waar niet fotograferen

• Lonneke

Ik heb begrepen dat je bij verschillende bezienswaardigheden niet mag fotograferen en dat je je camera achter moet laten. Ook mag je vaak niet filmen (of tegen vergoeding).

Kan iemand mij vertellen waar je niet mag fotograferen/filmen in de steden Cairo, Luxor en Aswan?

En hoe gaat het als je je camera achter moet laten? Is dat veilig? Wij hebben nl. behoorlijk wat aan (dure) cameraspullen bij ons….

Wederom bedankt voor alle reacties!

Lonneke

• jeanette*

toen des tijds was de stelregel: in tempels wel, in graven niet

mvg

jeanette

www.reismetmemee.nl

• Paul

In het Egyptisch Museum in Cairo mag je niet fotograferen en niet filmen.

Het Imhotep Museum bij Sakkara laat alleen fotograferen toe.

Bij Luxor in de Vallei der Koningen mag je niet filmen, maar wel fotograferen. Inderdaad alleen buiten maar absoluut niet in de graven. Zelfs als er iemand tegen een betaling toestemming geeft, echt niet doen. Een andere toezichthouder, die misschien minder omkoopgevoelig of jaloers is, kan zo je toestel afpakken.

Wij waren daar met een gezelschap en hadden een bus tot onze beschikking. Ik liet mijn apparatuur gewoon in de bus waar de chauffeur altijd bij bleef.

Het gebeurde weleens dat iemand het vergat en zijn/haar toestellen bij de ingang af moest geven en daar was heel wat duur spul bij. Heb nooit iets gehoord over problemen bij het terughalen.

Groetjes,

Paul

• Jimmy en Jolanda

Ook geen foto's maken van de politie of militaire objecten.

• Lonneke

Ok, bedankt voor de reacties! Als er nog meer bezienswaardigheden zijn waar niet gefotografeerd of gefilmd mag worden hoor ik dat natuurlijk graag…

Lonneke

• Jimmy en Jolanda

Er staat me zelfs bij dat de Aswan dam officiëel niet gefotografeerd mag worden.

• jeanette*

in mijn tijd mocht je nog net fotograveren in het museum. Omdat het nu niet meer mag heb ik mijn foto's daarom op mijn site gezet

mvg

j

• Jody

Zoals voor mij al geschreven is mag je in de graven niet fotograferen, ook niet als iemand zegt dat het mag als je hem betaald.

Verder nog als toevoeging, maar dit geld voor bijna elk land:

Geen militaire objecten als bruggen, vliegvelden, treinen en stations, (toeristen)politie, grensposten, Aswandam, Sueztunnel.

Daarbij is mijn ervaring dat politie in de woonwijken het niet op prijs stelt dat je daar foto's maakt van het dagelijkse leven.

• San en Ron

Als je met een excursie mee gaat, dan is er altijd wel een cameraman mee om opnames te maken. Bij ons deed hij dat zelfs (heel stiekem) op plaatsen waar het niet mocht, maar wij hebben wel mooie opnames zonder risico's te nemen.

Wij hadden al onze apparaten gewoon in de tas zitten om foto's/film te maken waar dat wel mocht.

Let wel op dat je de video bij de excursie koopt en niet de DVD, die laatste is namelijk van zeer slechte kwaliteit en een video kan je zelf op DVD zetten en bewerken. Als je nog in bezit bent van een videorecorder tenminste ;o)

• corineo

Wij zijn twee weken in het Egyptisch museum geweest en moesten camera achterlaten bij ingang. Bij terugkomst camera in goede orde weer terug ontvangen. Misschien een tip memory card er voor de zekerheid uithalen.