Zijn er in Luxor geldautomaten?
Er is in ieder geval een geldautomaat in de aankomsthal op het vliegveld.
http://www.luxortraveltips.com/essentials/currency.htm
Toegevoegd na 1 minuut:
Oh en ook verder in die plaats zijn er veel automaten:
“There are plenty of cash machines (ATMs) in Luxor. There are cash machines in several of the hotel lobbies, including the Jolie Ville, the Sonesta St George (three inside and one outside), the Sofitel Karnak, the Lotus and the El Luxor (previously the Mercure Hotel) near the museum. There are also several machines outside banks along the Corniche and along the main road around the hotels to the south of the town.”
http://www.luxortraveltips.com/essentials/money.htm
Hoeveel wil je er hebben? :-)
Je struikelt er bijna over in Luxor.
In de meeste hotels is wel een pin automaat, maar langs de weg zijn er ook (als ik het goed zeg) 3 banken.
Helemaal aan het begin van de cornish, halverwege beneden Old Winter Palace, en voorbij het Museum richting Karnak.
Er staan ook een paar losse automaten langs de weg, maar die loop ik zelf voorbij.
Het liefst haal ik het bij de banken. (voor het geval dat dat ding mijn pas in slikt), daar is altijd wel iemand die het pasje dan terug kan geven.
Doe ze de groetjes daar en zeg maar dat we er bijna aankomen.
Groetjes,
Monica
Zoals gezegd, genoeg geldautomaten.
Misschien wel handig om het inderdaad bij een bank te doen, tijdens openingstijden. En dan bij de bank of in het hotel bij de cashier gelijk wat kleingeld (1 pondsbiljetten) te wisselen. Egyptenaren hebben altijd te kort aan wisselgeld. En voor fooien is dit ook handig.
Wij zelf hebben regelmatig gepind bij/in het New Winter Palace.
(Geef geen euromuntgeld als fooi, muntgeld kun je namelijk niet inwisselen bij een bank en dus moet je daarvoor weer toeristen “lastig” vallen om je muntjes om te wisselen voor briefjes of Egyptisch geld. Dit gebeurd vaak en regelmatig zonder bijbedoelingen. Ze kunnen echt de muntjes niet wisselen en hebben daar weer welwillende toeristen voor nodig).
Gr. Linda.
Hoi,
euro-munten krijgen: dat vinden de kamerjongens echt niet erg: zij wisselen die bij je voor een briefje van 10 euro, én jij hebt dan weer euro-munten voor de volgende fooien……
Wij nemen daarvoor altijd wat extra briefjes van 10 euro mee, die losse euro's kun je altijd wel weer kwijt om bv. je parkeergeld op de luchthaven mee te betalen….
Alleen een waarschuwing: kijk de aangeboden euro-muntjes altijd goed na voor je je papieren geld geeft, er zit van allles tussen (ook geld dat niets meer waard is < hoe durven die mensen dat als fooi te geven, zag dit jaar nog hollandse dubbeltjes en stuivers !!!> ), en er is een egyptische munt die heeeel veel op onze euro munt lijkt qua grootte !!
Nu weet ik niet meer precies of dat de 1 of 2 euro-munt was.
Joke.
Bij de geldautomaten krijg je de officiële koers. Bij cash dollars en travellerscheques (bvk in dollars) krijg je de zwarte koers. Maar let op sommigel geldwisselaars vouwen biljetten dubbel in een stapel zodat hij twee keer telt. Wissel alleen zwart bij betrouwbare figuren. Hoewel een betrouwbare zwart geld handelaar is eigenlijk een contradictio in terminis.
Natuurlijk zijn er welwillende toeristen die de munten om willen wisselen voor euro biljetten. Ikzelf heb geen kleine eurobiljetten bij me en neem ze ook niet speciaal hiervoor mee.
Het is dan heel lastig als meerdere egyptenaren je constant achterna lopen om te wisselen. Dit kan gewoon voorkomen worden als wij de moeite nemen om de egyptische ponden om te wisselen naar kleine pondjes en die dan als fooi te geven.
Zij blij en wij blij.
Al genoeg antwoorden gekregen op je vraag lijkt me zo. In het centrum staan bij alle banken geldautomaten. Inderdaad liever geen euromuntjes als fooi geven. Gewoon zorgen dat je kleine biljetten hebt als je zo nodig fooi wilt geven. Het is waar dat ze vaak geen wisselgeld hebben als je met grote biljetten betaald. Vaak word het ook gezegd omdat ze dan meer fooi denken te ontvangen.
Wij wonen zelf in Luxor, als je verder nog vragen hebt hoor ik het wel.
Weet je zeker dat je deze post als spam wil rapporteren aan de beheerder?
Deze post wordt als spam gerapporteerd aan de beheerder van het forum. Bedankt!
Weet u zeker dat u dit topic wil verwijderen?