Fooien

  • wim

    Ben het met vrek eens. Een fooi is een beloning voor een extraatje. Niet een automatische vulling voor een hand die wordt opgehouden.

    Een vent die zijn hand ophoudt na mijn koffer 1 meter vanuit de bus naar de stoep van het vliegveld te hebben geplaatsts krijgt geen fooi. Net zoals degene die mijn koffer uit mijn handen grist en op de band bij de incheck zet.

    Nog even en ze houden allemaal alleen hun hand op zonder er nog iets voor te doen.

  • Yvonne

    Tjonge, jonge het gaat zich om een paar cent en over 15 dagen zit je weer in Nederland en dan verdien je die paar centen in een paar minuten weer terug. Maar goed, het zal wel een principe kwestie zijn zoals wij dat hier in Nederland zo mooi kunnen noemen.

  • Kees

    Over dat soort diensten hebben we het natuurlijk niet. Het gaat om de jongens die achter de bar werken, schoonmakers, beachboy's enz.

  • claudia

    Het salaris wat ze krijgen, staat in verhouding met de levensonderhoud daar!

    Wij Nederlanders geven veels te veel fooi, met als gevolg dat ze overal voor hun hand op houden, en wij zijn nog zo gek om het te geven ook. Fooi geven is helemaal niet erg, maar doe het dan wel een beetje in verhouding.

    We worden eigenlijk gewoon in de maling genomen. Zij zeggen dat ze 5 euro per week verdienen, wij vinden dat op onze beurt heel erg weinig, en geven daarom meer fooi en zij lachen in hun vuistje, want ze hebben het weer voor elkaar gekregen. Voor hun is het gewoon een spelletje en het werkt heel goed!

  • wim

    Ooh, die beachboys die er een handeltje naast hebben in de goeie plekjes? Die dus als jij om 10 uur naar het strand komt jou geen plekje geeft omdat die eerste rij langs het water verkocht is voor 2 euro aan de russische maffia die om 13.00 uur komt?

    Of die minibus chauffeur die een paar keer teveel betaald heeft gekregen en nu alleen nog maar door Hurghada rijd om een tourist op te zoeken die hem de taxiprijs wil betalen? Waardoor Egyptenaren zelf langs de weg blijven staan?

    Of die schoonmaker die de fooi niet meer als extra ziet maar zijn standaardservice gaat inkrimpen als hij geen fooi geeft?

    Uiteindelijk is dat het resultaat, mensen gaan minder doen om voor een fooi het normale te doen i.p.v. een fooi te krijgen voor het beetje extra bovenop het normale.

  • Roger

    Groot gelijk,wij geven enkel nog aan mensen die het verdienen.In ons hotel waren er zelfs( veel ) die zelf bepaalde hoeveel tip we moesten geven,dat is ook normaal zeker,grtj

  • Hendrika

    Met veel belangstelling volg ik dit item en de reactie van Wim vind ik alleszins redelijk. Ik vind het vervelend om nee te zeggen als iemand een fooitje vraagt, maar het ergert mij de manier waarop het gebeurt. Een voorbeeld is inderdaad de man die je bij wijze van spreken bij de incheckbalie de koffer uit je handen grist om hem op de band te zetten, iets waar je niet omheen kunt omdat hij voor de band blijft staan. Daarna is het fooi. Hetzelfde meegemaakt bij het uitstappen uit de taxi. De chauffeur laat de kofferbak zo lang dicht tot een “collega” bij hem staat en opent dan de bak zodat je zelf geen kans hebt om de koffer aan te nemen. Bingo!

    In november gaan we weer naar Egypte en realiseren ons dat de mensen werkzaam in het hotel voor het grootste gedeelte leven van de fooien die ze krijgen.

    Deze mensen geven we met liefde een fooi. Maar er zijn ook mensen die misbruik maken van de goedheid van de toeristen en het op deze manier voor vele anderen, die het wel verdienen, bederven.

  • Kees

    Dat de Eyptenaren nu steeds meer willen is aan de toerist zelf te danken natuurlijk. Als ik hoor van mensen om mij heen in Hurghada dat ze 20 pond per dag op hun kussen leggen voor de schoonmakers, dan vraag ik mij ook af waar ben je in godsnaam mee bezig. Als ik dan ook hoor dat ze rustig 15a 20 pond voor de minibus betalen omdat ze bang zijn voor trammelant nou geloof mij voor een paar klilometer is 1 pond meer dan genoeg. Je geeft een fooi als je tevreden bent en hou het dan netjes met een bedrag van tussen de 1 en 5 pond en dan nog niet eens elke dag.

    Maar daar ging deze Topic niet over ik was hem begonnen om duidelijk te maken dat ze hier niets kunnen met Euromunten……

  • mona

    Hallo, Ik vind ook dat in gevallen waarin ze het verdienen het ook mogen krijgen maar de manier waarop veel egyptenaren om fooi vragen of het gewoon pakken wekt echt onrecht bij mij op, het zijn geen arme sloebers en voor daar verdienen de meesten geneg voor eigen levensonderhoud, Ben al op verschillende vakantie plaatsen geweest, nooit beroerd om een fooi te geven maar de manier waar hier met je werdd omgegaan heeft ons doen besluiten nooit meer naar egypte te gaan. Zolang je vrouw ent, of je porto trekt zijn ze uitermate vriendelijk en anders….

  • Kees

    Is volgens mij niet de enige reden waarom jij niet meer naar Egypte gaat??!! Deze topic gaat trouwens niet over de manier sommige egyptenaren met fooien om gaan het gaat erom hoe de toeristen er mee om gaan, die snappen er echt niets van.