Egypte Veilig

• Wil

Misschien een hele rare vraag maar moet het toch stellen. Heb een rondreis naar Egypte geboekt omdat ik dat al jaren wil.

Lijkt me fantastische om te zien allemaal. Nu zit ik me wel ontzettend druk te maken over de veiligheid en bewaking overal,

extremisten etc.. Misschien allemaal overdreven maar kan het niet uit mijn hoofd zetten.

Wie helpt me uit de brand aub?

• elisa

Hallo,

ik ben in 2008 (december) in mijn eentje naar egypte geweest.

wees er gerust op, dat touroperators geen toeristen naar onveilige gebieden sturen.

een tip: goed opletten (zakkenrollers) bij toeristische bezienswaardigheden, en, maar dat moet je dan zelf nog weten, je niet laten rondleiden door egyptenaren die menen jou plekken te moeten laten zien, bij monumenten waar geen enkele andere toerist komt. ten eerste is dat niet waar, ten tweede vragen ze er achteraf geld voor. wanneer je dan niet betaald, zijn de rapen gaar. hetzelfde geld voor foto's laten maken, met jou toestel, door egyptenaren.

probeer de normen en waarden te respecteren, af te dingen als wannneer je wat koopt, en doe vooral geen dingen waarvan al duidelijk van te voren word aangegeven dat dat niet mag, want je komt er echt door in de problemen.

maar maak je niet druk over de veiligheid, bewaking en de extremisten.

bewaking is overal en extremisten heb ik er niet kunnen ontdekken, en het is er voldoende veilig. kijk anders op de site van buitenlandse zaken (reisadviezen)

en verder……………………geniet er gewoon van.

mooi land.

• Manon

Hallo,

Wij zijn inmiddels zes keer naar Egypte geweest maar hebben ons nog nooit onveilig gevoeld. De enige momenten dat het soms niet prettig voelt is in taxi's die overal een wedstrijdje van lijken te maken (vooral in konvooi). Goed duidelijk maken dat je een dergelijke rijstijl niet accepteert helpt. Soms lijkt de bewaking (bij controleposten langs de weg) heftig maar het stelt niet veel voor. We gaan binnenkort voor de zevende keer en het is gewoon een prachtig land, probeer open te staan voor alle mooie dingen en de bevolking en gebruik je gezonde verstand, dan is het alleen maar genieten.

Groeten, Manon.

• rijschooladvantil@hotmail.com

Ik woon zelf in Luxor. Egypte is beslist niet onveiliger als Nederland. Ja ze kunnen heel opdringerig zijn en zien je als een wandelende bank. Als je wat dat betreft stevig in je schoenen staat is het beslist een veilig land.

Inge

• harmhessels@yahoo.com

Wij overwinteren al voor de derde keer in Hurghada, zijn in Cairo 2 x geweest en Luxor bezocht. Opdringerige Egyptenaren vriendelijk maar duidelijk afwijzen. Jij bent de rijke westerling die van zijn geld afgeholpen moet worden. Onze fietsen zetten we overal neer en na uren wandelen staan ze er nog. Dat zou ik nergens in Nederland durven Bij winkels beginnen met 40% te bieden. De mannelijke Egyptenaar moet de kost verdienen voor de hele familie , begrijp dan zijn vasthoudendheid om je een dienst te bewijzen of iets van hem te kopen want denk hierom, een Egyptenaar doet niets voor niets.Laat voor de kamermeisjes of jongens 2-3 pond per keer op je bed liggen. En ja, ik ben het met Wil,Elisa en Manon eens, je gezonde verstand gebruiken en geniet van het land en vooral de enorme historie en ja, ook van de mensen zoals ze zijn.

Fijne reis gewenst

• suzanne

misschien een rare vraag terug.

Waarom eerst boeken en dan je vragen hier stellen.

Wij gaan in mei voor de 5e keer naar Egypte.

De verkopers kunnen opdringerig zijn maar vriendelijk nee zeggen en een beetje humor helpt echt.

Suzanne

• Mike

Geen rare vraag.

Troost je, Egypte is behoorlijk veilig.

Ja, je kunt bewaking tegen komen. Dit is alleen maar voor jouw veiligheid. En juist omdat die bewaking er is, gebeurt er niets meer. Bovendien staan ze echt niet overal.

Je kunt het zien als de politie hier in Nederland. Soms zie je ze nooit en soms zie je ze wat vaker.

Nu neem ik even aan dat jij je ook niet onveilig voelt als je ineens een politie-auto voorbij ziet rijden (zonder zwaailicht).

Persoonlijk voel ik mij in Egypte veiliger dan hier in Nederland 's avonds laat over straat.

En inderdaad. Gebruik je gezonde verstand.

Wees duidelijk, maar wel vriendelijk.

Als je terugkomt zeg je vast ook: Egyptenaren het zijn ook maar mensen.

Ja ze kunnen nog weleens opdringerig zijn als ze proberen te verkopen, maar dat is alleen verbaal.

Wees duidelijk, maar wel beleefd. Als je geen interesse heb, zeg dat dan 1 keer en reageer verder niet meer. Ook niet blijven kijken, want dan denken ze dat je wel interesse hebt.

En probeer een paar woorden Arabisch, dan kom je ook een heel eind.

(Wat ik een keer deed toen ik de verkopers zat was. Ik probeerde ze mijn armbandje te verkopen. Toen waren ze zo weg. Maar wel met een glimlach).

Groetjes en veel plezier Linda.

• merenmoet

In Egypte moet je niet van terrorisen bang zijn. Wat dat betreft is Egypte veilig.

Wat je moet vrezen zijn de Egyptenaren zelf.

Spreek uit ervaring. Ging voor jaren elke 3 maanden naar Egypte en toch ben ik eens erin getrapt hoewel ik geen domme vrouw ben op zoek naar avontuur. Maar wie is niet op zoek naar echte liefde??? ahahah!!

Ze gebruiken je, misbruiken je, wat ze willen is je geld en een botterbrief om in Nederland te komen en als dat niet lukt…. be carefull!!!!

Ze zijn zeer goede toneelspelers en komen altijd over als eerlijke zelfs naive mensen maar intussen zijn ze sluw en zeer ervaren in het impalmen van vrouwen. En wat er ook gebeurt zal de Egyptische man altijd gelijk hebben in de ogen van de politie of de autoriteiten. Dus wees op je hoeden

• doornroosje111

Ik hoorde onlangs het verhaal van een Belgische vrouw die trouwde met een Egyptische man en samen hier in België kwamen wonen. Algauw was ze zwanger, en meneer begon de bloemetjes buiten te zetten. Toen ze uit elkaar gingen, werd zij veroordeeld tot het betalen van 400 euro per maand alimentatie voor hem. De rechter oordeelde dat zij er hem ingeluisd had, door zwanger te worden van hem…

• doornroosje111

Ahmed … bijna de helft van het personeel in het hotel, heette Ahmed…

Stel je voor dat je een zekere Ahmed zoekt… waar moet je dan beginnen zoeken ?