Fooi kamerschoonmaker

• Nofret

Beste Egyptegangers,

Graag zou ik willen weten wat jullie zo ongeveer voor fooi geven aan degene die de hotelkamer schoonmaakt, en wanneer. Ik leg elke dag in de 2-persoonskamer (vijfsterrenhotel) 20 pond dwz 10 pond pp neer of geef het direct als ik hem zie. Ook leuk voor het contact en om mijn (beperkte) Egyptisch uit te proberen. Nu hoor ik ook weleens van mensen die pas aan het eind van het verblijf iets geven. Het voordeel van elke dag iets neerleggen vind ik - is mijn ervaring - dat de schoonmaker dan extra zijn best doet.

Een paar jaar geleden hoorde ik van een paar mensen dat ze oude dubbeltjes of 10 eurocent als bakshies geven, ook aan piccolo's enz… dat vind ik toch wel heel armoedig.

• mohamed luxor

Hoi

is leuk van jou dat je over bakshiesh denken B)de meeste zij doet niet meer .de beste hoor dat je direct geven als je hem zien want soms komt elke dag andere om zijn kamer schoon te maken soms zij kom so vroeg om contact met gasten en als je 10 of 20 pond zij is altijd tevreden mee .en de mensen daar is niet arm zij heb voldoende geld om te leven maar zij kunnen niet goed omgaan met de geld die elke mand die verdene

veel succes en fijn vakantie

mohamed

• Mike

20 pond fooi per dag vind ik persoonlijk heel veel.

Wij geven ongeveer 2 pond per persoon per dag. En als het erg goed is dan 5 pond.

Je moet de prijzen in Egypte niet vergeten en het is wel fooi, niet salaris.

(Als je te veel geeft, kun je ook de “markt” verpesten en ze aan te veel laten wennen, als het dan wat minder gaat, dan is dat heel zuur).

Maar goed, ieder moet voor zich weten wat ze als fooi geven.

Dubbeltjes bakshies geven vind ik inderdaad geen goed idee.

Simpelweg omdat ze in Egypte geen euromunten kunnen omwisselen, dus moeten ze weer toeristen “lastig vallen” om dit geld gewisseld te krijgen voor ponden, waar ze wel wat mee kunnen.

Als je wat geeft, geef dan lokaal geld, daar kunnen ze wat mee.

Oud Nederlands geld geven, vind ik eigenlijk een nare streek, want daar kun je niets meer mee, dus heb je niets aan.

Gr. Linda

• Lellebelletje

iedere morgen een euro op het kussen.

Ze willen de euro's dolgraag hebben!!!!!!!!

Of en toe vraagt er een schoonmaker of je 10 munten voor een 10 eurobiljet wil wisselen, maar dat is toch een kleine moeite?

• Henk (Safaga)

omi@nky Schreef:

——————————————————-

> iedere morgen een euro op het kussen.

> Ze willen de euro's dolgraag hebben!!!!!!!!

> Of en toe vraagt er een schoonmaker of je 10

> munten voor een 10 eurobiljet wil wisselen, maar

> dat is toch een kleine moeite?

Wat is er nu zo moeilijk om gewoon in ponden een fooi te geven?

Afgelopen heb ik € 130,00 voor papergeld gewisseld.

Als er een Amerikaan in Nederlkand komt of iemand uit een ander niet EU land, verwachten ze hier toch ook fooien in euro's!

• Helena

Als je weet wie elke dag je kamer schoonmaakt,geef deze persoon dan PERSOONLIJK het geld!!!!!!!

Ik ben er achter dat de ‘'chef schoonmaakdienst’' weet dat iedereen geld krijgt,en deze al bij voorhand het geld weghaald VOOR ze kunnen schoonmaken!!!!!!

Ze hebben van elke kamer een zgn sleutel!!

Dit heb ik zelf geconstateerd met onze kamer en 3 kamers familie!!!

Heb daar wat van gezegd en ik zou bijna ruzie krijgen:X…………schijt aan!>:D<

Ik geef het ze persoonlijk in handen,dan weet ik zeker dat degene die de werkzaamheden verricht de beloning krijgt en dat elke dag!(tu)

Wilde even deze ervaring met jullie delen…

• josschie

Weet je met het geld wisselen kun je zo bij de neus genomen worden.

bv ipv 70 euro 70 cent gewisseld krijgen en dit gebeurt regelmatig.

daarom geven we 2 keer per week een briefje van 5 euro .

en ze zijn er heel blij mee.

• brit

Hoi josschie, ik snap niet wat je bedoeld met 70 cent of 70 euro, dat verschil dat zie je toch, leg het eens wat uitgebreider uit, svp

• Mike

Wij zijn met het wisselen nog nooit opgelicht of bij de neus genomen.

Je weet wat de koers is. Telt dan rustig de euro munten en geeft dan aan hoeveel ponden jij daarvoor geeft en dan zeggen zij ja of nee. En ja ik geef dan wel een eerlijke koers (eerder naar boven afgerond, dus in mijn nadeel, dan andersom). Diegene die willen wisselen zijn vaak hardwerkende mensen, die van toeristen munten krijgen waar ze dus niets mee kunnen totdat jij het omwisselt.

Echt waar, ik ben vaak genoeg in Egypte geweest en vrienden ook. En ik ken niemand die hiermee het schip is ingegaan.

Dus ik vraag mij af of je nu uit ervaring spreekt of in het algemeen.

Gr. Linda.

• miek

Goed dat je dit even meegeeft, ik leg gewoonlijk de eerste dag 2 euro neer zodat ze weten dat ze iets kunnen bijverdienen, later ook nog een briefje van 5 euro. Maar het is inderdaad de bedoeling dat het gaat naar de mensen die ervoor gewerkt hebben en niet diegene die de controle op die mensen doen. Wij nemen ook heel dikwijls van thuis kinderkleding of jeans mee die nog prima. Ze zijn hier ook altijd heel blij mee.

Het geld zullen we vanaf nu ook persoonlijk overhandigen zodat de juiste personen het kunnen gebruiken.

Dikwijls neem ik de “afgedankte kledij” ook mee op kamelen of quadtocht en bezorg het aan de bedouienen die we bezoeken.