na moeten denken. Onzin natuurlijk.

(Echt)scheidingen -en de daaruit voortvloeiende problematiek als er kinderen in het spel zijn- komen in meerdere of mindere mate natuurlijk en veelvuldig in alle lagen van de bevolking voor, niet alleen bij Egyptische/Arabische/islamitische gemengde relaties. Net als internationale kinderontvoeringen. Heb eens gehoord over een kind dat door de vader ontvoerd is naar Duitsland, ook dat is een ramp voor de moeder en de familie in Nederland.

Mensen als Jacques zullen mi steeds meer nodig zijn en dat is meer een gevolg van de multi-culturele samenleving en de tekortkoming van de wetgeving hierin.

het is niet gepast om vrouwen (en ook vaders) die zoiets vreselijks overkomt nog een trap na te geven door indirect te zeggen dat ze zelf heeft bijgedragen aan deze gruwelijke situatie. Als moeder kan ik zeggen dat ik dit mijn grootste vijand nog niet zou toewensen.

• MCM

Petra ik ben het helemaal met je eens,helaas oordelen de mensen zonder iets ondervonden te hebben!

Natuurlijk zijn er geen woorden voor het ontvoeren van een kind en dat daar wat aangedaan moet worden ben ik het 100% mee eens,maar ligt de fout inderdaad niet bij alle vrouwen die zonder wat te weten van geloof,gewoontes enz trouwen met een buitenlander,wat voor nationaliteit of geloof dan ook.Vandaag de dag gebeurt het dat vrouwen niet eens weten dat hun kinderen het recht hebben op 2 nationaliteiten en hun huweljk geregistreerd kan staan als nederlands huwelijk,als ze in egypte getrouwd zijn.Ik zelf ben in 1975 met een egyptenaar getrouwd en gelukkig nooit problemen gehad in die zin,maar wel altijd paraat geweest ivm wetten en dergelijke.Heb 2 zonen,voor de papieren van militaire vrijstelling en paspoort aanvragen heb ik zelf gezorgd,zonder omkoperijen gewoon legaal in Cairo.

Om te stellen dat Egypte een land is waar geen kind kan leven gaat me te ver,hetzelfde als alle vrouwen zouden worden onderdrukt omdat dat zo is bij Moslims.In Egypte is het hetzelfde als waar dan ook goede en slechte mensen!

Ik denk dat ik wonende in Egypte en er al 30 jaar kom me kan permiteren een oordeel te vellen.Een nederlandse(er) die met een andere nationaliteit trouwt kan niet verwachten dat alles op zijn nederlands moet gaan en helaas is dat vaak het geval.Hoop uiteraard dat het probleem van de ontvoeringen opgelost wordt en denk dat het misschien goed zou zijn om de mensen wat meer voorlichting te geven zonder een oordeel te vellen over dat derde ontwikkelings land Egypte!Uiteindelijk komt onze “beschaving”ook daar vandaan.

• Tineke

Amen

MCM, ben het van harte met je eens.

Vraagje aan Jaques: Ben jij van dezelfde stichting als Elllie Kal…..?