Getrouwd en cultuur vragen

• Pieter

We haden een planning, gewoon door ons werk en tijdsdruk:

06 we zijn getrouwd + verlovingsfeest

07 2 weken intensief NL leren (gaat niet doordat een consulaat verkeert handeld),

dus dit wordt nu asap

10 examen op consulaat + trouwfeest

11 komt naar NL

Mijn vraag nu wil mijn Egyptische vrouw naar NL komen. Echter een oom heeft nu vannacht 16 juli geroepen dat hij eist dat ze niet dat ze niet gaat. En haar vader zegd als ze gaat hij nimmer meer iets tegen haar zal zeggen.

Zij zegd volgens de cultuur, zijn we nog niet getrouwd omdat er eerst een trouwfeest gegeven moet worden zodat iedereen er kennis van kan nemen dat we getrouwd zijn.

-1- Mag een oom maar zoiets roepen of laat ie zich voor het karretje spannen van e vader?

Ze is overigens al meerdere keren alleen op reis geweest, dus ik vermoed, waar de schoen wringt, de vader wil met alle geweld dat ik hem een uitnodiging maak voor Nederland. Doordat hij 5 afspraken niet nagekomen is, sta ik niet garant meer, dus thans visa ingetrokken.

-2- Volgens een advocaten site in Egypte, moet er een bruidschat vermeld worden in de trouwakte, als deze 0 is, is het contract ongeldig.

Ik heb in goed vertrouwen getekend en de vader blijkt achteraf dat bedrag bij de scheiding ingevuld te hebben. Ik kan geen Arabisch.

Op mijn verzoek heeft de vader alsnog een papiertje getekend omtrend de bruidschat.

Kennissen zeggen dat de ouders er nu alles aan doen om ons leven zuur te maken en ze zetten haar aardig onder druk en stellen allemaal eisen. Zodat ze dan de schadeclaim bij scheiden van haar af kunnen pakken.

Voor de goede orde ze pakken de helft van haar inkomen p.m. en haar vader heeft al een grootte som geld van haar geleend. Haar zusters/vader/moeder werken niet.

Ze wil asap even bij me zijn en we wachten al een tijdje voor een touristen visa.

Wie kan er mij een antwoord geven?

-A- Mogen de oom vader haar tegen houden.

-B- Is er een alternatief om deze cultuur tegemoed te komen, bijvoorbeeld kaartjes te versturen???

-C- Is het huwelijk rechtsgeldig? Wat is de correcte volgorde van een echt huwelijk (geen Orfy).

• cathy

Hallo Pieter,

misschien kun je antwoorden vinden of je vragen stellen op

http://www.woneninegypte.nl/forum/

veel succes en sterkte

• Jeannet

Kijk eens op www.ind.nl

• Ed

Pieter , ik weet er alles van , ben namelijk ook met een Egyptische vrouw getrouwd . De problemen die jij nu ondervind komen mij zeer bekend voor .

Heb het alleen met mijn schoonfamilie misschien iets beter getroffen ?

Mijn vrouw is nu hier in Nederland , dus mocht je vragen hebben willen wij je

graag helpen.

• Aïcha

Nou zeg wat een toestand. Hoop en verwacht dat Ed je verder kan helpen….

Inderdaad, wat betreft dat feest, dat klopt: pas als de faraH is geweest dan is het huwelijk officieel.

En als je geliefde haar familie financieel onderhoudt, willen ze natuurlijk wel dat dat blijft doorgaan….hier zal de schoen misschien ook wat wringen.

Sterkte ermee

• Pieter

Aïcha,

Het was en is een hele toestand.

De cultuur is dat de vader van de bruid het verlovingsfeest regeld. En ook volledig betaald toch?

Natuurlijk wil ik nog een trouwfeest, maar het heeft me al niet gebudgeteerd zeer veel geld extra gekost. Maar dat feest wordt later ..

Mijn reactie van mijn ouders:

waar bemoeid die oom zich mee

ze is een volwassen vrouw

Zwart wit denk ik toch voor de wet zijn we getrouwd, ik ga nu een MVV indienen.

• Ed

Sorry Pieter , maar normaal hoort de man dit te betalen en vergeet niet dat dit feest heel belangrijk is voor de familie daar .

Je zegt dat je nu haar MVV gaat indienen , maar dit gaat alleen als zij haar examen op de ambassade in Cairo heeft gehaald . ( weer 350 euro )

Vraagje ?? Ben je getrouwd in Cairo bij shahr `Igari ?

• Jippie

Vandaag in de Telegraaf:

Duizenden importbruiden verwacht

DEN HAAG - Een ruime meerderheid van CDA, PvdA, VVD en PVV in de Tweede Kamer dringt er op aan dat de inburgeringstoets in het buitenland vereist blijft voor mensen die zich bij partner of gezin in Nederland willen voegen. Door een manco in de wet hoeven zij niet langer eerst een inburgeringsexamen af te leggen om een vergunning te krijgen. Een toestroom van duizenden wordt verwacht.

Hoogleraar vreemdelingenrecht Anton van Kalmthout zegt in een interview met het Nederlands Dagblad dat mogelijk duizenden de komende weken gebruik maken van het manco in de wet. Iedereen die gezakt is of nog twijfelde over het doen van zo'n examen zal volgens hem nu zijn slag slaan.

De rechtbank in Amsterdam oordeelde maandag dat migranten die bij hun gezin in Nederland willen komen wonen, niet eerst een inburgeringsexamen in hun land hoeven af te leggen. Volgens een wet uit 2005 moeten migranten een basisexamen Nederlands, waarbij kennis van taal en cultuur wordt getoetst, doen als voorwaarde voor een aanvraag voor een voorlopige verblijfsvergunning die in dit verband nodig is. Een Marokkaanse die bij haar man in Nederland wilde wonen, vocht deze eis aan.

De Immigratie- en Naturalisatiedienst (IND) beraadt zich over de vraag of de overheid hoger beroep aantekent tegen de uitspraak. Maar volgens PvdA’er Jeroen Dijsselbloem moet worden voorkomen dat de inburgeringstoets in het buitenland voor langere tijd buiten werking wordt gesteld. “De eis is een onmisbare eerste stap voor inburgering.” Dus of de minister tekent beroep aan, of de minister repareert de wet, “of er komt een regeling die snel helpt”.

De grootste regeringspartij CDA wil net als oppositiepartij VVD bekijken of de inburgeringseisen nog uitgebreid kunnen worden. Kamerlid Madeleine van Toorenburg zegt “geschrokken” te zijn van de uitspraak. “We hebben gekozen voor inburgering in het buitenland, linksom of rechtsom.”

De liberaal Henk Kamp wil dat kansarmen niet worden toegelaten als ze geen Engels of Nederlands spreken en onvoldoende opgeleid zijn. Zijn PVV-collega Sietse Fritsma heeft in schriftelijke vragen aan de verantwoordelijke staatssecretaris gevraagd om alle mogelijke middelen aan te wenden om de uitspraak ongedaan te maken en zonodig de wet te veranderen. Ook hij vreest nu een toestroom van gezinsmigranten. Maar volgens Dijsselbloem blijven andere eisen voor gezinshereniging gelden. Iemand moet minstens 21 jaar oud zijn en 120 procent van het minimumloon verdienen om een partner te kunnen laten overkomen.

• Pieter

Getrouwd in Cairo

-1-

Eerst naar het postkantoor om soort postzegels (voor trouwen) te halen

Ergens in het centrum op de 4de verdieping.

Daar naar kamer 1 om geld te betalen

Dan naar kamer 2 om iets te doen?

Dan naar Kamer 3 met 2 getuigen .. ja woord + vinger afdrukken (Zij zegd dat dit de notaris is… de man stelde zich voro aan mij als meester in de rechten / jurist)

Dan naar kamer 4 ??

Gebopuw 4de verdieping, Na 3 dagen en met smeergeld, de akte werd overgeschreven. In twee voud kregen we het mee

Dan naar gebouw ??? ergens in de stad

instussen in de rij voor kopieen

ergens weer een bonnetje gehaald en betaald

Dan naar een ander gebouw ???

Later heeft iemand anders de vertaling gedaan (slecht) en is bij de ambassade stempels wezen halen.

En de informatie op de NL site klopte niet kwa adressen dat doorgegeven.

Volgens de cultuur richtlijnen wat ik gelezen heb op het internet dient de vader van de bruid het verlovingsfeest te betalen en de bruifloft dien ik te betalen.

Overigens heb ik als grap haar plastic schaapjes gegeven “als bruidschat”… meer zo iets stop nou eens met die ridiculle bedragen (40.000 euro bruidschat + flat geven in Cairo).

Ik voel me thans nog niet prettig bij het idee van de bruidschat dat ik haar moest kopen van de vader.

• Petr@work

Het is niet abnormaal dat een oom zich met huwelijksonderhandelingen bezighoudt, en het is ook niet abnormaal dat je aanstaande zich hierin schikt.

De familie onderhandelt, maar het uiteindelijke ja of nee is aan je aanstaande. Haar familie probeert aardig druk te zetten door te dreigen met van alles en nog wat, maar nog steeds is het aan haar om daar al dan niet in mee te gaan.

Overigens zou je, als je officieel getrouwd bent, nu dus zonder inburgeringsexamen naar Nederland kunnen gaan, door die uitspraak die Jippie publiceerde. De vraag is of ze dat wil…

Normaal gesproken zijn huwelijksonderhandelingen nodig om de vrouw een toekomst op haar huidige niveau te garanderen. Echter, er zijn families die dat willen uitbuiten, en de bruidegom uitmelken.

Je kunt daarin gewoon mee onderhandelen, en voet bij stuk houden als je de eisen onrechtvaardig vindt. Je hoeft niet alles te accepteren wat vader en oom vragen, en ook zij kunnen water bij de wijn doen…