af van gebaande paden

• Els

Ik wil in nov/december voor twee weken naar Egypte en het lijkt me leuk om eens iets anders te doen dan de gebruikelijke route, waar ik niet bussen vol bejaarden of ladingen backpackers tegenkom. Wie heeft tips voor leuke trips bv. woestijntochtjes, maar ook leuke guesthouses, restaurantjes, plekjes in cairo, wandelingen, fietstochten of andere (praktische) tips.

thanxels

• Petr°

Ik verblijf altijd bij vrienden. Dan zijn je paden niet gebaand, integendeel zelfs.

Maar eigenlijk lijkt me dat een must. Als vrouw in je eentje op avontuur gaan, buiten de toeristische plaatsen, lijkt me niet erg geschikt. Men staart je aan, je hebt een taalprobleem, en je kent de omgeving niet, weet dus niet wat wel en wat niet veilig is….

• samja

Hoi Els

Wij verhuren een kamer, gevbruik van badkamer en keuken,

Wil je meer inf.mail me maar met al je vragen

• Gipsy

Als je voor vertrek goed op de hoogte bent van de gewoontes en gebruiken in het land en deze kunt respecteren is het geen enkel probleem, om door het hele land te reizen.

Juist buiten de toeristische plekken zijn de mensen vaak het meest gastvrij en behulpzaam.

Zeker weten, uit eigen ervaring, dat je zo, ook als vrouw alleen, de meest fantastische tijd ooit kunt hebben.

Maar nogmaals: een goede voorbereiding is echt noodzakelijk om het plan te doen slagen. Voor de leuke plekjes waarnaar jij op zoek bent kun je natuurlijk de Lonely planet raadplegen, de ANWB heeft een leuke, soortgelijke, reisgids in het NL.

Overigens: hou er wel rekening mee dat het in december knap koud kan zijn in de woestijn.

• Henk

Dan heeft ze wel een probleempje, de Lonely Planet wordt veelal door backpackers gebruikt en de gidsen van de ANWB zijn erg in trek bij de ‘oude van dagen’ en daar wil ze geloof ik niet mee worden geconfronteerd..

Henk

• jol

Mijn ervaring is anders, Gypsy. Niet in alle plaatsen zowel in het uiterste zuiden en het uiterste noorden is het veilig voor alleenreizigers. Als je een trip alleen plant, weg van de begaanbare toeristische plaatsen zul je erg goed op de hoogte moeten zijn van zowel de geografie als de plaatselijke bevolking. De mentalitiet in plaatsen zoals Mansoura (zuiden) is verre van gastvrij voor buitenlanders. Hun houding is zelfs zeer vijandig en extremistisch te noemen.

gr, Jol

• Gipsy

Hoi Jol, deze extremistische bolwerken zijn toch eerder uitzondering dan regel te noemen? Er zijn natuurlijk ook mensen die niks met het toerisme te maken willen hebben en toeristen/buitenlanders liever zien gaan dan komen. natuurlijk zijn er zelfs mensen in Egypte die rondlopen met rare gedachten over westerlingen en geweld niet schuwen.

Maar volgens mij zijn dit echt een uitzonderingen en geen reden om te generaliseren of om te stellen dat Egypte gevaarlijk is of om af te raden plaatsen te bezoeken anders dan de gebruikelijke bad- en toeristenplaatsen.

Jij zult toch met me eens moeten zijn, dat de meeste Egyptenaren (en juist buiten het toerisme) van huis uit aardige, sociale en gastvrije mensen zijn.

Jij bent de deskundige, jij woont daar en weet als geen ander hoe het echte leven buiten de hotels eruit ziet. Misschien kun je adviseren welke plaatsen of regio's beter te mijden zijn, die zijn er idd zeker wel.

Daarom zeg ik ook: een goede voorbereiding is noodzakelijk, in iedere goede reisgids kun je ook vinden waar je beter níet kunt zijn.

Maar ik weet zeker dat er nog héééeel veel over blijft, juist buiten de doorsnee vakantieplaatsen heb ik persoonlijk de meest fantastische tijd beleefd en hoop nog lang op deze manier te kunnen reizen.

Jouw reaktie komt mij nogal negatief over en dat kan toch niet jouw bedoeling zijn?

Groetjes van Gipsy, die het graag positief ziet, (maar zoals je weet wel van een goede discussie houdt!)

• jol

Hoi Gipsy,

Natuurlijk heb je gelijk. De meeste Egyptenaren zijn inderdaad gastvrij en vriendelijk maar om nu alles zo rooskleurig voor te schotelen aan toeristen daar hou ik niet van. Niet alles is geweldig hier hoor en natuurlijk als je hier langer woont ervaar je (of je nu wilt of niet) ook de negatieve kanten. Helaas zijn er die ook vele. En daar wordt liever niet over gesproken.

Er zijn zelfs plaatsen (hoofdzakelijk christelijk) waar zelfs de moslim niet welkom is. Moeilijk te geloven zoiets. Maar goed, het is overal wat. Ik heb de website van Reffat gezien maar kon het gastenboek niet vinden.

Gr, Jol

• Petr°

Waar woon je, als ik vragen mag?

• jol

Ik woon in Hurghada.

Gr, Jol