eetgewoontes

• Ira

is er hier iemand bekend met de eetgewoontes in Egypte?

Mijn dochter heeft voor haar stofwisselingsziekte een lactosevrij, dus melkvrij dieet.

Weet iemand of er bij het koken boter wordt gebruikt, of zoals in veel zuid europese landen, olie? Ook zou ik graag willen weten of het brood in Egypte melk bevat.

Alle informatie is welkom!!

• bibi

over brood weet ik niets, maar bij het koken wordt in de meeste gevallen olie gebruikt.

• Marjolein

ze gebruiken hier een product dat heet butter-ghee,is geen pure olie en word ook in nederland gemaakt.

• Peter

Als je naar een internationaal hotel gaat kun je gewoon vantevoren het dieet kenbaar maken en dan houd men er rekening mee.

In lokale hotels en restaurants kun je er niet op vertrouwen dat men begrijpt hoe belangrijk een dieet kan zijn en er is een risico dat men toch producten gebruikt die gevaarlijk zijn voor je dochter.

• Ira

Fijn al die reacties!! Bedankt!!

Ik heb het even nagekeken, Butter-Ghee heeft zelfs niets met olie te maken, maar is een boterconcetraat en dat mag ze dus niet.

Het zal er indaad wel op neer komen dat ik veel in de hotels zal eten, in ieder geval in restaurants waar ze goed Engels spreken. Ik ga nog wel proberen om een briefje te krijgen waarin in het Arabisch staat wat ze niet mag.

Hoe meer info hoe beter, dus als meer mensen iets weten, graag!!

• Ingrid

Beste Ira,

Ik zou zelfs in de hotels heel goed oppassen en desnoods 10x vragen wat er in de maaltijden zit. Ik heb zelf namelijk de ervaring dat men in Egypte nogal snel “yes, no problem” roept. Dit is deels de cultuur (niet goed nee kunnen zeggen) en vaak spreken ze ook niet zo goed Engels (ook al lijkt het van wel). Zo kreeg ik vaak verschillende antwoorden op dezelfde vraag die ik een paar keer anders stelde. Bij mij ging het niet om mijn gezondheid dus kon ik er wel hartelijk om lachen maar in jouw geval ligt dat wel even anders.

Groeten,

Ingrid

• carla

hallo ira

heb zelf 4 jaar in egypte gewoond met een dochter die een lactose intolerantie had. Bracht uit nederland speciale producten mee omdat ze daar niet te krijgen waren. Je weet zelf wel in welke producten zoal lactose zit. Ingredienten zal je niet kunnen lezen als het er in het arabisch op staat. En wees heel specifiek met het stellen van je vragen want het is een “no problem” cultuur. Bij mijn dochter luisterde het niet zo heel nauw maar ik weet niet hoe dat bij jouw dochter is. veel plezier carla

• Tosca

ja dat ze het niet zo nauw ergens mee nemen bleek wel uit het feit dat ik als diabeet zijnde in het hotel cola light vroeg. En de ober uit de automaat mijn glas voor de helft vulde met cola en de rest spuitwater. Hoezo light en zonder suiker. Niet dus. Haalde in de plaatselijke super een paar blikje light en dronk het gewoon in de lounge op. Zou als ik jou was het toch aangeven bij de receptie, of ze er iets mee doen is natuurlijk een tweede. En heel goed opletten. bij ons in het hotel werd het een en ander klaargemaakt terwijl je er bij stond, dus dan kun je goed kijken wat er in en mee gebeurd. Succes er mee, Tosca

• Miriam

Hai Ira,

Je schreef me op mijn prive email naar aanleiding van het Brooke Animal Hospital hier in Luxor. Helaas lukt me niet om je te replyen. Heb je misschien een filter op je emailadres zitten en kun je mijn emailadres dan “als bekend” ingeven.

Groetjes uit Luxor,

Miriam Kok

• Ira

Hoi Carla,

Voor mijn dochter is het inderdaad erg belangrijk dat ze alleen eet wat ze mag en ik zal zeker wat spullen meenemen. Maar weet jij misschien wat voor brood ze in Egypte hebben. Is dat alleen waterbrood of wordt er ook wel eens brood met melk gemaakt?

Ik heb ondertussen van een kennis een in het arabisch vertaald briefje waarin staat wat ze wel en niet mag. Omdat onze rondreis alleen bestaat uit logies ontbijt, wilde ik eigenlijk ook in restaurants gaan eten, maar als blijkt dat dat niet te doen is, hou ik het wel bij mijn hotel. Ik hoop dat ze daar dan beter zullen begrijpen wat ik bedoel. Mijn dochter kwam al met de oplossing trouwens: ze hebben een Macdonalds in Luxor ;-)

Ging jij wel eens uit eten met je dochter? Zo ja, weet jij misschien een aantal gerechten die sowieso wel mogen?? Er zijn toch ook wel gegrilde gerechten?

Het is altijd ff een geregel, maar het komt meestal wel op zijn pootjes terecht.

Alvast bedankt voor je reactie!

Ira