fooi

• jos

ja alleen bij sky moet je totaal fooi betalen. verder bij geen enkelen reisorganisatie . wij komen al 7 jaar in egypte en zijn wel eens met sky weg geweest en hebben niet betaald .maar je houdt dan wel de bus op want ze blijven maar zeggen dat de fooi voor de mensen op het vliegveld is en in het hotel .Maar niemand in het hotel weet hiervan en krijgt ook niets. maar HET GAAT ALLEEN BIJ DE REISLEIDER 75 % en een beetje bij de chauffeur in de zakken. en nergers anders.

• monica

Rechtsboven staat anders een aanbieder die hier adverteerd, die ook visum en fooi als verplichte kosten hanteerd.

Sky is niet de enige dus.

Ik vind het wel vreemd dat als ik de pagina van sky aantik en kijkt bij rondreizen ik gelijk de verplichte kosten ziet staan.

Bij 8 dagen is het visum 20 en fooi 10

Bij 15 dagen is het visum 20 en fooi 25

Gewoon goed kijken en lezen dus.

• Patricia matui

Nog goed als je moet “alleen ” maar dit verplichte bedrag betalen. Maar wat ik echt bang van ben is als ik bij elke portier , de mevrouw van het toilet, ober, kamerjongen moet nog meer geld geven. Daar in het einde zou ik honderd euro kwijt hebben.

• monica

Of jij wel of niet fooi geeft ligt aan je zelf.

Ik ben gestopt met fooien links en rechts geven.

Als je met een groep reist heb je minder last van de bewakers van de tempels.

Deze weten het precies of je wel of niet bij een groep hoort en proberen dan een beetje gids te spelen. Ze vragen dan of je even ergens naar wilt kijken of proberen heel brutaal of jij een foto van hem wilt nemen. Gewoon niet doen als je dat niet wilt. La shukran betekend. nee dank u. Luisteren ze hier niet naar dan gewoon doorlopen en negeren.

1 pond is dacht ik iets van 14 cent. Bij de toiletjuffrouw zijn ze hier erg blij mee.

Onderling geven egyptenaren ook gewoon 1 pond fooi. Het zijn juist de toeristen die dit systeem hebben opgeblazen.

Sommige mensen hebben zo een fantastisch iets meegemaakt. (een kamelenrit of boottripje) dat ze zonder blikken en blozen 50 pond geven. Egyptenaar natuurlijk blij (heeft weer voor een maand eten), maar de volgende keer wil hij bij de volgende klant weer zoveel.

Op de boten lopen er groepjes jongens rond die alle kamers bijhouden.

Geef je weinig fooi dan gebeurt er gewoon niets (kamer gewoon schoon). Geef je 5 pond fooi dan vouwen ze de hele dag door je handdoeken in alle vormen (best wel leuk).

Maar al met al bepaal jij hoeveel fooi je geeft. Zo een rondreis is ook niet goedkoop en fooien kunnen als je niet oplet behoorlijk uit de hand lopen. Het lijkt elke keer maar een beetje.

Maar maak je a.u.b. niet te druk hierover. Je reist in een groep en daardoor zullen ze je minder lastig vallen.

• Rene

Het aloude toeristenliedje: een reis boeken voor honderden euro's, en dan gedoe over 10 euro aan fooi. Waar gaat het over? Als je het afzet wat je kwijt bent aan de gehele reis is het bedrag dat je kwijt bent aan fooien bekant niets.

Egypte is een land dat zo ongeveer drijft op fooien, de beruchte backshiesh. En ja, als toerist word je soms tureluurs van het gezeur en goede. Maar bedenk wel dat de gemiddelde Egyptenaar bijna niets verdient. En de paar pond die hij van jou zou krijgen zeer goed kan gebruiken.

• jos

rene ik wil je niet aanvallen over de fooi. want het is overal het zelfde maar ze hebben nooit genoeg dus moet je zelf maar bepalen tot hoever je wilt gaan . Is hier in nederland ook zo. alleen zit je nu ver van huis en op vakantie.is dus even anders.

• monica

Hoi rene,

Als wij na ons verblijf in Nile Valley uitchecken geven we aan de “voorman” van het personeel een x-bedrag aan fooi, dit gaat dus niet naar de eigenaar van het hotel en is echt alleen voor het personeel. De laatste keer was ongeveer 500 pond en dat moeten ze dan verdelen over een man of 8. Al met al dus niet zoveel per persoon maar 500 pond is bijna 80 euro, best een aardig bedrag. Al we ergens gaan eten geven we ook altijd fooi (ligt eraan hoe we bediend worden). Nemen we een taxi dan houden wij het afgesproken bedrag aan. In de tempels geven wij geen fooi aan de bewakers ook niet bij de tombes. En aan de vrouwen langs de weg, die vaak met een geleende baby zitten, geven we ook niks.

Soms zie je wel een een egyptenaar bij een landgenood bedelen. Als wij dan zien dat de egyptenaren zelf iets geven weten we dat het goed en geven we ook een paar pond.

We proberen echter altijd de fooien “normaal”te houden. Als je elke keer denkt van “wat is nou 10 pond” en je telt aan het eind van de vakantie al die pondjes bij elkaar op dan schrik je toch wel hoor. Ik denk dat je, als je ticket only reist, rustig een 120 euro extra aan fooien links en rechts geeft, zonder dat je er eigenlijk erg in hebt.

Groetjes,

Monica