vlucht uit egypte

• Karin

ik weet niet of ik er goed aan doe volgend verhaal op deze site te plaatsen maar het is de enige manier om aan informatie (hopelijk) te komen denk ik voor het volgende probleem:

ik woon sinds meer dan 5 jaar in egypte en ben hier ook getrouwd,

de ouders van mijn echtgenoot wonen ten noorden van Cairo en hier heb ik vriendschap gesloten met het buurmeisje,spreekt vloeiend engels,heeft gestudeerd en is in alle opzichten een *moderne* jonge vrouw,

zoals in 99% van de jonge meisjes hier is ze verloofd en haar toekomst is helemaal klaar,ze zal gaan trouwen en een stuk of 4-8 baby s krijgen,niet mogen gaan werken en dat is dus haar leven?

mooi niet dus!

gisteren ben ik erachter gekomen dat ze niet met deze man wil trouwen en dat ze het traditionele egyptische leven NIET ziet zitten,

ze vraagt mij dus hoe en wat om egypte te ontvluchten want nadat ze vorige week heeft kenbaar gemaakt dat ze niet wil trouwen en graag wil gaan werken enz heeft haar vader haar in elkaar geslagen,al haar kleren achter slot en grendel gedaan en haar verboden nog buiten de deur van haar huis te gaan,

ze heeft GEEN paspoort en kan dit ook niet krijgen zonder haar vader denk ik?

weet iemand raad? (jaques)?

ik wil haar graag helpen en meenemen naar Belgie en alles voor haar doen maar ik besef meer dan wie denk ik wat een risico ik en zijzelf lopen als hier iemand ook maar een vermoeden van krijgt.

heeft iemand enig idee of bv. de belgische of nederlandse ambassade haar zal helpen?tenslotte word zij uitgehuwelijkt en dat is tegen de rechten van de mens?

ze beseft heel erg goed dat ze voorgoed ALLES en iedereen zal moeten achterlaten en op gevaar van haar leven moeten proberen egypte te ontvluchten maar ze heeft het er echt voor over,

mijn hart gaat echt uit naar haar en het zou inderdaad zonde zijn om haar niet te helpen,

graag reacties en tips?

• Petr°

Geen enkele ambassade zal haar helpen, zelfs met een paspoort is het onmogelijk om zomaar naar Europa te gaan. 99% Van de jongemannen wil hetzelfde, en ook voor hen is dat moeilijk.

De makkelijkste manier is nog steeds studeren, maar daar heeft ze de medewerking van haar ouders voor nodig. En die hebben haar traditioneel gestraft voor haar slechte gedachten…

Een kanttekening: dat meisje heeft geen enkel idee hoe het is om in Europa te leven. Ze kent het alleen van verhalen en internet. De cultuurverschillen zijn enorm.

Ze is jong en bereid alles achter te laten. Ik denk niet dat ze zich realiseert waar ze mee bezig is. Want het is helemaal niet zo leuk om in Europa te wonen, en al helemaal niet voor een Egyptisch meisje. Komt in de laaggeschoolde beroepen terecht, zal uitgebuit worden, en door mede-Egyptenaren veracht, want ze is een slecht meisje.

Breng haar in contact met mensen die iets soortgelijks gedaan hebben, en laat haar naar hun ervaringen vragen.

Dan zal ze merken dat veel jongemensen spijt van hun stap hebben.

Ik denk dat ze een ideaalbeeld heeft van leven in Europa, en dat dat niet strookt met de werkelijkheid.

• petra

Ik denk dat je gelijk hebt,ze zal echt een rotleven hebben in Europa.Ik denk dat het beter is als er via een moskee(ze is islamitisch?)of imam contact gezocht kan worden om het meisje te helpen.Het is wel zo dat ouders een huwelijkspartner zoeken,maar het meisje heeft altijd volgens de islam het laatste woord(een paar van mijn nichtjes hebben ook hun huwelijk afgeblazen omdat ze het niet zagen zitten met hun toekomstige echtgenoot),als ze niet wil gaat het huwelijk niet door,maar meestal gaan ze wel akkoord om hun ouders niet teleur te stellen.Het kost misschien wel wat moeite om iemand te vinden die kan helpen,maar dit lijkt mij de enigste oplossing.

• Karin

inderdaad ze kent het leven in europa niet,maar wat ze wel kent is een drang naar vrijheid,haar eigen leven leiden en weggaan van alles en iedereen die voor haar denken en beslissen,

ik ben wel een beetje teleurgesteld in jullie stelling,het is zoals zovelen,probeer er maar het beste van te maken?

ze heeft hier al heel lange tijd over nagedacht en het is niet zozeer wegwillen uit haar land maar wel weg willen van de ziekelijke bemoeizucht die hier heerst en de verstikkende controle,

als je daar niet echt inleeft kan je daar niet over oordelen denk ik want van op een afstand voel je niet hoe verschrikkelijk verstikkend dit is,

en het besef van hoe erg het kan zijn om alles achter te laten is er wel degelijk hoor,ze beseft zeer goed dat dit waarschijnlijk ook betekend dat ze haar moeder NOOIT meer zal zien maar ze heeft er alles voor over om te breken met de eeuwenoude tradities die echt niet meer van deze tijd zijn

• Gipsy

zeker weten dat jouw buurmeisje niet de enige jonge, moderne, gestudeerde |Egyptische vrouw is die met dit probleem zit.

Sluit me helemaal aan bij de eerste reaktie van Petr. (dat ‘graden’ tekentje kan ik niet zogauw vinden).

Als ze denkt aan vluchten (of hulp van instanties zoals die van Jacques) zal dat volgens mij dan ook absoluut geen oplossing voor haar problemen zijn, hooguit van de wal in de sloot, of van de ene ellendige situatie in een andere.

zou er in Egypte geen instelling te vinden zijn -via moskee of kerk idd?- als maatschappelijk werk, een instantie voor vrouwenhulpverlening oid?

Dit prikbord lijkt me idd niet de juiste weg om hulp te vinden voor je buurmeisje. Daarvoor zul je toch bij ‘deskundigen’ in Egypte zelf moeten zijn, lijkt me zo.

Is er niemand in jouw schoonfamilie die begrip zou kunnen opbrengen voor dit probleem en hierin hulp kan weten te vinden?

• gamil

Sorry karin maar ik snap helemaal je gevoel maar het gaat niet om jou idee en gevoel maar meer om haar leven.

Ik kan een paar Egyptische meisjes die illigaal in Nederland zitten. ik kan je niet beschrijven hoe een spijt ze hebben. Een eigen leven leiden is eigenlijk alleen maar mogelijk als je daar de mogelijkheden voor hebt. Hier worden ze uitgebuit voor @!#$ aangezien door Arabische mannen en ook zo behandelt. De enige weg uit is trouwen met een Nederlander maar dat is een slechte optie voor een moslim meisje. Terug naar huis kunnen ze niet. ze zijn namelijk verstoten door hun familie.

Hoe vervelend de situatie ook is laat haar in Egypte blijven en inderdaad proberen en andere huwlijkspartner te vinden. Die misschien wel wat moderner is. Die zijn er echt wel. Bezint eer men begint

• Petr°

Ik ken jongemensen in Egypte die dezelfde gedachten hadden. Ik heb ze geadviseerd om te gaan praten met mensen die het weten kunnen, jongemensen die wel weg zijn gegaan. Ik heb ze gewezen op het slechte werk wat ze zullen moeten gaan doen, ondanks hun hoge vooropleiding. Ik heb ze verteld hoe de Nederlander in het algemeen over ze denkt, en gevraagd dat te verifieren bij diezelfde jongemensen die hier wel zijn of geweest zijn.

Ik heb ze verteld wat ze kunnen gaan verdienen en wat het leven kost.

Inderdaad, er heerst een bemoeizucht en een controle die wij niet kennen, en die is zeer terecht. Ze kennen hun eigen volk, en de familieleden beschermen elkaar. Die sociale controle is nodig.

Je buurmeisje is jong en wil haar eigen leven leiden. Haar ouders hebben een traditionele levensloop voor ogen. Meestal hebben de moeders wel oog voor een punt als trouwen uit liefde, juist omdat die ook vaak uitgehuwelijkt zijn. Maar of vader hierin mee wil gaan…

Ze kan het beste proberen om er met haar ouders uit te komen, eventueel met behulp van anderen.

Want ik neem aan dat ze toch een gelukkig mens wil worden, in Egypte of waar dan ook…

En vluchten en alles laten maakt je op termijn echt niet gelukkig…

• Karin

mensen!!!!!!!!!!!! het is me wel heel erg duidelijk ondertussen dat niemand hier een flauw idee heeft hoe het leven is als je niet kan buiten gaan ZONDER TOESTEMMING,geen tv programmes kijken ZONDER TOESTEMMING, niet kan douchen ZONDER TOESTEMMING,niet naar school kan ZONDER TOESTEMMING,ze kan nu zichzelf niet EENS KLEDEN ZONDER TOESTEMMING!

zijn wij dan zo triest dat die houding van *we kunnen toch niets doen*?

de overhand heeft op alle gevoel van rechtvaardigheid?????????

NIETS maar dan ook NIETS kan het leven mooier maken dan VRIJHEID is dit niet 1 van de grondbeginselen van onze vrijheid en beschaving?

moet zei maar accepteren wat haar ouders voor haar in petto hebben om dat ze toevallig hier geboren is?

sorry hoor maar mijn hart bloed en mijn gevoel voor rechtvaardigheid schreeuwt!

• gamil

Sorry Karin maar ik heb zo een twintig jaar in het midden-oosten gewoond. Ik weet echt wel waar je het over hebt. Op dit moment werk ik in de hulpverlening. Ik ben gespecaliseerd in allochtonen (lees vrouwen en meisjes) van Arabische komaf. Ik weet echt wel waar ik het over heb. Ook snap ik jou gevoel van rechtvaardiggheid wel maar aub niet zo maar iets doen en beloven. Pas aub op. Ik kan zoveel meisje die door goedbedoelde hulp in de ….. zijn beland. Deze meisjes worden vaak niet opgevoed om zeer zelfstandig te zijn. Eenmaal weg uit de omgeving is dit moeilijk aan te leren. Wat jij beschrijft heeft niet altijd wat met Egypte te maken maar meer de gezinssituatie. Ik kan namelijk heel wat gezinnen waar de controle niet zo groot is. Ik snap jouw gevoel van rechtvaardigheid echt wel. maar met jou gevoel voor rechtvaardigheid kan je haar leven verwoesten. Hoe komt ze hier aan werk,huis,en hoe snapt ze in godnaam de cultuur. Probeer echt niet je gevoel weg te nemen. maar je hebt het over een meisje van islamitische afkomst uit Egypte.

Steun haar meer in het leven daar. probeer te bemiddelen praat met de imam praat met haar over een betere oplossing maar praat haar niet over ontsnappings fantasie in het westen aan. pas op aub.

Dit is echt niet bedoelt om jou en het meisje de grond in te boren.

hopelijk snap je dit

• petra

Ja,wat wil je dan doen,het verhaal van Gamil klopt helaas.Ze kan alleen Egypte verlaten op een toeristenvisum en dan nog alleen als iemand hier garant voor haar staat.Als haar toeristenvisum verlopen is is ze hier gewoon illegaal en overgeleverd aan de willekeur van vreemden,is dat dan vrijheid?Wat verstaat je buurmeisje onder vrijheid?Heeft ze niet een vertekent beeld van het westen(iedereen barst van de poen,leeft in villa's met bedienden die al het werk doen,eten in de duurste restaurants,etc.)Niet dat ik twijfel aan je verhaal maar ik herken niet het Egypte erin dat ik ken:mijn schoonzusjes en nichtjes en kennissen lopen gewoon wel over straat,kijken elk programma wat ze willen,douchen wanneer ze willen,gaan naar school en studeren,dat is normaal,daar hebben ze echt geen toestemming voor nodig.Het lijkt wel of je buurman nog in de middeleeuwen leeft.Als je je buurmeisje echt wilt helpen,help je haar binnen haar mogelijkheden.