Luxor, Cultuur, Sportief en avontuur

• Nadia81

Met mijn kinderen naar Egypte geweest, en we hebben een fantastische tijd gehad. Cairo Vliegveld een chaos, maar wat een rust als je dan aankomt in Luxor. Wij dachten dat in Luxor je alleen Tempels, tempels, etc. kon bezoeken, veel cultuur, maar weinig ‘actie’, wat de kids soms willen en nodig hebben. Maar ook dat is er in Luxor. Hiervoor hadden we niet naar Hurghada hoeven te gaan. Volgende keer echt Luxor als basis gebruiken.

Aangekomen in Luxor rondgekeken op de Souk, vlak bij de McDonald, dus dat was een makkie. Maar het weer was lekker, niet te warm, 27 in mei, dat viel goed mee. Dus we dachten laten we is wat rondkijken of we een leuk tripje kunnen doen. Er zijn zoveel ‘toeristenkantoortjes’, met thee en cola wordt je uitgenodigd, in leuke entourage, maar toen bedacht ik me eigenlijk, want geld was geen issue, maar ook weer wel bij onze gastheren. En het viel me op dat ze erg ongeduldig waren. En ik houd er absoluut niet van om gepushed te worden.

Tot ik naar een fietswinkel ging, Een Nederlandse fiets verhuur nog wel. Had hier al een en ander over gelezen op internet. Wel een verademing. Ik werd vriendelijk (maar dat zeg niet alles) begroet door een Egyptenaar in het Nederlands… De nederlanders zelf waren er niet, maar kreeg ze gelijk aan de lijn door een video verbinding. Daar een fiets tocht mee ondernomen op de Westbank (zie foto) op gazelle fietsen, deze fietsen waren nog beter dan mijn eigen in Nederland. Het koste een tientje voor een dag. Had ook de lokale fietsen kunnen krijgen voor een paar euro, maar liever toch maar comfortabel. Mij werd uitgelegd dat de Egyptische fietsen veel verhuurd worden ivm het budget, maar dat de Nederlandse geïmporteerd werden en erg duur waren om in Luxor te laten aankomen. Even een (Nederlands) kinderzitje gemonteerd en off we go.

Luxor is een fantastische locatie om te fietsen, en tijdens onze fietstocht hadden wij veel bekijks, maar ook wat jaloerse gezichten van toeristen die met hun lokale fietsen met pech in de zon stonden te prutsen. Ook zijn wij nog naar Gebel el Silsila gegaan met deze nederlanders, en dat overtrof al onze verwachtingen. De reis erheen was al een ervaring! Met een belofte dat ik hun zou aanbevelen, zijn wij zeer tevreden naar Hurghada gegaan… wat wij de volgende keer dus overslaan. Dus een aanrader voor een ieder die naar Luxor gaat!

Je kan hen vinden in Sheratonstreet, na KFC en net na het DHL kantoor. Hun website is —KNIP!—-

• Raymm

Klopt het dat ik hier enorme spam ruik? Je zou haast denken van wel ja!

• monica

Deze tent loopt zichzelf constant te promoten op dit pb.

Gelukkig zie ik heel veel toeristen in luxor fietsen op de goedkopere fietsen, dan verdienen de locals ook nog wat.