Luxor

• Rene

Afgelopen december weer in Egypte geweest, dit keer een combitrip Cairo en Luxor. In Luxor was ik 7 jaar geleden voor het laatst, en ik moet zeggen dat ik me rotgeschrokken ben van wat ze met Luxor aan het doen zijn. Het hele centrum wordt verbouwd, de toeristische bazaar is helemaal vernieuwd. In mijn ogen is het er vet op achteruit gegaan, het lijkt niet meer echt op Egypte.

Maar, wat me het meest opviel was dat er enorm veel Engelse en Russische groepen rondtuften. Een vriend van me die een reisbureautje heeft in Luxor wist te melden dat er sinds een jaar of drie heel veel goedkope pakkettours naar Luxor komen, de regering wil meer toerisme en maakt van Luxor een soort resort bestemming. Verbazend in een levende Egyptische stad. Is toch wel even wat anders dan bijvoorbeeld Hurghada. Je krijgt van die leuke als dames die half ontkleed door de stad lopen, naast behoofddoekte en gesluierde dames. Ik denk dat het geen goede ontwikkeling is.

Zijn er meer mensen die deze verandering is opgevallen? En zo ja, wat vinden jullie daar nou van?

• Anna

Je hebt gelijk dat Luxor erg veranderd is en zeker niet altijd ten goede. Ooit (zo'n 25 jaar geleden) was het een slaperig, kneuterig dorpje (het Isis Hotel lag toen aan de uiterste rand) maar daar is helaas weinig van over. Het bevolkingsaantal is enorm gegroeid en ook hier wil men wat van de welvaart… De soukh street is pas ‘gerenoveerd’, het ziet er gelikt uit maar had voor mij niet gehoeven.

Ik was er half december weer voor een week (ik kom er 1x per twee jaar) en vond het deze keer niet zo druk qua groepen toeristen.

Wel parkeerden even na 12 uur de eerste bussen vanuit Hurghada bij de Vallei der Koningen, en wat daaruit gerold kwam vind ik om met jou te spreken, geen goede ontwikkeling. Dames in topjes en met mini-minirokjes en mini-kortebroekjes; heren met ontbloot bovenlijf Wáárom geven de hotels in Hurghada geen duidelijke voorlichting en leggen ze niet uit dat een dracht die in het hotel van een badplaats wél kan, écht niet de bedoeling is in een oord als Luxor?

• Rene

Gelukkig ben ik niet de enige die het zo ziet… Wat je zegt over de toeristengroepen die halfnaakt de bus uit stappen: klopt helemaal. Ik ben begin december in Luxor geweest, en ook weer even Karnak bezocht. Ongelooflijk druk, rond 11 uur 's morgens stond het hele parkeerterrein vol met bussen, en de stoepen vol met groepen van 40-50 man. Allemaal uit Hurghada denk ik.

In de tijd dat ik nog in het toerisme werkte heb ik altijd gehamerd op ‘nette’ kleding, niet alleen voor de cutluur, maar ook voor de mensen zelf. Als je je aanpast kom je veel meer in contact. Maar, juist de Egyptenaren met wie ik werkte accepteerden de korte rokjes en etcetera. Argumenten: Anders blijven ze weg, Egypte is een achtergebleven land en dat moet maar ns veranderen, Egyptenaren vinden het echt helemaal niet erg. Tsja. Kom daar maar eens door met je goeie bedoelingen.

Ben jij toevallig recent in Aswan geweest? Heb ik altijd een heel stuk leuker gevonden dan Luxor, was er 4 jaar geleden voor het laatst en toen was er weinig veranderd. Ik geloof dat ik hoognodig weer eens moet gaan, leuk!!!!

• monica

Hoi Rene,

Ik moet wel zeggen dat ik egyptenaren nog nooit zo hard heb zien werken als in Luxor. De ene dag was het gewoon een zandpad en de andere dag zag je achter luxor tempel al een beetje hoe e.e.a.. eruit gaat zien.

De charme is hierdoor een stuk minder voor mensen zoals wij, maar die russen lopen op naaldhakken in hun minirokjes en mogen natuurlijk niet struikelen.

Ik zag ze ook in karnak lopen en vond het eigenlijk geen gezicht. In cairo bij de piramides heb ik de russen ook al gezien, je hoeft geen moeite te doen om ze te herkennen. Je kan ze zo in de rosse buurt in amsterdam neerzetten.

Ik heb begrepen dat luxor een giga bedrag heeft ontvangen om vrijzicht te creeren van het treinstation naar luxor tempel en van luxor tempel naar karnak tempel en van daaruit moet je vrij zicht hebben op hatshepshut (schrijf ik waarschijnlijk verkeerd). Stationstreet ziet er ook al gelikt uit, net zoals de bazaar. Maar het humeur van de inwoners is er niet op vooruit gegaan. De meeste toeristen die langs komen kijken wel maar kopen niet. Hierdoor worden de verkopers super agressief en dat is heel jammer, want die paar mensen die wel iets willen kopen, doen dit niet omdat de verkopers zo agressief zijn.

Eind oktober gaan we weer heen en dan zien we wel hoe het is geworden.

Groetjes,

Monica

• Anna

Met het humeur van de inwoners was wat mij betreft niets mis, ik heb met veel mensen gesproken en ook heerlijk geshopt. Wat wel heeft geholpen denk ik is dat ik in een lange rok en met bedekte schouders loop en een beetje Arabisch spreek of dat althans probeer :-) En ‘agressief’, bedoel je daarmee dat ze op je afvliegen? Dat is inderdaad zo, maar ik laat me daardoor niet van mijn stuk brengen.

Over Aswan hoor ik alleen maar goede berichten, ik ben er zelf al in geen jaaaren geweest dus wordt het wel hoog tijd (hopen dat die Russen dat niet ook ontdekken en komen verpesten…)

• monica

Hallo Anna,

Ik was vorig jaar juni ook in luxor, toen waren de werkzaamheden aan de bazaar net gestrart. Toen ik in november kwam was het net afgerond.

De zaken zijn voor de handelaren in die tijd erg mager geweest en het is eigenlijks wel begrijpelijk dat ze zoveel mogelijk willen verkopen om al die monden te voeden.

Met het gebruikelijke “la sukran” kwam ik er echt niet meer. Wegkijken hielp ook niet. Ze gingen gewoon recht voor mijn looppad staan en probeerde mij tot stilstand te brengen. Dit gedrag had ik de voorgaande keren niet meegemaakt. Ook mijn vriend die al jaren in egypte komt was verbaast over dit gedrag.

Een stel dat uit canada kwam gaf al aan dat ze overal met een grote boog omheen liepen. Ze wilden heel graag iets kopen, maar durfden gewoonweg niet vanwege het gedrag van de verkopers.

Het is jammer en misschien dat dit gedrag over een paar jaar ook passe is gezien het aantal winkels met fixed prices.

Groetjes,

Monica

• Rene

Op de een of andere manier hebben de verkopers, ondanks dat ze in mijn ogen ook een stuk aggressiever geworden zijn, toch iets leuks over zich. Heb daar niet zo'n probleem mee, ik denk inderdaad dat ze het geld simpelweg hard nodig hebben, en dat ze daarin vergeten dat hun gedrag op de langere termijn negatief werkt, tsja…

Wat me wel erg tegen de borst heeft gestuit is het volgende: tijdens een wandeling over de bazar, de toeristische en het oude deel daarachter, ben ik drie keer aangesproken door jongens die zich aanboden voor sex. Indachtig Harm Botje (Niets mag alles kan) ben ik daar niet echt verbaasd over, het is me eerder gebeurd. Maar, midden op de bazar, en plein public? Ongelooflijk! Het wekt bij mij een idee op dat hhet sextoerisme ook in Luxor erger wordt (want dat het er is, dat is een ding dat zeker is). Even voor de duidelijkheid: ik ben een man.

Het heeft volgens mij alles te maken met de enorme instroom aan toeristen, en dan aan de toerist die zich weinig aanpast aan de normen en zeden van Egypte.

Of ben ik nou te negatief????

• monica

Hoi rene,

Ik vind het niet leuk om te zeggen, maar luxor is tegenwoordig een homo paradijs aan het worden. Moet je ‘s avonds maar eens kijken wat er over de cornische heen loopt. Ik heb niets tegen homo’s hoor, absoluut niet, maar het is gewoon opvallend.

Ook mijn vriend werd in juni openlijk aangesproken op de bazaar, terwijl ik ernaast liep. Zo van, I like you, you like me.

Het is een doorn in het oog van de lokale bevolking, maar ze kunnen er gewoonweg niets aan doen. Die jongens zien de dikke portomonnees en krijgen van alles te eten en te drinken (incl. alcoholische dranken). Easy money in hun ogen denk ik.

Trouwens wij zitten altijd in het nilevalley en dan kom je automatisch in contact met de lokale bevolking. Zeker als je de pont pakt.

Het is dan altijd een beetje apies kijken voor de egyptenaren (blond blauwe ogen)

maar ze spreken je vaak ook heel makkelijk aan en willen dan graag alles van je weten. En aan het eind van de pontvaart is het tot ziens en dan ga je weer verder.

Kom je ze dan later weer tegen dan is het net alof je een hele goede vriend van ze bent.

Het is natuurlijk elke keer een verplichting om je vrienden daar op te zoeken en als je niet oppast zit je de hele vakantie vast :-).

In november hebben we ook weer zo een fantastische maaltijd mogen eten bij mensen thuis. Zo lekker, ik snap niet dat de restaurant dat niet serveren, daar kan je vaak alleen maar het geijkte eten krijgen.

Dat viel me trouwens ook op in cairo. Wij aten met 5 man voor 150 pond bij een grillrestaurant incl.drinken en salade en je vrat je vingers er bij op, zo lekker, dat kom je gewoon niet tegen in de touristische restaurants. En zo waren er meer tentjes in cairo waar je super kon eten voor weinig geld.

Het is daarom juist zo jammer dat alles zo resort achtig wordt aangepakt. Er blijft niets over van de lokale charme.

Ze gaan trouwens bij Karnak ook nog een brug aanleggen, dan hebben ze een snellere verbinding richting de vallei der koningen en de rest op de westbank.

Groetjes,

Monica

• Ruud

Hoi Egypte fans

Wij komen alweer meer dan 10 jaar in Egypte,en vanaf de eerste keer dat wij er komen worden wij ( wel homo ) aangesproken door de Egyptische mannen ,met de

kreet DO YOU LIKE SEX ? Moesten er wel om lachen,Ze hebben er weinig moeite

mee of het nu een man of een vrouw is , europees wel te verstaan!!! Sex voor het huwelijk is in Egypte nog een groot taboe!!!!!! Dus de europeanen die daar behoefte

aan hebben kunnen in Egypte hun hart ophalen,Maar schrik dus niet als kamerjongens, en taxichaufeurs hun diensten aanbieden, maar wij zien het aantal

homo toeristen niet echt groeien,gaan toch liever naar Gran Canaria toe.Wel komen er steeds meer europeese vrouwen zich vestigen,vooral in Luxor die denken

daar hun liefde van hun leven tegen te komen!!!!! Maar het blijft natuurlijk een

geweldig land,in maart zij we er weer te vinden!!!

Groeten Ruud.

• monica

Hoi ruud,

Leuk om je hier op het prikbord te zien.

Hebben jullie al geboekt voor maart. Wij gaan misschien, ligt aan de prijs van de tickets (as usual).

Ik zag later in nederland pas dat je mijn nummer gebelt had.

Wij zijn de laatste avond gaan eten in de jamboree (super lekker eten) een echter aanrader.

Misschien zien wij jullie tweetjes wel in maart en anders wordt dat oktober/november.

Groetjes,

Monica