Fooien

  • monica

    Hallo Kees,

    Het is een behoorlijke discussie geworden.

    Wat je oogst is wat je zaait en natuurlijk lijden de goede weer onder de slechte.

    Een gemiddeld inkomen in de hotels voor de bedienden ligt rond de 200 pond per maand dus als je 20 pond fooi geeft zijn ze heeeel erg blij.

    Ik heb persoonlijk geen slechte ervaring gehad in egypte met fooien, maar het is ook vaak hoe je er zelf mee omgaat. Egyptenaren zijn echte handelaren en er is veel concurentie, dus dan wordt je vanzelf wat brutaler.

    Wij gaven geen euro's als fooi. De enige die blij zijn met euro's zijn de hotels en de reisleiders (en zelfs de laatste hebben last van teveel klein geld en komen bij hun eigen toeristen vragen of ze kunnen wisselen).

    Tuurlijk als je op de bazaar loopt en je wilt iets kopen kan dat altijd in euro's, want het draait om het verkopen en als het grotere bedragen zijn willen ze geen munten maar briefjes want die kunnen ze wel wisselen.

    Overal in egypte moet je oppassen met wisselen. De beroemde 50 piaster truc is hier op het pb al besproken, het is gewoon een kwestie van goed oppassen of niet wisselen.

    Groetjes,

    Monica

  • Ton

    Hallo,

    Wij vliegen op 4 september met Egyptair naar Caïro voor een 8-daagse Nijlcruise van SRC. Op 5 september vliegen we door naar Abu Simbel om aan boord te gaan voor de tocht naar Aswan + aansluitend busvervoer naar Luxor.

    Zijn er medereizigers of ervaringsdeskundigen met tips en trucs?

  • Saskia J.

    Wij zijn net weer gekomen uit Egypte en wij hebben een hele mooie reis gehad. Ten aanzien van de fooien hebben we helaas geen goede ervaringen gehad. Als je mensen soms 20 pond (bv.na een kamelenrit bij de piramides, waar men onverigens zelf nog vroeg of we nog fooi zouden gaan geven, hier vraag je toch niet om!) gaf waren ze nog niet tevreden. Ook zijn wij in een busje vastgehouden omdat ze meer geld wouden dan wij vooraf hadden afgesproken (hurghada). Ook vond ik het erg jammer dat je in sommige toiletten pas wc-papier kreeg als je nogmaals geld ging betalen (ik had bij de ingang al betaald). De reis was mooi, het land ook maar de bevolking deed niet erg vriendelijk als het op het geld aankwam.