Last van opdringerige souvenirverkopers, taxichauffeurs enz.? Denk hier eens aan

• Nofret

Tijdens een bezoek aan Egypte word je onvermijdelijk geconfronteerd met opdringerige verkopers en nee, dat is niet altijd leuk en ook ik heb er weleens de balen van omdat je er soms niet van af komt. Maar bedenk in zo'n situatie eens dat het feit dat deze mensen in de toeristenindustrie werkzaam zijn, meestal bittere noodzaak is. Menig chauffeur of souvenirverkoper heeft een goede (universitaire) studie achter de rug maar kan eenvoudigweg niet aan de bak komen omdat er geen werk is. Tot een jaar of 10, 15 terug garandeerde de overheid na een studie een baan maar dit is niet meer zo. Knoop eens een gesprekje aan met een chauffeur, het kan een aardige eyeopener zijn. Het zijn echt niet allemaal simpleminds!

• backpackster

Ik ben het met je eens en heb al met tal van chauffeurs, obers, winkelbediendes, hotelpersoneelsleden gesproken. Ook boeken van Joris Luyendijk ('Een goede man slaat soms zijn vrouw') kunnen e.e.a. uitleggen. Toch heb ik nog een truc om van dat eeuwige gezeur over bakzjeez te voorkomen: betaal vooraf de taxichauffeur (want wisselgeld is ‘krap’ in Egypte of je wordt genept) en vraag vooraf wat een consumptie kost, want anders krijg je dikwijls een rekening voorgeschoteld die absoluut niet deugt. Ik betaal als toerist meer voor dingen dan de Egyptenaar en dat vind ik oké, maar dat belazeren, daar kan ik maar niet aan wennen. Inmiddels weet ik ermee om te gaan.

Dit jaar kreeg ik nog te maken met een jongen die ons een lift wilde geven in Cairo. 10 pound, zei hij. Oké en voor een keertje betaalde ik niet gelijk. Toen we arriveerden op de plaats waar we wilden zijn moesten we opeens 20 pound betalen. ‘10 pound each’ was zijn verklaring. Toen was ik het alweer zó zat… Voortan betaal ik weer gewoon vooraf.

• Marjon61

Natuurlijk wil ik graag rekening houden met het feit dat dit vaak hun enige inkomsten zijn. Ook wil ik me graag aanpassen aan de gewoontes van een land.

Maar sommige verkopen bederven hun eigen, en daarmee die van hun landgenoten, inkomsten.

Vorig jaar kocht ik een leuke ring. Zilver met steentjes voor 45 euro. In het vliegtuig viel het eerste steentje er uit en eenmaal thuis waren alle steentjes er binnen een week uit. Dit was niet de eerste keer dat ik bedrogen uit kwam.

Voor mij dus geen souveniers meer, zeker geen sieraden. Ik koop ze wel hier in Nederland, kan ik er mee terug gaan als ze niet goed zijn.

En last van de opdringerigheid? Nee, je raakt er gewend aan, wordt er imuun voor. Maar wat ik niet goed kan hebben is de onvriendelijkheid als ze in de gaten krijgen als ik niet met de taxi wil, of als ik niets wil kopen terwijl ik altijd beleefd en met een glimlach afwijs.

• froetie

Ik heb alleen maar sieraden aan uit Egypte mét steentjes en nooit problemen ermee, elk jaar wordt er wel iets ingeruild tegen iets anders en ook niks aan de hand. Het zal er wel aan liggen waar je je sieraden koopt (en zeker voor 45 euro!!! ben je in Nl. nog goedkoper uit).

Verder kan de glimlach van een vrouw anders geïnterpreteerd worden dan wat jou bedoeling eigenlijk is Marjon en dat heeft toch ook met een stukje “gewoontes” en cultuur te maken, zeker als je in de richting van een man glimlacht….

• chrisje.horus@hotmail.com

hello,iedereen,ben juist terug van een 5maandelijks verblijf in egypte,

het zijn en blijven vriedelijke mensen,ze zullen je altyd helpen,wat verdraagzaamheid betrefd,daar kunnen wij belgen nog veeeeeel van leren

egyptenaren krygen weinig of geen kans om een normaal leven te leiden,ook de jongeren niet.

ik heb met de locale bevolking geleefd,weet waarover ik spreek ze ebben niks en toch….gaven ze mij eten,drinken en vooal respect,

wat die intimidaties betreft…ls ook wel toe te schrijven,dat de europese dames maar al te graag de attentie van egyptenaren zich laten welgevallen,ze wapperen dan ook graag met geld,maar ja,met siroop vangt ge vliegen he,

wie graag eens met mij naar egypte wil(september2011)

geef maar een seintje

• koerierster

Of je er nou zelf goed mee om kunt gaan, of niet.

Of het nou de schuld is van de toeristen of niet,

Hoe arm, zielig, goed of slecht opgeleid iemand ook is

Belazeren, bedriegen, oplichting of opdringerigheid is nooit goed te praten.

En het werkt alleen maar averechts, want eerlijkheid duurt immers het langst.

Het wordt tijd dat álle Egyptenaren en zeker die werkzaam zijn in de toeristenindustrie, dit eens in hun oren gaan knopen.

Misschien om te beginnen bij de regering.

In Turkije is het geruime tijd bij wet verboden om toeristen lastig te vallen en na een aantal jaren blijkt dat het goed werkt om overtreders aan te pakkken. Voor zowel de toeristen áls voor de verkopers en andere locals.

Hoogste tijd dat ze dat in Egypte ook eens gaan begrijpen.

• froetie

Met alle respect maar waar haal je de arrogantie vandaan om van een hele grote bevolkingsgroep (bijna 90.000.000 mensen) te verwachten dat zij zich in hun land aanpassen aan de behoeftes van toeristen terwijl zij vaak van de honger niet te vreten hebben!

Ik stel voor dat iedereen die last heeft van het gedrag van de Egyptenaren, er gewoon weg blijven en lekker naar Turkije gaan.

• backpackster

Of Chersonissos! :-(

• SAMRA

Inderdaad wil niet negatief zijn maar helaas heb ik heel veel zaken met ze gedaan ik vind Egyptenaren 1 van de meest onbetrouwbare volken die er bestaan wat een laaielichters ze zijn aardig totdat ze hebben wat ze willen hebben dan kan je aan het gas alles is vals aan die gasten.

Logisch ze groeien ook op met curruptie dat is helemaal in die cultuur verweven nou het stuit mij gigantisch tegen de borst een leugentje om bestwil is okay maar liegen zit bij de meest Egyptenaren in hun genen zielig hoor!

• SAMRA

Froetie het gedrag wat Egyptenarenvertonen althans een hele hoop zit in die cultuur verweven dat heeft ook zeker met respect in veel gevallen naar de vouw toe te maken.

Wat de honger betreft het verschil tussen arm en rijk is gigantisch daarbij kijken de rijken ook nog op de arme neer walgelijk gewoon.

Ken behoorlijk wat mensen in Egypte die in redelijke doen zijn en bewaren het heerlijke eten kip fruit vlees etc etc voor arme mensen die het dan op komen halen.