Fooien

  • Yvonne

    Inderdaad, ik ben wel van mening veranderd. Mensen moeten de fooi wel verdienen en anders geef ik hier in Nederland inderdaad ook geen fooi. Ik ben nog nooit in Egypte geweest dus ik kan er nog niet echt over mee praten, maar goed. Ik zal het allemaal wel zien in oktober

  • mona

    Nee dat klopt dat was niet de enigste reden,maar het was wel de druppel, en het gaat wel degelijk over de manier waarop sommige egyptenaren met fooi omgaan, het gaat om de fooien en dit hoort daar ook bij, ik weet ook wel dat je beter geen euro's kan geven, lijkt me nogal logisch…echt waar soms….

  • Kees

    Ben ik niet met je eens. Het gaat er niet om hoe de Egyptenaren met de fooien om gaan het gaat erom hoe de toeristen met fooien om gaan. Je moet zorgen dat je naar hun maatstaven geeft en niet naar de onze. En je geeft alleen maar als jij tevreden bent over een service die zij hebben gegeven. Als iets je niet bevalt geef je toch niets. Iemand die om een fooi zeurt krijgt natuurlijk echt niets. Doe je in nederland toch ook niet??

    En natuurlijk als je niet met hun werkwijze om kan gaan is het heel vervelend vertoeven in Egypte.

  • mona

    Dat klopt, wij hoorden dat je rond de 2 pond fooi moest geven dit hebben we ook steeds gedaan wanneer dit nodig gevonden werd, e het is nu eenmaal zo dat de ene je meer ligt dan de ander…

    gr. mona

  • Gipsy

    Een interessante discussie…..

    Het fooienstysteem hoort duidelijk nog altijd tot de Egyptische gebruiken.

    Meestal is in Egypte de fooi een onderdeel van het inkomen. En dus niet een extraatje wat je alleen geeft voor bijzondere diensten en extra goede service.

    Het vaste inkomen is laag en gebaseerd op de fooien die dit aanvullen.

    Al je te gast bent in een land met andere waarden en normen, is het niet meer dan normaal dat je je hieraan aanpast. Als je niet openstaat voor andere gebruiken en een andere cultuur, kun je beter in eigen land blijven omdat dan, vooral voor jezelf, de vakantie geen succes zal gaan worden.

    Maar ik ben het er ook mee eens dat er door Egyptenaren die werken in het toerisme vaak misbruik wordt gemaakt van de onbekendheid van toeristen. Ook waar het 't geven van fooien betreft.

    Dat is jammer, maar in feite wel wordt veroorzaakt door die zelfde toeristen.

  • Nina

    Wat mijn eega en ik al jaren doen in Egypte is als wij vertrekken kamermeisje of - man een bedrag geven, en altijd zit ik te dubben: geef ik niet te weinig, geef ik niet te veel, naar hun maatstaven wel te verstaan?

    Als je een paar dagen naar volle tevredenheid in het Hilton Cairo hebt gelogeerd, is het dan raar om 20-30 ponden te geven? Ik wil niet als een vrek overkomen, maar wil de markt ook niet verpesten. Zo die al niet verpest is… ooit sprak ik een Amerikaan die een ritje op een kameel bij Giza had gemaakt, en daar omgerekend 120 dollar voor had betaald - totaal van de pot gerukt!! en dat heb ik hem ook gezegd. ‘So what - I had a good time en ik vond het het waard’. Uitgelegd dat hij op die manier de markt verpestte.

    Maar het blijft moeilijk, vooral als je gaat omrekenen. Zo kwamen wij in november als zombies uit de nachttrein zetten op Ramses Station, onze koffers werden door een bejaarde man op zijn schouders gehesen en ondertussen riep ik ‘5 pond per koffer’. Hevig gebakkelei volgde: 10 pond per koffer moest het worden. Ik voelde me genaaid, maar misschien ten onrechte? De volgende hobbel was de taxi naar Heliopolis, ik heb daar met veel geëmmer mijn poot stijf gehouden met mijn prijs, en nog had ik achteraf het gevoel te veel betaald te hebben.

    Aan de andere kant: ik ben eens woedend uit een taxi gestapt op het traject Karnak - Luxor Winter Palace omdat ik vond dat de chauffeur overvroeg. Mijn eega bleef zitten terwijl ik over de Corniche beende. (De chauffeur vroeg mijn man: is ze altijd zo? :-) ) Eenmaal bij het WP beland zag ik een bord hangen met de vastgestelde taxiprijzen en kwam tot de ontdekking dat hij de juiste prijs had gevraagd… ik schaamde me diep!!

  • shrek2005

    misschien als je een georganiseerde reis gebeokt heb bij de reisleider of reisleidster vragen wat de gewoontes en hoogte van de fooien zijn

    het eerste wat iedereen vraagt is met welk gsm netwerk zei het goedkoopste kunnen bellen

    maar andere vragen over fooien en dergelijke vraagt nooit iemand naar

    de reisleiding begint er trouwens ook nooit zelf over wel over het gsm netwerk

  • mona

    Hallo Gipsy, dat klopt helemaal wat je zegt!!Wij hebben dit ook gedaan en zoveel mogelijk met een glimlach erbij en dan verliep het ook prima hoor, maar ik bedoel meer gevoelsmatig achteraf. En inderdaad hun cultuur strookt niet met mijn gevoel. Soms klikt het en soms niet..

    gr. mona

  • wim

    Van de reisleiding zou ik het niet verwachten. Heb al meegemaakt dat de reisleiding bovenop de prijs van ongeveer 15 dollar voor het visum 10 dollar vroeg als “fooienpot” voor de excursies.

    Na heftige discussie mijnerzijds dat ik:

    a. zelf wel bepaal aan wie ik hoeveel fooi geef en al zeker niet voor de geleverde prestatie;

    b. niet van plan was maar één excursie te maken aangezien ik al jaren kom voor het duiken en de excursies wel gezien heb;

    werd ik zelfs bedreigd door de lokale gids met het vasthouden van mijn paspoort. Vervolgens heb ik hiermee ingestemd maar heb wel even de nuance aangebracht dat ik dit dan wel even geregeld wilde zien met de toeristenpolitie. Dit was einde discussie en alleen betalen van het visum.

    Het gaat mij heus niet om die armzalige 20 dollar met 2 personen maar om het principe.

  • Roger

    Wat zijn we weer lekker bezig,maar nu even serieus,het is echt niet meer normaal zoals het de laatste tijd gaat,als ge zelf al uw tip zelf bepaald tegenover de tourist!!!!!!!!!!!!!ja dan stopt het voor mij ook,,grtj