Introduik bij El Quseir

• jimmyjolanda

In oktober zitten wij in een hotel onder El Quseir. Weet iemand daar een goede duikschool in de buurt? Daarmee bedoel ik eentje die je niet oplicht met te hoge prijzen en wel gewoon kwaliteit biedt. We zijn geen duikers maar hebben in het verleden vaker zo'n introduik gedaan. Het fijne daaraan vonden we dat we gewoon onder water konden genieten terwijl de “echte” duiker ons mee nam (1 op 1).

• jippiee

De meeste resorts daar hebben een duikschool erbij. Meestal door Europeanen gerund.

Even googelen op internet hoe de duikschool heet ter plekke, de website zoeken en je weet wat ze aanbieden.

Je kunt dan ook van te voren contact met ze opnemen.

• jimmyjolanda

We zitten in het Cinderella Beach, daar zit geen duikschool, hooguit Carnelia Diving bij “de buren”.

Wat me opvalt is dat die onder andere namen ook bij andere hotels zit en best prijzig is. Een DSD kost 69 euro terwijl ik die elders ook voor 50 euro zie… Zoiets scheelt best als je met z'n 4-en bent!

• jippiee

Dan zit je ook vlakbij Akassia.

In Akassia en Carnelia zit dezelfde duikschool.

Kijk maar op diving.de

Wij zijn daar al 2 keer op vakantie geweest om te duiken en dat is een zeer goede duikschool.

Als je aangeeft van te voren dat je met zijn 4-en een proefduik wilt komen doen, dan is er zeker wel wat te regelen met de prijs.

Vaak kunnen ze je ook nog op komen halen bij je hotel.

De prijs van de intro duik is niet goed te vergelijken onderling.

Goed kijken wat je ervoor krijgt.

Ga je eerst in het zwembad oefenen met theorie op de duikbasis, en daarna een duik in de Rode Zee (meestal bij Zerib Kebir, makkelijke entry het water in, ga je met busje naartoe) of is het een beperkter pakket met meteen in zee duiken. Vergelijk dat eens goed.

Verder hebben de duikscholen daar weinig concurrentie, maar betalen ze heel veel aan het hotel.

De prijzen zijn daarom ook niet goed te vergelijken met Hurghada, waar er heel wat duikscholen op een rijtje zitten en het altijd goedkoper zal zijn.

Hoewel je hier ook prijzen ziet van 69 euro, maar dan ga je met de boot mee.

• jimmyjolanda

Ik snap wat je bedoelt met “niet te vergelijken”…

diving.de heeft op hun site geen intro-duik staan maar alleen zo'n discover scuba combinatie. Op zich heel interessant, die theorie en een duik vooraf in het zwembad, maar als je dat al 2x tijdens eerdere vakanties gedaan hebt dan is dat niet zo interessant meer. 8-)

Ik zoek dus juist zo'n “simpele” duik waarbij je (zonder uitgebreide uitleg en oefening in het zwembad, zonde van tijd en geld) met de boot naar een mooie plek gaat en daar volledig begeleid langs het rif gaat. Dat wordt volgens mij een introduik genoemd, maar dat is voor ons juist prettiger dan zo'n scuba-diver bundel.

• jippiee

Kwestie van informeren bij ze.

Maar is het niet een idee om een duikcursus te volgen?

Dan kun je zelfstandig duiken, met een gids in het begin.

De cursus zou je al in NL kunnen doen en dan op vakantie naar een aantal verschillende duikstekken gaan.

• jimmyjolanda

Tsja, als ik zo rondkijk in NL dan kost het halen van een brevet (cursus, lidmaatschap club, enz) erg veel. En dan wederom, we zijn met z'n vieren, dus dat ook nog keer 3 of 4… We vonden juist zo'n relaxte duik onder volledige begeleiding zo prachtig en dan doe ik er liever 5 van die introduiken dan dat ik het geld uitgeef aan een cursus enz.

• jippiee

Wij zijn ook met 4…

En je hoeft niet lid te worden van een club.

Zat mensen die alleen op vakantie duiken met hun brevet.

Je kunt ook een “tussenbrevet” halen, Scuba Diver heet dat bij Padi. Dan mag je ook zelfstandig duiken, maar dan alleen met minimaal een Divemaster.

Kun je duik maken van een uur, relaxed, eventueel iets dieper dan met intro.

Dan doe je een gedeelte van de Open Water cursus, genoeg om overal ter wereld te duiken, maar dan wel met een Pro.

Je kunt dat ook in NL doen, ik zie dat het bij Diving.de best prijzig is. Komen ook nog brevetteringskosten bij, ca 30 euro.

Maar stuur ze een berichtje en vraag voor intro duik in zee. Ze zijn strikt met de regels dus ik denk dat ze je toch eerst in het zwembad willen stoppen… je hebt geen bewijs van eerdere intro's, safety first. Misschien dat je na het DSD pakket, goedkoper losse duiken bij kunt kopen.

• jimmyjolanda

Dat ik geen bewijs heb is niet waar, ik heb een DSD pasje (Discover Scuba Dive). Maargoed, ik zoek dus een duikschool in de buurt die me zoiets kan aanbieden, dat is de oorspronkelijke vraag. Dus zijn er, behalve diving.de (die zal ik sowieso morgen ff mailen), nog andere en weet iemand of die intro's aanbieden?