We haden een planning, gewoon door ons werk en tijdsdruk:
06 we zijn getrouwd + verlovingsfeest
07 2 weken intensief NL leren (gaat niet doordat een consulaat verkeert handeld),
dus dit wordt nu asap
10 examen op consulaat + trouwfeest
11 komt naar NL
Mijn vraag nu wil mijn Egyptische vrouw naar NL komen. Echter een oom heeft nu vannacht 16 juli geroepen dat hij eist dat ze niet dat ze niet gaat. En haar vader zegd als ze gaat hij nimmer meer iets tegen haar zal zeggen.
Zij zegd volgens de cultuur, zijn we nog niet getrouwd omdat er eerst een trouwfeest gegeven moet worden zodat iedereen er kennis van kan nemen dat we getrouwd zijn.
-1- Mag een oom maar zoiets roepen of laat ie zich voor het karretje spannen van e vader?
Ze is overigens al meerdere keren alleen op reis geweest, dus ik vermoed, waar de schoen wringt, de vader wil met alle geweld dat ik hem een uitnodiging maak voor Nederland. Doordat hij 5 afspraken niet nagekomen is, sta ik niet garant meer, dus thans visa ingetrokken.
-2- Volgens een advocaten site in Egypte, moet er een bruidschat vermeld worden in de trouwakte, als deze 0 is, is het contract ongeldig.
Ik heb in goed vertrouwen getekend en de vader blijkt achteraf dat bedrag bij de scheiding ingevuld te hebben. Ik kan geen Arabisch.
Op mijn verzoek heeft de vader alsnog een papiertje getekend omtrend de bruidschat.
Kennissen zeggen dat de ouders er nu alles aan doen om ons leven zuur te maken en ze zetten haar aardig onder druk en stellen allemaal eisen. Zodat ze dan de schadeclaim bij scheiden van haar af kunnen pakken.
Voor de goede orde ze pakken de helft van haar inkomen p.m. en haar vader heeft al een grootte som geld van haar geleend. Haar zusters/vader/moeder werken niet.
Ze wil asap even bij me zijn en we wachten al een tijdje voor een touristen visa.
Wie kan er mij een antwoord geven?
-A- Mogen de oom vader haar tegen houden.
-B- Is er een alternatief om deze cultuur tegemoed te komen, bijvoorbeeld kaartjes te versturen???
-C- Is het huwelijk rechtsgeldig? Wat is de correcte volgorde van een echt huwelijk (geen Orfy).