Werken in Egypte

  • Scarabee

    Beste Frank het leven kan niet altijd zo simpel zijn.

  • een egyptenaar

    beste scarabee

    ik vind het jammer dat je van zo'n heel klein beetje info. die ik heb geschereven zo'n grote conclusies trekt.

    de bedoeling was alleen maar een antwoord geven aan de andere mensen uit 7 jaar ervaring in hurghada.

    en niet om dit soort aanvallende recaties op te roepen.

  • Scarabee

    Aan een egyptenaar:

    Die grote conclusie komt toch echt alleen maar uit de info die jij geeft.

    Jij hebt jouw mening en ik de mijne, die geen aanval is, maar niet meer dan een realistische kijk op dit onderwerp.

  • Wilma V.

    Wat je hier schrijft over het beroep van hostes, geldt denk ik dan ook voor het beroep van reisleid(st)er?

  • jol

    Ja

  • Gipsy

    Wilma, jij weet als Egypte kenner, vast ook wel dat reisleider of gids een beschermd beroep is en dat daarvoor alleen maar locals in aanmerking komen die gecertificeerd zijn en hiervoor aan hoge eisen moeten voldoen.

    Alle gidsen in Egypte zijn derhalve Egyptenaar en voor buitenlanders is het verboden dit werk te doen.

    Mi ook terecht met zovele werkelozen die het hoofd boven water moeten zien te houden.

  • marjolein

    het is idd waar,dat er veel werkelozen in egypte rondlopen,maar dat de grote hotels westerlingen aantrekken voor verschillende beroepen is toch ook de schuld van de toeristen?is het niet zo,dat een gemiddelde nederlandse toerist graag in het nederlands wordt aangesproken?en een duitser in het duits?begrijp me goed,dit heb ik zelf meegemaakt en gezien,boze hollanders die het niet kunnen uitstaan,dat er geen nederlands tegen ze wordt gesproken.voor het merendeel van de mensen hier op het prikbord zal boven staande niet gelden,maar er zijn er heel veel die naar egypte gaan,zonder ooit een marco polo gidsje te raadplegen,zelfs in zo'n klein gidsje staan de basic zaken beschreven,ook dat er vaak geen nederlandse reisleiding voor handen is.ik hoop,dat dit ook weer geen aanval van scarabee uitlokt,want het is echt waar

  • rene

    helemaal met je eens. dat is waarschijnlijk het slag mensen dat de hele dag aan het zwembad zit, mobieltje in de hand en naar nederland bellen dat ze in egypte zitten. die kunnen dus ook maar 2 dingen vertellen: het was warm en het eten was ehm….ja balen, geen kroketje van edje hier…. o, ja en natuurlijk dat ze last hadden van de stoelgang (ze moesten ook zoveel ijsjes eten vanwege de warmte)

    maar ik dwaal een beetje af van het onderwerp geloof ik.

  • Gipsy

    Marjolein, ben het wel met je eens, maar zoals Jol aangeeft is er gelukkig ook bescherming van de werkgelegenheid voor de Egyptenaar door de regering.

    Ze zullen dan idd moeten schipperen, er is nou eenmaal voor gekozen om van de rode zeekust een grote, internationale vakantieregio te maken. Hiervoor is natuurlijk in de (luxe) hotels professioneel en deskundig personeel nodig. En dat is niet altijd (voldoende) te vinden onder de locals. De ontwikkelingen in het toerisme gaan te hard om bij te benen voor velen. Maar het is natuurlijk allemaal begonnen om de Egyptische economie en de werkgelegenheid te steunen!

    De Nederlander is over het algemeen idd gewend om zich aan te passen en naast het Nederlands nog andere talen te spreken. Daarvoor zijn we met z'n allen lang genoeg naar Frankrijk, Spanje, Belgie enzo geweest om te weten dat je met ons taaltje niet ver komt.

    Maar de Russen en andere oost-europeanen denken er anders over. Die willen

    -over het algemeen- toch graag hun eigen cultuur en taal terugvinden in den vreemde. Dat uit zich tegenwoordig meer en meer én meer in grote concentraties Russen met Russische hotels en Russisch personeel en Russisch vermaak met Russisch eten en de Russische taal.

    Niet echt wat ik zoek tijdens mijn buitenlandse reis buiten Rusland en mi erg jammer.

    Mede daarom ook mijn stelling dat de Rode Zee kust niets meer heeft van het ‘echte’ Egyptische leven. Maar dat is weer een ander onderwerp…

  • Lotje

    Als je op een cruiseschip wilt gaan werken, kan ik je aanraden om te solliciteren bij de Nederlandse touroperators (TUI, Sunrise/Gobest, Thomas Cook, etc.). Kijk eens op internet. De selectierondes voor het zomerseizoen zijn inmiddels al geweest dus haast is dan geboden. Als je via een Nederlandse touroperator werkt, krijg je vaak je salaris via Zwitserland waarbij je een aantal verzekeringen van de zaak krijgt. Als je lokaal aan de slag gaat, liggen de salarissen een stuk lager.

    Als buitenlander krijg je haast geen werkvergunning dus hou er rekening mee dat je meestal illegaal werkt (de touroperators vertellen dit nooit van tevoren). De regering houdt af en toe controles en daar kun je problemen mee krijgen (je kunt bv het land uitgezet worden) maar naar mijn idee hebben ze het vooral op de oostblokkers gemunt. Uiteraard klopt het niet om daar illegaal aan de slag te gaan want in Nederland is het immers ook verboden en zitten wij ook niet op de illegalen te wachten. Toch is het heel dubbel want bijna geen enkele buitenlander krijgt in Egypte een werkvergunning. Bijna iedereen die ik ken, werkt daar illegaal. Het wordt een soort van gedoogd omdat ze ons toch nodig hebben (de toeristen willen het liefst reisleiding uit eigen land) maar af en toe doen ze moeilijk.