Hier vindt verhuur van de woning plaats onder de Leegstandswet. De verhuur is voor een bepaalde periode, dus tijdelijk. Bij tijdelijke verhuur dient goed onderscheid gemaakt te worden tussen:

1. Verhuur gedurende een weekend, vakantie of tijdens kort verblijf in het buitenland bijvoorbeeld 1 of 2 maanden. De huurder of huurders schrijven zich niet in. 70% van de huur is belast. De hypotheekrenteaftrek blijft behouden. Zie bron 1.

2. Tijdelijke verhuur onder de Leegstandswet of afgesproken verhuur voor een bepaalde periode, bijvoorbeeld 1 jaar. De woning gaat per direct van Box 1 naar Box 3. Er is gedurende de periode van verhuur geen renteaftrek mogelijk. De huuropbrengsten daarentegen zijn onbelast. Zie bron 2.

Toegevoegd na 51 minuten:
Een verhuurde woning valt dus behoudens de tijdelijke verhuur gedurende weekend / week / maand vakantie / kort verblijf in het buitenland altijd in Box 3. Ook als de verhuurder met de huurder heeft afgesproken dat de huur 'tijdelijk' is.

Banken geven eigenlijk alleen toestemming voor verhuur van de leeg en te koop staande woning bij verhuur onder de Leegstandswet.

Bij verhuur van de eigen woning van een expat is de regeling dezelfde. Als de expat voor de periode dat hij in het buitenland is de woning verhuurt valt deze in Box 3. Hypotheekrenteaftrek is ook hier alleen mogelijk als de woning leeg staat (en in dit geval niet te koop) Onder voorwaarden kan dan de woning in Box 1 blijven gedurende de periode van verblijf in het buitenland.

Toegevoegd na 57 minuten:
NB: de bronnen 1 en 2 zijn helaas omgewisseld
Bron 1 - tijdelijke verhuur - Box 3
Bron 2 - tijdelijke verhuur Box 1
fisbel
10 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Zolang u nog voornemens bent de woning te verkopen heeft het geen gevolgen voor uw recht op hypotheekrente aftrek als u het huis dit jaar, of in de voorgaande drie jaar nog zelf heeft bewoond.
Zolang daar nog geen sprake van is kunt u het verhuren, daarna verhuist de woning naar Box III voor inkomsten uit sparen en beleggen en verliest u uw hypotheekrenteaftrek.

Wel moet u 70% van de huuropbrengsten boven op uw eigenwoningforfait tellen. Daardoor zal uw netto-belastingvoordeel wel een stuk lager uitvallen of in het slechtste geval leiden tot extra belastingheffing.

Verder zijn er nog wat andere mitsen en maren aan het verhuren op basis van de leegstandwet, maar daarvoor verwijs ik u naar de site van de VEH (zie bron).
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
fisbel
10 jaar geleden
Dit antwoord is pertinent onjuist. Googelt u op: leegstandswet + tijdelijjke verhuur + box 3
Zie verder het antwoord hieronder. Informatie eigen Huis:
Als de woning (tijdelijk) wordt verhuurd, verhuist de woning naar box 3 ('Inkomen uit sparen en beleggen'). Dat betekent dat er vanaf dat moment geen hypotheekrenteaftrek meer mogelijk is. Gedurende de verhuurperiode moet de woning wel te koop blijven staan. Zie: http://www.eigenhuis.nl/actueel/Dossiers/Dossier-tijdelijke-verhuur/recessie-fiscale-gevolgen-tijdelijke-verhuur/