cairo en luxor

• villa

Hoi

Wij zijn van plan om dit jaar in oktober naar Egypte te gaan.

Het idee is om 8 dagen te gaan, 4 in cairo en 4 in Luxor door te brengen.

Is het mogelijk om op Cairo te vliegen, daar een paar dagen in een goed hotel met zwembad

(tips zijn welkom) dan de dagtrein (volgens het forum is dit beter dan de nachttrein) te pakken naar Luxor (ook hier alle tips voor een goed onderkomen welkom) en dan vanaf Luxor terug te vliegen naar Nederland?

Of moet je dan ook weer vanaf Cairo terug vliegen?

Ik heb begrepen dat je in beide steden genoeg “ dingen” kan bekijken wat wij ook zeker van plan zijn. Wat “ moet” je echt zien en hoe kom ik aan toegangsbewijzen? is dat allemaal daar te regelen of moet je voor bepaalde bezienswaardigheden van te voren boeken?

Ik heb begrepen dat fietsen huren in Luxor een prima manier is om van het een naar het ander te komen, lijkt mij persoonlijk geweldig maar heeft iemand hier ervaring mee? Is het inderdaad zo makkelijk?

Ik hoop dat jullie mij willen helpen, alvast dank voor de antwoorden

Villa

• agnes

Hallo Villa,

Kijk even op pagina 2 van dit prikbord.

Zie je de vraag staan“ fiets huren in Luxor” geplaatst door Jan van Opijnen.

Hier vind je informatie over het huren van fietsen van mensen die dit gedaan hebben en met adressen erbij waar je deze kunt huren.

Zal je nog privé een berichtje sturen voor een website voor excursies voor Luxor en Cairo.

Je kunt ook naar Cairo vliegen, hier is een vliegveld.

groetjes Agnes.

Denk dat je terug eerst weer naar Cairo moet.

• marloespiepenbroek

Hallo Villa,

Wij zijn net terug uit Egypte. Persoonlijk vinden wij 4 dagen in Caïro te lang. Het is een drukke stad met veel smog. Luxor is een stuk rustiger, schoner en de mensen zijn er vriendelijker.

Wij zijn 4 dagen in Luxor geweest en hebben hier fietsen gehuurd. We hebben dit gedaan via www.bikerentalluxor.com (nederlandse eigenaar). Hier weet je zeker dat je goede betrouwbare fietsen hebt met een geweldige service! Ze zijn bereid je overal mee te helpen, waardoor het meer lijkt op een VVV-kantoor dan op een fietsverhuur.

Het fietsen door Luxor is goed te doen. Het is een stuk rustiger, doordat je niet meer aangesproken wordt voor taxi's en koetsen. Daarnaast geeft het je veel vrijheid. Het enige obstakel is de overtocht met de boot om van de west naar de oostkant te komen. Alle mannen/kinderen willen je helpen je fiets te tillen en vragen daar vervolgens fooi voor. Dit nadeel weegt echter niet op tegen alle voordelen.

Toegangsbewijzen koop je over het algemeen allemaal bij de ingang van de bezienswaardigheden. Bij Luxor heb je echter ook bezienswaardigheden waar je je ticket moet kopen bij de ticketoffice op de westbank. Wanneer je met de boot aan komt, fiets je alsmaar rechtdoor (voorbij de kollossen van Memnon') tot je bij een rotonde/groot kruispunt komt. Hier moet je linksaf een zandweg op waarbij je de ticketoffice direct links vindt.

Handig om te weten is dat je bij ‘valley of the kings’ en het egyptisch museum geen fototoestel mee mag hebben. Deze moet je afgeven zodat je bij het verlaten je fototoestel (na het geven van een fooi) weer op kan halen.

Succes met het uitzoeken van jullie reis.

groeten Marloes

• monica

Hallo Villa,

Wij gaan regelmatig naar egypte (zowel cairo als luxor) toe.

Wij boeken onze tickets tegenwoordig al een jaar van te voeren ivm de prijzen.

Eerst zou ik even checken of je betaalbare tickets kan kopen via egyptair.

Als je op cairo vliegt kan dat vanuit Nederland volgens mij alleen met egyptair.

Vanuit Brussel kan dat ook met Jetairfly en vanuit Dusseldorp Hapagfly.

Ik heb toevallig van de week gekeken hoeduur de tickets met egyptair in november nu zijn. Wij hebben al tickets maar ik kijk af en toe of ze duurder zijn geworden en dat zijn ze. Voor 3 personen ben je nu 1600 euro kwijt en wij hebben betaald 720 euro voor zn drietjes. Kijk dus even goed na waar je je tickets gaat boeken.

Cairo is een hele mooie rumoerige stad. Als je zelfstandig rond gaat kijken, ben je wel 3 dagen zoet, daarna wil je (en geloof me) weg uit die rumoerige stad.

Er is meestal smog en heel veel herrie. Wij gaan altijd naar Happy City.

Het is er schoon en het eten is er ook goed.

Zelf ben ik nog nooit met de trein geweest. Wij nemen meestal een binnenlandse vlucht. Soms zijn deze goedkoper dan de trein, plus het feit dat je gewoon een dag tijdwinst hebt. Op de site van egyptair kan je deze interne vluchten boeken mits je betaald met een creditcard. Na de boeking krijg je gelijk een e-ticket toegemaild.

In Luxor zijn er meerdere hotels waar het goed toeven is. Bij Isropa kan je losse overnachtingen boeken. Zelf overnachten wij in Nile valley. Dit hotel zit aan de stille kant van de Nijl. Van daaruit is het heel makkelijk om al de uitstapjes te plannen.

Fietsen kan je in feite overal huren. Ook elk hotel kan daar voor zorgen.

Alle bezienswaardigheden zijn met een fiets heel goed te bezoeken. Jullie gaan in oktober heen en dan zit je waarschijnlijk net in de overgand van heet naar warm weer.

Veel plezier met de voorpret en mocht je nog vragen hebben dan kan je me altijd een mailtje sturen.

Groetjes,

Monica

In iedergeval veel plezier.