Vraag het maar op dit pb, die van Hurghada kan ik niet serieus meer nemen.
Wie kan mij een afbeelding sturen van de heilige mina?
B.v.d.
Frans.
Hallo Frans,
Niets is veranderlijker dan een mens zal ik maar zeggen.
Ik begrijp nu dat je een afbeelding wilt van de heilige waarvan ik onderstaande ‘levensbeschrijving’ vond.
Er staan ook wel afbeeldingen, maar ik weet niet precies hoe ik deze in dit bericht moet plakken.
Maar als je “heilige Mina” als zoekopdracht geeft in een zoekmachine zoals die van bv ‘Google ’en vervolgens op afbeeldingen klikt, dan vind je ze wel.
Succes,
Henk
Sint Mina de Wonderdoener
De Heilige Mina is zeer bekend in zowel in het oosten als in het westen, door de vele wonderen die werden verricht door zijn gebeden voor ons. Dit is duidelijk geworden door de vele kleine kleiachtige flesjes die gegraveerd waren met zijn afbeelding en naam, welke gevonden werden door archeologen en verschillende landen in de wereld, zoals in Heidelberg in Duitsland, Milaan in Italie, Dalmatië in Joegoslavië, Marseille in Frankrijk, Dengela in Soedan en Jeruzalem.
De Heilige Mina werd geboren in het jaar 285 A.D., in de stad Niceos. Zijn ouders waren zeer vrome Christenen, zijn vader Audexios en zijn moeder Aufimia. Op het kerkelijke feest van de Heilige Maria bad zijn moeder, die geen kinderen kon krijgen, in tranen voor het Ikoon van de Maagd, dat God haar een zoon mocht geven. Zij hoorde een stem zeggende: “Amen”, en dus noemde zij haar zoon Mina.
Zijn vader heerser over een van de provinciën van Egypte overleed toen Mina veertien jaar oud was. Op zijn vijftiende diende hij in het leger en had een hoge rang dankzij zijn vaders reputatie die werd gelegerd in Algerije. Drie jaren later verliet hij het leger met het verlangen om zijn leven lang te getuigen van Christus en vertrok in de richting van de woestijn om een ander leven te leiden.
Na vijf jaren als een kluizenaar te hebben geleefd, zag hij in een openbaring, de engelen, de martelarenkronen met glanzende kronen en verlangende ernaar om met hen verenigd te zijn, haastte hij zich naar zijn regeerder om van zijn Christelijke geloof te getuigen. Zijn eindeloze beproevingen en kwellingen die hij doorstond bracht vele heidenen, niet alleen tot het geloof, maar ook naar hun martelaaarschap. Zijn lichaam werd begraven in “Marriout”, dichtbij Alexandrië. Zijn relikwie werd ontdekt door de dochter van de koning Xenon, die genas toen ze daar had geslapen. De koning bouwde daar een kerk en een grote stad werd er gebouwd. Zieke mensen van over de hele wereld kwamen daar om genezing te zoeken. Paus Cyrillus VI bouwde daar in de omgeving een klooster op zijn naam.
hallo Henk,
Ben op zoek naar de afbeelding die de heilige mina wordt genoemd,.
Ben inmiddels een week aanhet zoeken maar kan eigenlijk niet vinden wat ik bedoel te vinden.
Heb de hele afbeelding op tv gezien tijdens het nieuws,het ging toen over de moord op de 6 kopten, dit nieuws was op 7 ja.
Het is een kruis met gelijke lengte,s met een soort pijlvorm op alle vier de uiteinden.
De kopten hebben deze op hun rechterpols, alleen niet zo gedetaileerd.
En ik wil hem graag heel gedetaileerd.
Heb al heel wat mail gehad en tips.
En ben al weer een paar uur aan het zoeken, maar dus nog niet gevonden.
Nou hoop dat ik nu wat duidelijker ben, en hoop natuurlijk dat iemand mij de tip of afbeelding kan sturen.
B.v.d.
Frans.
Hoi Frans,
de 15-de februari ga ik ( lees: wij) weer naar hurghada.
weet een winkeltje waar een van de jongens zo'n kruisje op zijn arm heeft, hij werkt er al 3 jaar.
zal t wel eens vragen en als t kan neem ik een afbeelding voor je mee.
wil je dan de bijbehorende tekst in t egyptisch of in t engels ?
groetjes,
joke.
Beste Frans,
Als ik het goed begrijp, bedoel je dus een afbeelding van het Koptische kruis zelf? Ik hoop dat je hiermee geholpen heb.
(Voor de mensen die niet weten hoe je een afbeelding in moet voegen, ik heb het zojuist geprobeerd en volgens mij met succes. Als je een bericht aan het typen bent staat er een werkbalk. Klik op het icoontje van een berg met zonnetje en plak de link naar de afbeelding erin.)
Groet,
Femke
Weet je zeker dat je deze post als spam wil rapporteren aan de beheerder?
Deze post wordt als spam gerapporteerd aan de beheerder van het forum. Bedankt!
Weet u zeker dat u dit topic wil verwijderen?