Vragen vakantie Luxor

• jenkas

Beste forumprikkers,

Binnenkort vertrekken wij naar Luxor. Hoewel ik reeds de zoekfunctie heb gebruikt, kwam ik toch nog wat onduidelijkheden tegen. Daarom heb ik nog een aantal vragen waarop jullie hopelijk een antwoord weten.

- wat zijn momenteel de kosten van een visum in Euro's en dollars?

- als je in Euro's wilt betalen, wordt dan door de behandelend functionaris een koers van 1:1 gerekend of de werkelijke koers?

- ik heb gelezen dat bij een bank een visum goedkoper is. Op het vliegveld van Luxor zal ongetwijfeld ook een bank zijn. Iemand ervaring met het aanschaffen van het visum aldaar?

Zo ja, waar bevindt zich die bank en wat zijn de kosten aldaar (de vorige keer dat wij op Luxor aankwamen sloten we braaf bij de kudde aan. Pas op dit forum kwam ik er achter dat er een alternatief was)?

- is er in de aankomsthal ergens een ATM?

Alvast bedankt voor reacties.

• Miriam Kok

Hallo Jenkas,

Een beetje een late reactie maar ik ben zelf met vakantie geweest – naar NL :).

Hierbij een antwoord op je vragen:

- wat zijn momenteel de kosten van een visum in Euro's en dollars?

Als je zelf bij de bank op vliegveld in Luxor een visum koopt kost het $ 15 of omgerekend op dit moment zo’n € 12. Je krijgt het eventuele wisselgeld terug in Egyptische ponden. Houdt er wel rekening mee dat sommige NL’se touroperators een verplichte afname van het visum bij hun vertegenwoordiger op het vliegveld in Luxor in de reisvoorwaarden hebben opgenomen. In dat geval kom je er dus niet onderuit om het bij hen te kopen en dat is waarschijnlijk meer, meestal tussen de € 15 en € 20 per paspoort..

- als je in Euro's wilt betalen, wordt dan door de behandelend bankmedewerker een koers van 1:1 gerekend of de werkelijke koers?

Nee, ze berekenen de “echte” dagkoers.

- is er in de aankomsthal ergens een ATM?

Ja, zodra je door de douane bent zijn er meerdere ATM’s naast elkaar.

Ik wens je een hele leuke vakantie en misschien tot ziens in Luxor ;).

Groet uit Luxor,

Miriam

• jenkas

Beste Miriam,

Bedankt voor je reactie. Hoewel je reactie ons niet meer bereikte voor vertrek, sterker nog, bereikte ons na onze ontmoeting, wees uiteindelijk alles zichzelf bij aankomst. Het “tot ziens” heeft inmiddels geresulteerd in een aantal zeer prettige ontmoetingen. Rarara, wie zijn wij …… Hint: er was eens een gestresste Belg in Jolie Ville …… die het veelvuldig aanspreken van de lokale bevolking niet beviel ….. onthutst oreerde hij: ze zijn crimineel ….. het bijn uitbarsten in lachen was zijn deel.

Groeten aan Bakr en de kids!

• Miriam Kok

Hallo Jenne en Kasia,

Ja, dit is inderdaad wel erg leuk om nu zo na te lezen, maar een goed antwoord hè ? :-)

Ik hoop dat die Belgische meneer toch nog voor de helft zo'n leuke vakantie als jullie heeft gehad, oemai!.

Tot schrijfs en tot de volgende keer in Luxor.

Lieve groet van ons vieren.