Dappere betogers

• Henk (Safaga)

froetie Schreef:

——————————————————-

> Kijk is wat een dapperheid nu! Ze hebben hun zin,

> Hossni stapt op, wil zijn presidentschap netjes

> overdragen (waar de man na 30 jaar toch ook wel

> even over mag doen) en weer zijn de betogers niet

> tevreden! Sterker nog….ze gaan nu de aanhangers

> lekker in elkaar slaan! Goede manier van

> actievoeren….petje af!

Dag Froetie,

Ik begrijp dat je emotioneel bent.

Maar ik geloof geen barst van jouw suggestie dat de tegenstanders van Mubarak met stenen vanaf de daken op de demonstrerende mensen beneden op dat plein gooien.

Het is een bekend probleem dat juist de aanhangers van een dictator, die hun bevoorrechte positie in gevaar zien komen, in gevecht gaan met degene die vinden dat ze onderdrukt worden.

Ik heb niet gereageerd op je vorige emotionele oproep.

Maar bij deze, je moet vreedzame betogers niet verwarren met relschoppers. (Aan welke kant ze ook staan).

Laten we hopen dat die Mubarak snel opstapt en er een goede overgangsregering komt, zodat de rust weer snel terugkeert. De geest die nu uit de fles is, krijg je niet meer in de fles. Hoe langer Mubarak aanblijft hoe verbetener zijn aanhangers hun positie, ten koste van de eerzame egyptenaren, kunstschatten en het land zelf, zullen verdedigen.

Henk

• petra

Helemaal met je eens.Moebarak is tegemoet gekomen aan de betogers, maar wil natuurlijk Egypte veilig overdragen.Daar is nu eenmaal tijd voor nodig.

• Henk (Safaga)

Dat mag je dan maar hopen dat hij het land veilig wil overdragen.

Had hij dat maar eerder bedacht en er meteen bij had gezegd, dat ook zijn zoon niet in aanmerking komt om hem op te volgen.

Voorlopig zie ik alleen maar beelden op al Jazeera waarin de veiligheidsdiensten zich keren tegen onschuldige burgers.

Hoeveel van hen zullen het leven laten, hoevel bloed zal er nog vloeien dankzij die, bevoorrechte, slagers van de dictator?

Henk

• monica

Hij heeft die paar maanden extra nodig om al zn schatten naar het buitenland te brengen.

En wat betreft de pro mubarak figuren. Wel vreemd dat die allemaal met bussen werden binnengereden terwijl het internet er pas vanmorgen weer opkwam.

Riekt een beetje. (een beetje boel)

• froetie

Volgens mij heb jij zijn toespraak niet gezien; hij zal in Egypte blijven als hij straks afgetreden is en daar ook sterven. Ik geloof ook wel dat (ondanks ik het totaal met het regime van Hossni niet eens ben) hij daar gewoon recht op heeft als Egyptenaar. Waar macht is wordt deze misbruikt, niet alleen in Egypte maar overal ter wereld. Ik vind gewoon dat die 2 miljoen hem dat half jaartje nog moeten geven, ze worden tenslotte ook pas na 30 jaar wakker omdat ze in Tunesië de klok hebben horen luiden dus was is een half jaartje dan nog?

Hoe het nu gaat, gaat het lekker, nu al 611 mensen gewond en 1 dode weer! Dat is een lekker saamhorig Egypte en dat veranderd echt niet als Hossni nu direct opstapt want ook dan heb je nog voor- en tegenstanders. Ze moeten gewoon de boel de boel nu laten en nog een half jaartje afwachten in de hoop dat dan alles eerlijk gaat.

• Nofret

Nee Froetie, een half jaartje wachten is geen optie. Mijn vrienden in Cairo, die hun mening en bevindingen sinds dinsdag weer luid en duidelijk op facebook kunnen zetten, moeten dan voor hun leven vrezen net als veel andere mensen die zich hebben geuit. Want reken maar dat Mubarak en zijn handlangers ze weten te vinden. Momenteel zijn zij - ze demonstreren niet maar zijn het hartgrondig eens met de demonstranten terwijl zij zelf een prima baan hebben (middenklasse en misschien weet je dat die middenklasse in Egypte vrij klein is) - nog het bangst voor de - door M's aanhangers - bevrijde gevangenen. Daar zitten zware criminelen tussen waarnee het geen goed kersen eten is. En je vraagt je misschien af waarom zij niet demonstreren en waarom het “maar” een minderheid was van dik 1 miljoen mensen. Ga jij de straat op om je mening te ventileren als je het ergens niet mee eens bent? Lang niet iedereen doet dat, maar dat betekent niet dat degenen die niet deelnemen het automatisch niet eens zijn met de demonstranten.

En wie zijn wij om te willen, of te bepalen, dat de machtsoverdracht geleidelijk zal moeten plaatsvinden? Het gaat erom wat het Egyptische volk wil. Om Karin Spaink te citeren: hoe langer het westen aarzelt de revolte te steunen, hoe meer de Egyptenaren zich door ons in de steek gelaten voelen - door hetzelfde westen dat zegt overal de democratie te willen bevorderen.

En wat betreft Mubaraks laatste toespraak: dat was toch helemaal geen nieuws? Dat hij zich niet “verkiesbaar” (haha) zou stellen was allang bekend, zijn zoon werd immers klaargestoomd. Die is afgelopen vrijdag wijselijk het land uit gevlucht. Als deze opstand niet was uitgebroken dan was dat later in het jaar gebeurd, want zoveel was al duidelijk: in Egypte zat echt niemand op Gamal te wachten. Wat hier nu gebeurt is onvermijdelijk, het is alleen getriggerd door Tunesië. Ja, Egypte is 30 jaar stabiel geweest. Omdat het westen en de VS incluis dat zo graag wilde en M in het zadel hield. Omdat we dat zo graag voor de Egyptenaren wilden? Laat me niet lachen. Het is altijd eigenbelang geweest.

Dit alles neemt niet weg dat ik me de gebeurtenissen erg aantrek, my heart is bleeding and my blood is boiling om met de nieuwe minister van cultuur en antiquiteiten (inderdaad Z Hawass) te spreken. Laten we hopen dat de gemiddelde Egyptenaar een betere toekomst tegemoet gaat op niet al te lange termijn, ook al zal dat moeilijk zijn (blijven), en dat we met zijn allen op niet al te lange termijn weer kunnen afreizen naar dit toch prachtige land met zijn prachtige mensen en hun economie kunnen steunen.

• Jan

Nofret Schreef:

——————————————————-

> Laten we hopen dat de gemiddelde

> Egyptenaar een betere toekomst tegemoet gaat op

> niet al te lange termijn, ook al zal dat moeilijk

> zijn (blijven)

Hallo.

Ik wil niet te pessimistisch lijken, maar ik denk dat dat inderdaad niet zal meevallen. Een paar jaar geleden zag ik een programma op tv over het economische groeicijfer dat Egypte zou moeten hebben om alleen al de 1,3 miljoen Egyptenaren die er jaarlijks bij komen aan een baan te helpen, dat was een groeipercentage wat China nu nog niet eens haalt. En let wel, we hebben het dan nog niet eens over het verbéteren van de positie van de Egyptenaren die er nú al zijn, maar alleen nog maar over de bevolkings-aanwas.

In dit verband herinner ik me (helaas) een stukje tv van een aantal jaren gelden, in Zuid Afrika, een interview met een donkere mevrouw uit een township bij Kaapstad, net voordat Mandela tot president gekozen zou gaan worden. Op de vraag wat zij aan verandering verwachtte antwoorde ze, serieus gemeend, dat iedereen uit haar wijk volgend jaar een huis en een auto zou hebben. Toen de interviewer wat bedenkelijk informeerde of ze dat meende zei ze oprecht “ja hoor, want mister Mandela wordt onze nieuwe president”. Ik bedoel maar, verbeteringen in het Egypte van nu zullen pas op z'n vroegst vruchten afwerpen voor de volgende generatie, en dan ga ik nog even voorbij aan het feit dat over 20, 30 jaar de olie op is, maar dat is weer een ander verhaal.

Groet, Jan.