fooien

• Jacques

Wij gaan half november naar Sol Y Mar Club Makadi.

Ik lees bij de beoordelingen van dit hotel dat de bediening wat harder loopt na een fooi.

Vraag: wat is een gemiddelde fooi in Egyptisch geld en hoe kom ik aan kleingeld ?

Kan ik ook een Euro-munt geven ?

• Muppie

Hoi,

om je vraag te beantwoorden. Wij geven de kamerjongens meestal 2 LE (of wel pond per dag) Dit is ongeveer een kwartje.

Aan muntgeld hebben ze niets. Dat kan je niet wisselen in Egypte.

Dus als je aankomt op de luchthaven even naar de bank lopen je visa daar kopen en meteen wat geld wisselen. Zorg dat je zo klein mogelijk geld hebt. Doe altijd een paar biljetten van 1 pond in je broekzak, zodat je voor een fooi niet je portemonnee hoeft te geven.

Het maandinkomen ligt heel laag voor de kamerjongens rond de 300 LE per maand dus een fooitje is erg gewenst.

• Gerrit Muyen

even over de visa, als je alleen naar de Sinaï gaat is een visum kopen niet nodig. Alleen als je van plan bent te gaan duiken in Ras Mohamed!

• Sherif // Nile Travel

Hoe meer je geeft hoe harder ze lopen. 2 pond is niet veel ook niet voor egypte. zou altijd minimaal 5 a 10 pond geven en dan meteen op de eerste dag. kamerjongens geef ik ook nog wel eens 5 euro, weet je zeker dat ook al je kleren elke keer weer netjes opgevouwen in de kast hangen, je wat extra handdoeken krijgt en wat ze verder maar kunnen verzinnen. De 1 pond briefjes bij je houden voor de jongens die je verder niet meer ziet, die moet je zeker afschepen met een pondje.

Veel plezier!

Gr,

Sherif

NIletravel.nl

• joke

beste sherif,

foei,

de kamerjongens zijn er volgens mij niet voor om ook nog eens jouw kleding op te ruimen die jij laat rond slingeren.

je mama zal je toch wel hebben geleerd om zélf je kleren op te ruimen.

wat je thuis doet moet je zelf weten, maar op vakantie is t toch maar n kleine moeite om e.e.a. op te ruimen.

joke.

• Sherif // Nile Travel

hehe, je hebt wel gelijk hoor, maar op vakantie ben ik altijd lekker lui. Was maar een tip, in Egypte gaan mensen bij meer fooi gewoon veel harder voor je rennen.

gr,

Sherif

NileTravel.nl

• joke

als je vriendelijk bent en ook voor hun open staat, met ze praat, ook met de tuinmannen en zo “rennen” ze zonder extra fooi net zo hard voor je, tenminste dat is onze ervaring.

vragen waar ze wonen, hoe hun ouders wonen enz. vinden ze eerst wel heel raar, maar is voor hun ook een blijk van waardering.

we proberen voor zo ver t kan ieder op z'n beurt wat te geven, dus niet altijd de jongen die je aan tafel bedient,kamerjongen enz. maar ook degenen die achter de potten en pannen staan. (al geef je ze maar een kleinigheidje bv. balpen, reep chocola enz) af en toe is er al “ruzie” in de eetzaal: wie mag ons bedienen en wie zet m kop soep op tafel…… en da's niet voor de fooi, (dat weten ze ieder op z'n beurt, de ene dag is t de kamerjongen, dan de portier, dan de lobby )

we hadden eens de jongen die alles op moet vegen in de eetzaal een fooitje gegeven, (hij had nog nooit iets van iemand gekregen), bijna t gehele personeel tot directie van t hotel kwamen ons bedanken, ze hadden dat nog nooit meegemaakt dat t laagste lid van het personeel wat kreeg…..(dat bedanken had voor ons echt niet gehoeven)

ook hadden we een foto van hem gemaakt (was zo'n lief joch) en omdat ik altijd kleine fotoprinter mee sleep, kreeg hij natuurlijk wat later ook de foto. Hij was daar zo blij mee, en vroeg me of ik er ook nog een kon maken voor zijn moeder, ze had geen foto van hem, hij wilde die wel betalen !!!! dus gewoon nog paar foto's van t jochie gemaakt voor z'n moeder: uiteraard zonder betaling.

joke.

• nicky

joke ik vind het een pracht van verhaal toppie…

ik woon zelf in egypte en als je dan ziet hoe de mensen die de straat op ruimen eruit zien dan zie je al meteen dat ze geen geld hebben. dan geef ik vaak ook een fooitje en dan zijn ze dol gelukkig. en ook me man zorgt goed voor zulke mensen.

we hadden broodjes gehaald en toen kwam er weer zoon mannetje die aan het opruimen was me mannetje loopt daar heen en geef heel aardig dat broodje aan hem. zo lief .. en de man is dol gelukkig. dus het hoeft ook niet altijd een footje te zijn

mijn ouders komen nu naar egypte. me moeder heeft lappen stof mee genomen voor mijn schoonmoeder

me man vertelt die zegt ow daar is ze dolgelukkig mee. dus je kent ze met alles gelukkig maken en vaak zijn ze nog gelukkiger met een kleinig heidje dan met geld… want dan hebbe ze een herinerning aan je…

gr nicky