Hallo.
Voor wat betreft vervoer: de tram zou wel leuk kunnen zijn, ik heb 'm zelf nog nooit gebruikt, ik weet namelijk niet hoe dat met de kaartjes gaat, en had ook effe geen zin om dat uit te zoeken. Ook moet je dan weten welke lijn waar heen gaat, of je moet op de bonnefooi een stukje willen rijden.
Zelf gebruik ik altijd taxi's, waarbij het me jaren geleden opviel dat ze aanmerkelijk goedkoper waren dan in Cairo, twintig kilometer (en dat wil in Alexandrië dus zeggen: de hele stad van oost naar west) voor 10 pond was toen normaal. Ik moet er echter bij zeggen dat dat de laatste jaren ook aan het bijtrekken is.
Voor wat betreft de bezienswaardigheden: mijn favoriet is het Montazah-paleis, ligt in het Montazah-park (dat kán bijna geen toeval zijn). Voor mij het mooiste gebouw dat ik ken, zowel in als buiten Egypte. Voor de rest natuurlijk het fort van Qatbay, en de rest van de toeristische sites. Ook mooi vind ik de parken die aan de zuidkant van de stad liggen, dat zijn er eigenlijk vier, die naast of in elkaar liggen. In een ervan ligt trouwens de dierentuin, maar als je lid bent van de Partij voor de Dieren is het misschien beter dat je daar niet gaat kijken. Wat wel de moeite waard is, is het Antoniadis-park, met daarin (jawél) de Antoniadis villa. Dit was de plaats waar de (mijns inziens mooiste) zus van koning Farouk, genaamd Fawzia, een deel van haar wittebroodsweken doorbracht nadat ze getrouwd was met de Sjah van Perzië. Tot slot is het Royal Jewel-museum zeer de moeite waard, zowel voor het gebouw (een ex-paleis) alsook voor de collectie. Wat die mensen zichzelf destijds toebedeelden; een presse-papier van lapis lazuli, met daarop een model van een Nijlbrug in puur goud, dat soort werk. Ook liggen in de vitrines allerlei onderscheidingen en sterren die dat slag personen zichzelf op het uniform pleegden te spelden, als je dat ziet liggen snap je ook iets beter waarom onze Willem Alexander helemaal onder de insignes zit bij bruiloften en partijen terwijl hij toch alleen maar wat “watermanagement”gedaan heeft. Anyway, voor wat betreft dat museum: je zou wel even na moeten vragen of de restauratie van het gebouw an sich al voltooid is, want daar zijn ze dan weel een jaar of vier, vijf geleden aan begonnen, maar dat wil in Egypte doorgaans helaas niet zeggen dat het nu wel zo'n beetje klaar is. Hoeft trouwens geen complete teleurstelling te zijn, want in de buurt van dat museum barst het van de oude villa's, ook leuk om te bekijken. En over oude villa's gesproken, de laatste tip: ook het Alexandria National Museum zit in zo'n prachtige villa, destijds door Nasser en consorten afgepikt van de familie Bassili. En als je daarna even doorloopt richting het oosten dan kom je bij de begraafplaatsen, ook zeer de moeite waard.
Groet, Jan.