Alexandrie

• René

Siwa is heel goed zelf te doen, met een bus via Marsah Matrouh. Als ik het me goed herinner was het vertek rond 8 uur ‘s morgens, en aankomst rond 1800 uur ’s avonds. Vooral het stuk van Marsah naar Siwa was fantastisch mooi, zonsondergang boven de woestijn.

Op de bonnefooi een hotelletje geregeld, er schijnt nu veel meer te zitten dan toen ik er 8 jaar geleden was. Dat moet nu dus helemaal geen probleem meer zijn. Fietsen huren en de oase verkennen, als ik nog een keer zou gaan zou ik een dag of drie blijven.

Het schijnt dat je van Siwa door de woestijn naar Bahariyya kunt, ook een aanrader. Ik weet alleen niet of dit mogelijk is met het openboer vervaar, er is al jaren sprake van dat dit gaat komen, maar tot op heden…

• Maaike

Ja je kunt van Bahariyya door de woestijn naar Siwa, want wij gaan dat in april doen per 4-wheel-drives; urenlang piste-rijden met olievaten als bakens.

Ik heb echter een plattegrond hier voor me liggen en daarop staat aangegeven dat er wel een secundaire weg tussen deze 2 oases ligt.

Verder staat er in de Capitool reisgids het volgende:

"Reizen in de Westelijke Woestijn is een stuk eenvoudiger geworden, nu alle oasen met elkaar verbonden zijn en er regelmatig bussen rijden. Siwa is het best te bereiken per bus vanuit Marsa Matruh aan de Middellandse-Zeekust. Bahariyya en Farafra kunt u bezoeken vanuit Cairo, Dakhla en Kharga vanuit Asyut.

Afhankelijk van de tijd die u hebt en uw gevoel voor avontuur, kunt u overwegen de Grote Ronde door de Woestijn (1000 km langs Bahariyya, Farafra, Dakhla en Kharga) te maken. Deze begint meestal in Cairo en eindigt in Luxor of Asyut. U kunt de tocht met een reisorganisatie maken of zelf een (terrein)auto huren. Wie in de omgeving van de afzonderlijke oasen wil rondkijken, kan zonder problemen ter plekke wat regelen."

• Gipsy

Volgens mij is tussen Siwa en Bahariya (nog?) geen openbaar vervoer mogelijk. Het is een slechte weg die alleen met landrovers te doen is en dan met enkele extra reservebanden aan boord die ook wel nodig zullen zijn onderweg.

Bahariya, bawitti, Farafra en met de omringende witte, zwarte en cristal desert was echt fantastisch. Siwa schijnt nog adembenemender te zijn.

• georgina

Ben zelf een paar keer in Siwa geweest en heb vandaar uit woestijn trips gemaakt naar de witte, zwarte woestijn. Heel leuk plaatsje met voldoende eenvoudige en luxere slaapgelegenheden en restaurantjes. Leuke mensen, maar ongeveer zoals Staphorst hier in Nederland. Streng gelovig dus. Ik ben helemaal verliefd op dit plaatsje.Als je tripjes wilt maken, ga naar Abdallah, die heeft een winkeltje vlak bij de bank(pinautomaat!). Oppassen met het drinkwater daar, zit teveel ijzer in, beter flessen kopen

• Miekie

Hoihoi!

Ik zou graag willen weten hoe jullie aan een slaapplaats in Siwa zijn gekomen?

groetjess!

• René

Gewoon ter plaatse geregeld, geen enkel probleem.

• carla

wij hebben het destijds ook ter plekke gerregeld maar typ een siwa in bij google dan kom je ook op sites met info over accomodatie. Sommigen bieden ook aan je van de bus af te halen. Ik zag veel goede mogelijkheden. Bij ons is siwa een heel mooie herinnering geworden.Veel plezier!

• w.

Ik ben op dit moment in Alexandrie en ik kan het je aanraden. Het is een heel andere stad dan Cairo. Veel rustiger, niet zo gehaast en druk. Je kan hier heel goed eten, vooral seafood. Er zijn wat bezienswaardigheden en mogelijkheden om te shoppen. In oude centrum maar ook er zijn ook moderne malls.

• Miekie

Nou dan heb ik nog één vraagje, hoe lang is het rijden van Alexandrie naar de Siwa oase?

• Maaike

Vanaf Alex. weet ik niet, alleen dat Siwa 550 km ten westen van Cario ligt en 305 km ten zuidwesten van Marsa Matruh. (volgens de reisgids)