als je vriendelijk bent en ook voor hun open staat, met ze praat, ook met de tuinmannen en zo “rennen” ze zonder extra fooi net zo hard voor je, tenminste dat is onze ervaring.
vragen waar ze wonen, hoe hun ouders wonen enz. vinden ze eerst wel heel raar, maar is voor hun ook een blijk van waardering.
we proberen voor zo ver t kan ieder op z'n beurt wat te geven, dus niet altijd de jongen die je aan tafel bedient,kamerjongen enz. maar ook degenen die achter de potten en pannen staan. (al geef je ze maar een kleinigheidje bv. balpen, reep chocola enz) af en toe is er al “ruzie” in de eetzaal: wie mag ons bedienen en wie zet m kop soep op tafel…… en da's niet voor de fooi, (dat weten ze ieder op z'n beurt, de ene dag is t de kamerjongen, dan de portier, dan de lobby )
we hadden eens de jongen die alles op moet vegen in de eetzaal een fooitje gegeven, (hij had nog nooit iets van iemand gekregen), bijna t gehele personeel tot directie van t hotel kwamen ons bedanken, ze hadden dat nog nooit meegemaakt dat t laagste lid van het personeel wat kreeg…..(dat bedanken had voor ons echt niet gehoeven)
ook hadden we een foto van hem gemaakt (was zo'n lief joch) en omdat ik altijd kleine fotoprinter mee sleep, kreeg hij natuurlijk wat later ook de foto. Hij was daar zo blij mee, en vroeg me of ik er ook nog een kon maken voor zijn moeder, ze had geen foto van hem, hij wilde die wel betalen !!!! dus gewoon nog paar foto's van t jochie gemaakt voor z'n moeder: uiteraard zonder betaling.
joke.