Wat betaal je op dit moment voor een visum op de luchthaven in Cairo.
In dollar's of in euro's? En wat is voordeliger?
Alvast bedankt voor jullie reactie's.
Ligt aan de koers, rond de 13 euro, tenminste als je die bij de banken haald, bij de toeroperators betaal je meer.
Je kunt met Euro's betalen, alleen in papiergeld dus niet in euro-munten.
Wisselgeld krijg je of in euro's of in egyptische ponden terug.
Makkelijk, heb je gelijk al wat klein geld in egyptische ponden.
joke
Ik begrijp dat ik eerst langs de reisleider van mijn touroperator moet,voor ik bij de banken zelf goedkoper het visum kan kopen.Ik maak een groepsrondreis,dus heb ik waarschijnlijk al meteen de reisleider tegen me in het harnas gejaagd.
Zijn die banken makkelijk herkenbaar en hoe komt het dat de vertegenwoordigers van de reisorganisatie al voor de douane bij je kunnen komen?
Ik hoop op een antwoord.
Dag zonneschijn,
Soms krijg je in het vliegtuig al de visumaanvrage, die kun je dan alvast invullen (is ook in het engels te lezen).
Zo niet, dan liggen die in de aankomsthal en vul je die in,daarna betalen bij een van de banken, kan in euro's, je krijgt als ze goede zin hebben het teveel betaalde in euro's terug anders (handig) egyptische ponden.
.
vergeten te vermelden: de bankgebouwtjes zijn ter grootte van een stemhokje in nederland met glas ervoor. Er staat o.a. “Bank from Egypt”of Bank from Alexandria" enz. op.
Die zwaaiende mannetjes, die eventueel ook nog je naam roepen: gewoon negeren !!!!
Daarna loop je (sluit je aan in de rij) naar de douane, van iedereen die met je meegaat geef je de paspoorten af) trek je niets aan van de sombere gezichten…… zeg netjes soekran als je je paspoort teugkrijgt (dank je wel)
Paspoort daarna niet wegdoen, maar je visumsticker opzoeken en dan naar de volgende controle.
Daarna doorlopen naar de bagage-afhandeling.
Daar staan ook de zwaaiende mannetjes maar daar ga je wel naar toe; vervoer naar Hotel.
Doen ze moeilijk, niets van aantrekken, hebben het geintje om te zeggen dat je dan geen vervoer naar Hotel krijgt: niks van aantrekken: gewoon zeggen dat ze verplicht zijn je naar het hotel te vervoeren en als ze dat niet doen je dat wel zult doorgeven aan je toeroperater. Doen ze nog moeilijk: dan zeg je maar dat je een taxi neemt…… en de rekening bij hun indient bij het “welkoms heten” gesprek de volgende dag in het Hotel door de toeroperator. Dan draaien ze wel weer bij !
Het zwaaiende mannetje is echt niet de reisleider die je tijdens de rondreis hebt !
Bij aankomst Hotel geef je natuurlijk de chauffeur van het busje/bus/taxi natuurlijk een fooitje: soms vooral bij kleine busjes liggen de koffers op het dak van het busje: hij heeft ze er voor je opgelegd en er ook weer afgehaald. 1 euro = ongeveer 7 pond, zelf geven we altijd tussen de 10 en 20 pond….. ligt er aan hoe warm het is en of de man vriendelijk is. De man die met je meegaat naar de receptie geef ik nooit wat.
Zeg ook nooit tegen hem dat het de eerste keer Egypte is……. ook nooit in een taxi…… waarom: ze vragen dan voor een taxiritje dan veel meer omdat je de prijzen niet weet !!!!!
Doe dat ook niet in winkeltjes: afdingen is hier alles wat de klok slaat !
Een hele fijne vakantie toegewenst,
joke.
Hallo Joke.
Bedankt voor je uitleg en tips.
Het probleem is alleen, dat het wel de reisleider is, die ons opwacht.
We maken n.l. een georganiseerde groeps-rondreis en dan wordt je altijd opgewacht en als de hele groep compleet is,
gaan we naar onze bus.
Alleen staat hij/zij er normaal gesproken, nadat je met de koffers naar buiten komt.
Wat ik op het forum lees kunnen ze al bij je komen voor de douane.of zijn dat “andere mannetjes”?
want die negeer ik gewoon.
Alvast bedankt weer voor je antwoord.
Die zwaaiende mannetjes zijn de (egyptische) mannen die voor de toeroperator de hele dag daar staan ( voor alle binnenkomende vliegtuigen) om je te “verplichten” het visum bij hun te kopen…., gewoon doen als of je ze niet verstaat !!!!!! Je kunt ineens geen Engels meer verstaan…….reageer ook niet op je naam als ze die roepen….. Komen ze toch naar je toe……je verstaat géén engels……
Ikzelf in Hurghada nooit geen duits en engels in de aankomsthal op vliegveld, bij de bagage-afhandeling ineens wel ….. wij boeken en gaan altijd via dusseldorf, is voor ons dichtste bij….. 1 uurtje rijden.
Je reisleider zal dan neem ik aan wel bij de bagage-afhandeling staan of buiten op jullie wachten.
Meestal zegt iemand wel wáár je buiten moet wachten.
groetjes,
joke.
p.s. wissel ook geen euro's hier in nederland of op schiphol voor egyptische ponden, de koers is in egypte veel gunstiger.
Hallo Joke.
Bedankt voor je antwoord.
Ik zal “Oost-Indisch” doof zijn en geen enkele taal verstaan.
Het is inderdaad handig als er in Egyptische ponden teruggeven wordt.
Kun je meteen een flesje water kopen.
We gaan met z'n 2tjes, als ik met € 50,– betaal, hebben ze daar dan wel van terug?
Of kan ik voor de zekerheid beter met minder betalen,zodat ik meer kans heb dat ze in EGP teruggeven.
Als je het daar via de reisorganisatie koopt,kost het ongeveer € 20,– p.p.
Kun je beter pinnen of is het voordeliger om dollar's of euro's mee te nemen en te wisselen?
Ik begrijp dat je vaker in Egypte komt,want je weet precies hoe het er daar aan toegaat.
Alvast weer bedankt voor je antwoorden.
Weet je zeker dat je deze post als spam wil rapporteren aan de beheerder?
Deze post wordt als spam gerapporteerd aan de beheerder van het forum. Bedankt!
Weet u zeker dat u dit topic wil verwijderen?