Ben nu 2 weken terug van een rondreis van 10 dagen door Egypte.
Heb Cairo, Aswan en Luxor (+ heel veel bezienswaardigheden, tempels, musea etc) bezocht en alles zelf, meestal ter plekke, geregeld w.b. vluchten (vlucht cairo > Aswan), trips (pyramides, Abu Simbel, felucca Aswan richting Luxor), hotels en restaurants.
Ervaringen:
- Egypte is veilig om zelfstandig in te reizen.
Ik heb nauwelijks iets gemerkt van politieke onrust. In Cairo waren wel een aantal pantserwagens in het straatbeeld zichtbaar aanwezig, in Aswan was een korte demonstratie op de Corniche waarbij een paar autobanden werden verbrand, maar er is zeker geen sprake van een veiligheidsvraagstuk voor toeristen. Dit geldt zowel voor overdag en 's avonds. De mensen zijn blij dat je er bent.
- Gezondheid. Niks geen last van darmen, diarree o.i.d. gehad. Gezond verstand gebruiken, mineraal water drinken, bij hotel navragen waar je goed kan eten etc. En eet regelmatig fruit/sinasappels!
- Ja: Egypte spant de kroon w.b. opdringerigheid van touts, taxi/koets/felucca-bestuurders, verkopers etc. etc. Teveel mensen willen verdienen/profiteren aan/van (de portemonnee van) de toeristen. Bij een afname van toeristen valt dat niet mee. Dit maakt het reizen echt niet leuker en soms uitgesproken onaangenaam.
- Daarnaast lijkt liegen, bedriegen, bedelen, stelen een geaccepteerd gemeengoed. In de korte tijd dat ik het land bezocht heb ik te vaak (meerdere malen per dag!) allerlei wisseltrucs, foutief teruggeven van wisselgeld, teveel toegang vragen, niet aan de afgesproken prijs houden etc. etc.moeten vermijden.
(Sommigen op dit prikbord proberen anderen wijs te maken dat hiervoor begrip getoond moet worden: klinkklare onzin! Geen enkel land, volk, cultuur kan liegen, bedriegen en stelen goedkeuren en goedpraten! Heb heel veel toeristen enorm zien balen van dit soort prakrijken!)
Leuke vakantie gehad?….absoluut: prachtig weer, fantastische bezienswaardigheden, redelijk gegeten en veel genoten!
Tips:
- stop kleingeld in je broekzak,
- betaal gepast en vooraf de overeengekomen prijs
- laat je niet in de maling nemen door wisseltrucs (dreig met de politie als de chauffeur aan blijft houden)
- tel je geld goed na! (ook bij de kassa's van tempels/Abu Simbel probeert men piasters ipv. ponden terug te geven……sorry, mistake….)
- informeer je van te voren over de prijzen (de ferry tussen oost en west Luxor kost echt maar 1 pond en geen 5 pond….)
- blijf lachen, loop door, draag een zonnebril, negeer uitroepen als hello friend!, stel je on-benaderbaar op, ga niet schelden ( mij hielpen twee woordjes: la (nee) shokram (bedankt))
- huur een fiets bij Bet-el-Kereem (westbank) Aswan en fiets dor de dorpjes op de westoever
- in Luxor: verblijf op de westbank (hotel Kereem - aanrader!) - veel rustiger als stad Luxor en huur fietsen naar o.a. Valley of the Kings
- ga naar Coptic Cairo met de metro (1 pond!)
Heel veel plezier gewenst in Egypte!!