welke opleiding?

• lumberjack15

Hallo!

Ik zit in 4vwo en heb als alles goed gaat over 2.5 jaar dus examen.

Hierna zou ik een duikschool willen opzetten in Egypte en naar dit

land emigreren, omdat duiken en Egypte mijn grote passies zijn.

Mijn vraag is nu dus; welke opleiding (HBO/WO) kan ik het beste na vwo

gaan doen om die duikschool in Egypte te kunnen opzetten?

Bedankt!

lumberjack15

• Henk (Safaga)

Dag,

Ik zou deze vraag ook maar op het duikforum stellen, hier vind je eigenlijk alleen maar toeristen.

Maar ik wil je wel alvast een antwoord geven.

Ik weet (en ik breng heel wat tijd duikend door in Egypte) is een duikschool opzetten in dit land niet zo gemakkelijk als je denkt.

Ten eerste zijn er al ontzettend veel, die elkaar de markt uit concurreren.

Ten tweede en wat misschien nog wel moeilijker is dat je niet eens zelf een duikschool kunt beginnen.

De Egyptische overheid verleent namelijk alleen maar licenties aan hotels.

En als je de juiste (duik)opleidingen hebt zou je je zaak dus in een bestaand hotel, dus zonder duikschool, kunnen opzetten.

Maar dat gaat je heel veel geld kosten, dat kan ik je verzekeren, zeker als je geen goede en betrouwbare Egyptische partner hebt.

Als ik jou was zou ik eerst maar je opleiding afmaken en dan gaan studeren, dan je (verder?) bekwamen in het behalen van instructeursdiploma's e.d en veel ervaring opdoen in het duiken zelf.

Geloof me, zelf duiken is heel wat relaxter dan in een vreemd oord, waar je de taal niet van spreekt, je de in het Arabisch opgestelde contracten (die vaak dan ook nog eens veranderd worden) niet kunt lezen, de gebruiken heel anders zijn dan hier en die je tijdens de vakantie snel neigt te vergeten, maar als je er woont en je daar een toekomst wil opbouwen je voor veel hoofdbrekens zullen zorgen, etc.

Succes in ieder geval.

Henk

• jippiee

Hi,

Ga eerst in ieder geval de Divemaster opleiding halen als je 18 bent, gewoon hier in NL.

Daarna eventueel door naar Instructeur.

Dit kun je al tijdens je studie doen, geen probleem.

Dan kun je tijdens het zomerseizoen proberen werk te vinden voor een paar maanden in Egypte.

Na je studie kun je, als je dat dan nog ziet zitten, je er wel vestigen om er te werken bij een duikschool.

Echter, dat is geen vetpot!

Er wordt wel eens een duikschool te koop aangeboden maar dan moet je een flinke zak geld meenemen en die heb je dan waarschijnlijk nog niet.

Maar lekker werken zonder de zorgen van een eigen duikschool is wel te regelen als je je zinnen daarop zet!

Succes met je carrière planning!

• Henk (Safaga)

jippiee Schreef:

——————————————————-

> Er wordt wel eens een duikschool te koop

> aangeboden maar dan moet je een flinke zak geld

> meenemen en die heb je dan waarschijnlijk nog

> niet.

Helemaal eens met het advies van jippiee (is toch Jippie?)

Maar nogmaals, je kunt er geen duikschool kopen in de zin van dat je dan iets hebt.

Je koopt hooguit de naam van de betreffende duikschool en de eventuele inventaris, maar je onderkomen moet je huren van het hotel of in ieder het groene licht krijgen om van de duiklicentie gebruik te kunnen maken.

En dat is het probleem, in het begin vallen die kosten je misschien mee, maar die loopt heel snel heel hard op.

Bezint eer ge begint!!!

Henk