Nog enkele vraagjes

• Maggi

Ik heb nog wat vraagjes, die ik ook niet zo 123 gevonden krijg hier op het forum.

Visum:

Dit wordt aangeboden bij de touroperator. Echter ik denk, dat het goedkoper is dit op het vliegveld van Sharm El Sheikh te kopen. Klopt dit en hoe gaat dit in zijn werk? Ik wil namelijk gewoon een groot visum.

Geld:

Wel of niet van te voren alvast wat Egyptisch geld meenemen (voor fooi oid) of pas wisselen bij aankomst.

Kleding:

Bij excursies, is het dan noodzakelijk een lange broek te dragen of mag dit ook een korte zijn (islamitisch land). Wat is hierbij gebruikelijk.

Drinken:

Ik mag helaas door maagproblemen geen koolzuurhoudende dranken meer (alcohol drink ik zowiezo niet). Nu vroeg ik mij af of er gewoon aan sapjes is te komen (dit mag echt alles zijn).

Tot zover mijn vragen. Alvast bedankt voor het antwoorden.

• Manon

Hoi,

Een visum konden wij gewoon op het vliegveld kopen bij aankomst. Touroperators laten het voorkomen alsof dat niet kan, maar toen wij aankwamen was er een bank geopend waar we een visum konden krijgen. Dit is goedkoper dan via de touroperators. Scheelt zo 5 euro per persoon. Overigens vond ik de touroperators er wel ‘dwingend’ in, ze sturen je zo naar hun eigen balie en zeggen dat je elders geen visum kunt kopen. Maar in ons geval kon dat dus wel. Daarnaast kregen we een paar jaar geleden ook te maken met een (nederlandse) touroperator die in de bus vroeg om 5 euro p.p. voor fooien. Dit werd verplicht gesteld. Er was niet over te praten. Wij vonden dit persoonlijk erg vervelend, ik wil graag weten waar mijn fooien terecht komen en dit was nu volkomen onduidelijk.

Wij namen geen egyptisch geld mee, gewoon pinnen bij aankomst. Als fooi gaven we euromunten. Dit doen veel vakantiegangers, dus (m.n. op het vliegveld) willen de egyptenaren graag zakjes kleingeld wisselen. Daarom nemen we altijd wat 5 en 10 eurobiljetten mee. Zij kunnen dit dan weer omwisselen voor egyptische ponden. Het kleingeld nemen we dan weer mee terug. Zo help je een beetje…

Wat kleding betreft draag ik zelf vaak een lange broek, daarin voel ik me meer op mijn gemak. Maar er zijn andere mensen die er ‘bloter’ bijlopen. Zelf wil ik dat niet. En wat de sapjes betreft heb ik eigenlijk geen idee. Kijk wel uit voor ‘verse’ sapjes (als je niet gezien hebt hoe ze gemaakt zijn). Soms zijn ze aangelengd met kraanwater en dat is in de regel niet zo goed voor je ingewanden…

Heel veel plezier in Egypte, en ik ben wel benieuwd naar andere reacties m.b.t. het visum.

Groeten, Manon.

• Maggi

Dank je voor je snelle reactie! dan gaan wij gewoon op het vliegveld zelf een visum kopen. Ben mondig genoeg dus dat komt wel goed.

En inderdaad, pinnen is een makkelijke oplossing.

• Henk (Safaga)

Dag Maggi,

En geef de fooi gewoon in ponden, die mannen lopen anders te leuren met hun munten bij de andere vakantiegangers.

Een Nederlands kamermeisje zit ook niet te wachten op muntstukken van een Japanse toerist…!!!

En als je euro's voor hun wisselt in papiergeld, pas dan goed op.

De Egyptische pond (ca. € 0,08) lijkt erg veel op de euro!

En wat die sapjes betreft die zijn er in vele smaken.

In de hotels of bars kun je die gerust kopen/drinken.

Bij een straatkar loop je grote kans dat er leidingwater in zit en datkan maagproblemen opleveren…

Een groot visum kost 15 amerikaanse dollars bij een bankje, je kunt ook gewoon met euro's betalen, het wisselgeld krijg je in ponden terug.

Zoals Manon al schreef laat je niet van de wijs brengen door de touroperators die je in de aankomsthal opwachten.

Die sturen je naar hun ‘bank’ en dan betaal je flink meer.

Henk

• Manon

Henk,

Bedankt voor je reactie. Zodra we ponden hebben geven wij de fooi ook altijd in ponden hoor. Maar dat kan pas als je wisselgeld hebt. Dit proberen we altijd zo snel mogelijk te krijgen, tot die tijd (meestal op het vliegveld) doen we het met euro's.

Groetjes, Manon.

• Maggi

Dan geef ik inderdaad op het vliegveld wat meer zodat ik in ponden terug krijg. Bedankt allemaal!

• Miriam K.

Toch nog heel even over het groot visum bij aankomst in de Sinai:

Het visum kun je bij de bank op het vliegveld in Sharm el Sheikh kopen en je krijgt dan je eventuele wisselgeld in Egyptische ponden terug. In de reisvoorwaarden van veel NL'se reisorganisaties staat soms echter vermeld dat je verplicht bent om dit visum bij de vertegenwoordiger van je reisorganisatie in Egypte, de man/vrouw die je van het vliegveld komt ophalen, te kopen. De prijs is dan vaak vastgesteld op een hoger bedrag dan de $ 15 en je komt er dan niet onder uit om het door hen vastgestelde bedrag te betalen, vaak tussen de € 15 en € 20 per paspoort (het is dan deel van de reisovereenkomst die je hebt afgesloten, of dat eerlijk is, is een heel ander verhaal). Mijn advies is om in je reisvoorwaarden te kijken of een dergelijke verplichting is vermeld. Zo niet dan kun je het gerust bij de bank gaan kopen en laat je dan vooral niet laten leiden door wat de rest van de reizigers doet (:P).

Groet uit Luxor,

Miriam Kok

• Maggi

Goeie tip, ga gelijk even kijken dank je!