Heerlijk, een maand Egypte!
Ik heb er dit jaar ruim twee weken rondgereisd, een maand is prima om veel te zien.
De route die Rene noemt is een goede optie, misschien kun je Alexandrië nog toevoegen. Reizen met het openbaar vervoer is prima te doen, je vermijd dan konvooien en je maakt kennis met de échte gastvrije bevolking. Ik heb er prachtige herinneringen aan.
De beste manier is toch wel om weinig tot niets te plannen. Boek een retourticket Caïro en de eerste twee nachten. Het openbaar vervoer is niet heel stipt en als je teveel plant zorgt dat des te meer voor stress als je een bus/trein mist omdat die eens een dag niet rijdt. Laat alles aan het toeval over, zo zijn wij op de mooiste plekjes gekomen.
De beste tip die ik onderweg van een Egyptenaar kreeg in de bus, was om in Luxor niet in de drukke stad te overnachten, maar de locale ferry (geen dure toeristenmotorboot) te nemen naar de overkant, daar is een klein dorpje waar je een klein familiehotelletje kunt zoeken. Mijn tip: El Fayrouz hotel, even googlen voor hun site.