kerst en oud en nieuw in egypte

• jeanette

Hallo,

Mag ik vragen of er ook kerst en oud en nieuw gevierd wordt in Hurghada?

En hoe doen ze dat dan ongeveer?

Groet

• joke

moslims kennen geen kerst en nieuwjaar zoals wij dat vieren.

in de meeste hotels wordt wel aan kerst en nieuwjaar gedaan = diner, zit dan bij de extra prijs voor die dagen inbegrepen.

wel is er rond de 12-de januari iets van een nieuwjaarsviering, maar weet effe niet meer hoe dat precies in elkaar zit.

joke

• Henk (Safaga)

Dag Jeanette,

Zoals Joke al schreef vieren de Egyptenaren geen kerst en oud en nieuw.

Voor hen zijn het ‘normale’ dagen.

Maar de hotels houden uiteraard wel rekening met de westerse klanten.

In Hurghada heb ik meegemaakt dat ze op kerstavond de gasten een heel luxe en nog uitgebreider diner voorschotelen.

Op oudejaarsavond hetzelfde laken en pak met aansluitend op het diner een feestavond en vaak ook nog allerlei extra shows.

Daar moet je overigens wel flink extra voor betalen.

Het hotel in Safaga waar ik de laatste jaren de feestdagen doorbreng, heeft wel een extra goed diner en organiseren ze een feestavond, maar zij rekenen niets extra.

Geld aan vuurwerk, op een enkel rotje o.i.d. na, wordt er niet uitgegeven.

Ik vraag me trouwens af of vuurwerk überhaupt wel te koop is.

Egypte is een derdewereldland en besteden hun geld aan nuttige zaken.

Gezien de veiligheidseisen die luchtvaatmaatschappijen stellen hebben de toeristen dus ook niets bij zich.

Groet,

Henk

• joke

hoi henk,

zelfs toen egypte kampioen werd (voetbal) heb ik in hurghada ook geen vuurwerk gezien, alleen maar toeterende auto's propvol met feestvierende egyptenaren, duurde die nacht lang dat de rust wederkeerde,

groetjes van,

joke

• Henk (Safaga)

Zo zie je maar Joke, dat vuurwerk heb je helemaal niet nodig om je te vermaken

Henk

• snorkeltje

Hoi Henk en Joke,

Toen we vorig jaar in Cairo waren op de markt (met onze Nederlands sprekende gids ) stond daar een kraampje met vuurwerk, (zoon van 15) het zou mij niet opgevallen zijn, hij stond daar ilegaal, vertelde onze gids, hij had als het ware de kraam om zich hangen en kon er ook ala-minute mee weglopen, een hulpje stond op de uitkijk om voor de politie te waarschuwen.

Heb er verder geen aandacht aan geschonken, dus ook niet gevraagd aan wie of waarvoor het verkocht werd.Als het goed is staat het wel op onze video.

Groetjes Snorkeltje

Grappig dat je zo ineens op zo'n onderwerp komt.

• Henk (Safaga)

De politie daar wordt daar dus wel gerespeerd, nu nog in Nederland….