fotograferen/filmen

• Mienie

Kan iemand mij vertellen of je mag filmen/fotograferen bij de oudheden. Moet hiervoor betaald worden en zo ja, hoe hoog zijn de prijzen hiervan. Kan de apparatuur (camera/laptop) zonder problemen mee genomen worden naar Egypte en levert dit geen problemen aan de grens op.

• mirandachelsea

Bij de grens doen ze niet moeilijk, maar je mag niet overal fotograferen. Bij het museum in Cairo alleen nog maar voor de deur en je moet je camera daar dus ook achter laten buiten bij een tentje. Bij Hatchepsoet mag je wel fotograferen en bij de pyramides ook, maar niet binnenin de pyramides en ook daar moet je je camera bij de bewaking achterlaten. In de valleei der konigen mocht deze zomer helemaal niet gefotografeerd worden. Erg jammer maar ook wel weer begrijpelijk. In de karnak tempel is fotograferen geen probleem, maar let op de lokale bevolking, die springen iedere keer voor je camera en willen dan geld hebben. Ze zijn daar erg gewiekst in dus bereid je voor. Na een tijdje wordt je er zelf ook erg handig in om ze te ontwijken, al nemen ze je dat niet in dank af.

• Mike

Zolang het buiten is mag je fotograferen, behalve blijkbaar nu in het dal der Koningen. Voor filmen moet je soms een extra ticket betalen. Maar dat kun je dan nog altijd beslissen. Bij de meeste dingen binnen (musea, piramides, graftombes) mag je binnen niet meer fotograferen of filmen.

Wij hebben met onze fotocamera's bij de douane nog nooit een probleem gehad.

(Volgens mij zijn laptops en filmcamera's ook geen probleem).

Let wel op bij militaire terreinen en luchthavens mag je absoluut niet fotograferen en/of filmen.

Gr. Linda.

• koecing

De keren dat ik in Egypte was diende ik in elk geval mijn videocamera te laten registreren in mijn paspoort. (grote stempelafdruk met daarin met pen merk, type en serienummer van de camera.

Inderdaad moet je bij de “oudheden” voor zover toegestaan, betalen voor fotograferen en filmen. Vallei der Koningen was altijd het duurste.

Wel hadden wij een keer het “geluk” dat de “bewaker” van het graf van Toetanchamon ons voorstelde om tegen een kleine vergoeding ons te fotograferen naast de tombe.

In de graven uitkijken wat je doet. Je mag/mocht er niet flitsen. Eén wilde ik te vlug nog een foto maken en vergat de automatische flits. Voordat ik het wist was de camera uit mijn handen gegrist en wilde de bewaker in kwestie de opnames deleten.

Ik uiteraard bidden en smeken, gelukig met hulp van een andere bewaker die mijn verhaal dat het per ongeluk ging, bevestigde.

• Tosca

Wij kochten altijd ansichtkaarten en dan met de ticket van waar wij waren, deden wij het in het fotoboek. Foto's van de buitenkant kun je haast altijd maken.

Zo krijg je toch een compleet plaatje.

Succes, Tosca

• backpackster

Ik heb vrij kunnen fotograferen bij Karnak (Luxor) en de geweldig mooie tempels van Dendera en Abydos (per taxi te bereiken vanuit Luxor). Geen probleem. Dit deed ik in januari 2010.