geld- en bankzaken

• Lonneke

Wij gaan rond de kerstperiode naar Egypte, we gaan een rondreis maken.

Hoe kunnen we het het beste met het geld doen? Pinnen bij aankomst? Vanuit NL geld meenemen? Kan men overal voldoende pinnen? We zitten in Cairo, Luxor en Aswan en gaan een woestijntocht maken van 5 dagen (Libische woestijn; oases).

Alle tips zijn welkom!

Lonneke

• joke

kijk in egypte nooit je bankrekening na (ook niet om effe nog wat over te maken) bij plaatselijke internetbedrijfjes, ook niet die van/bij t hotel, hoorde dat ze er een kei in zijn om dan je bankrekening te plunderen.

Vertelde ons iemand met een duikschool in Hurghâda én hoorde dat zaterdag ook nog eens van een hollander uit nijmegen die in mei/juni 2009 in El Gouna gaat wonen.

joke.

• Henk (Safaga)

Dag Lonneke,

Neem in ieder geval geen Egyptisch geld mee uit Nederland, dat is erg duur.

Zelf vind ik het altijd wel een prettig idee om Euro's mee te nemen, voor het geval dat.

Maar pinnen kun je in de grote steden bij wijze van spreken op elke straathoek.

Ook in de hotels staan vaak pinautomaten en/of hebben ze een klein bankfiliaaltje waar je geld kunt wisselen.

Het kan wel zijn dat er automaten zijn die het (soms) niet doen, maar in het algemeen is het geen enkel probleem.

Zorg ervoor dat je voldoende geld bij je hebt tijdens de woestijntocht.

Bij de hoogte van de fooi is het belangrijk dat je in je achterhoofd houdt dat 50 euro een normaal gemiddeld maandloon is voor de ‘mindere’ banen in Egypte.

8 tot 10 egyptische pond per dag per persoon lijkt me een goed vertrekpunt.

Je kunt het altijd nog (iets) naar boven bijstellen als je erg tevreden bent.

Veel plezier in ieder geval.

Henk.

• Henk (Safaga)

Dag Joke,

Nou ik kan je vertellen dat ik het wel doe en nog nooit een probleem gehad.

Die gasten, als ze de beveiligde sites al zouden kunnen kraken, hebben toch niet de beschikking over Tan-codes die je moet invoeren om bedragen over te maken.

Groet,

Henk

• jeanette*

op vliegveld pinnen en anders de chauffeur van je touringcar bus of de taxi vragen even bij een bank te stoppen en dan even flappentappen

even een valutalijstje maken op oanda.com trveler sheet en dan valuta's lijstje maken en visa versa. Even tegen elkaar plakken en heb je alvast wisselkoers lijstje bij je voor de eerste dagen. Scheelt tijdens het handelen.

mvg

jeanette

reismetmemee.nl

• Lonneke

Bedankt voor de reacties!

Waar kan ik precies pinnen op het vliegveld? En hoe kom ik snel aan kleingeld om meteen al fooitjes te kunnen geven? (eerst iets kopen waarschijnlijk?)

Groetjes,

Lonneke

• joke

Dag Lonneke,

van thuis wat 1 euro-munten in je “knip” stoppen, klein geld krijg je genoeg bij wisselen, wat kopen en zo, en de obers komen vaak, omdat zij de euro's niet op de bank kunnen inwisselen, bij jullie om dat in “papier-geld” om te wisselen. (10 losse euro's voor 10,00 euro briefje)

Kijk t wel goed na, want er zijn nu ook munten van 1 egyp.pond die verdacht veel op onze 1 euro-munt lijken, voor hun goede ruil voor ons niet…..

Joke.

• joke

hoi Henk,

gewaarschuwd mens telt voor twee, dus laat ik dat “ding” ook thuis ……

met groetjes en een fijne vakantie voor als je binnenkort weer naar egypte gaat,

joke.

• Lonneke

Dus een euro per verrichtte dienst is ongeveer wel normaal? Of zit hier ook nog onderscheid in?

• Henk (Safaga)

Dag Lonneke,

In de aankomsthal kun je alvast een (klein) bedrag wisselen bij een van de vele bankloketjes.

Vraag om kleine biljetten/munten.

Dan heb je in ieder geval geld om de eerste ‘uitgaven’ te kunnen betalen.

Henk