Kloosters boven Cairo

• backpackster

Straks wil ik graag individueel naar de kloosters die boven Cairo zijn te vinden. Wie is er geweest vanuit Cairo, op eigen gelegenheid (dus niet met groepen als Djoser) en hoe heb je dat gedaan/geregeld? Het is mijn bedoeling om dat als dagtrip te gaan doen.

• Henk (Safaga)

Dag

Als je alles zelf wilt doen als backpackster, wil ik je aanraden om een Lonely Planet te kopen.

Daar is alle informatie te vinden die je als backpacker nodig hebt.

En als je die al hebt, snap ik niet dat je hier om dergelijke informatie vraagt.

Maar dat zal dan wel aan mij liggen.

Henk

• backpackster

Natuurlijk heb ik de Lonely Planet, die heb ik altijd bij me, op al m'n reizen. Maar daarin staat bar weinig over vervoer naar deze kloosters. Vandaar dat ik hier de vraag stel.

• Petr°

Bedoel je dat klooster dat op de berg Moqqatam staat? Waar de Zabaleen van Cairo wonen en werken? Ik wist eerlijk gezegd niet dat ze excursies daarheen hadden…

• Mike

Wij zijn in 2006 naar een van de kloosters boven Cairo geweest. Wij hadden dit echter vooraf geregeld bij djed reizen.

We waren met z'n 3-en en hadden een reis op maat laten maken. Vond het wel erg interessant, we hadden dan ook een hele grappige monnik die ons rondleidde.

Kun je hier iets mee?

Groetjes Linda.

• backpackster

Linda,

Bedankt voor je reactie. Ik kan er denk ik niet veel mee omdat ik niet bij een gezelschap hoor en er met een gewone bus hoop te kunnen komen.

• Nefi

Je kan hier ook alleen naar toe. Geen entree maar er moet wel 'n taxi chauffeur zijn die je er naar toe brengt, het is niet aan te raden om zelf / alleen het stuk door Mokattum naar boven te lopen, want ze zijn er geen touristen gewend en ze zijn ook niet eht welkom in Mokattum, ( down hill )

• Hans&Grietje

Volgens mij bedoeld backpackster Wadi Natrun. Natuurlijk kun je hier op eigen houtje naartoe. De monniken geven graag een rondleiding en zijn gastvrij.

Helaas is het voor mij alweer een tijdje geleden en kan ik je niet helpen met de details van de busreis.

De (West Delta) bus van Cairo naar Alexandria heeft een halte op loopafstand van de kloosters.

Ter plekke bij het busstation van West Delta krijg je ongetwijfeld de nodige informatie. Er is altijd iemand (in de buurt) die je kan helpen in het Engels.

Het openbaar vervoer in Egypte is goed geregeld, je kunt kiezen uit diverse busmaatschappijen, van eenvoudig en avontuurlijk tot airco-touringcars met hostess die onderweg een natje en droogje verkoopt in de bus.

Je kunt ook vanuit Cairo met het openbaar vervoer naar Wadi Natrun city en daarna een taxi nemen naar de kloosters.

de kloosters zijn zeker een aanrader als je eens wat anders wilt dan de standaard toeristenattracties en op deze manier reizen door Egypte is heel goed te doen Geeft absoluut een onvergetelijke ervaring!

Veel plezier bij de voorpret en een fijne vakantie gewenst.

@ Henk: Inderdaad vinden we (helaas!) weinig van dit soort info op dit prikbord. Juist erg jammer dat het hier alleen gaat over de kwaliteit van de resorts en vragen als de temperatuur aan de rode zee.

Egypte is veel meer dan een mooie duiklokatie en zon, zee & strand.

Niks mis met de vraag van backpackster, de antwoorden zijn het probleem!

• backpackster

Gipsy,

Bedankt voor je tips! Ik ga in Cairo op zoek naar een bus die naar Wadi Natrun rijdt en dan pak ik een taxi die me naar het klooster brengt. Ik reis idd liever anders dan de gebaande paden af te struinen. Vorig jaar ben ik met een taxi vanuit Luxor naar de tempels in Denderra en Abydos geweest en ik vond dat onvergetelijk. Het was prima te doen en de vele (30?) militaire posten, daar was ik snel aan gewend. Ik vond het een verademing om praktisch alleen die geweldig mooie tempels te bekijken (en ik mocht alles fotograferen, zoveel als ik wilde). Ook de vallei van de koningen (Luxor) heb ik per fiets bezocht. Ook prima te doen.

Het openbaar vervoer is idd prima geregeld in Egypte. Ik ben bijvoorbeeld met een bus naar een oase in de Zwarte woestijn gereisd. Ach, er klonke de hele reis arabische recitals door de bus, maar dat is weer eens wat anders dan Frans Bauer… ;-)

Nogmaals bedankt voor je tip. Daar heb ik wat aan.

• backpackster

Ben er inmiddels geweest. Ik nam een bus richting Alexandrie en ben uitgestapt een halfuurtje buiten Wadi Natroen, bij een verzamelplaats van minibusjes, aan de snelweg. Daar ben ik in een minibusje gestapt dat stopte, midden in Wadi Natroen. Daar ben ik met een tuktuk richting de kloosters gereden en het was absoluut alle moeite waard! Geen toeristengekte zoals ik in het Katharinaklooster meemaakte… Geweldige rondleiding meegemaakt door een monnik (Joachim). In het winkeltje (waar monnikken de kassa bedienen) kun je van alles kopen: drinken, koekjes, fruit.

Terug ben ik met de tuktuk naar het dorp WN teruggekeerd, daarna met minibus naar Cairo terug.

Tripje zou ik niet met kids doen. Maar als stel of individu is het prima zo te doen.