14 augustus gaan we combireis maken. Tips?? Oh ja zijn inentingen echt nodig en ik neem aan dat iets voor de diarree wel handig is? We zitten in Sonesta Pharaoh.
Dank alvast voor mogelijk advies en tips
Hallo,
inentingen zijn echt wel nodig voor egypte, de meeste verzekeringen vergoeden geheel of gedeeltelijk, en nu ook met die 150,00 euro de man eigen risico kan t zijn als je daar nog niets aan hebt “betaald” dat je het dus inderdaad zelf betaald, dus altijd rekening insturen naar t ziekenfonds !!!!
wat de vloek betreft: elke apotheek in egypte heeft medicijnen, de nederlandse diacure is goed als je t midden in de nacht krijgt om er mee aan te vangen, maar daarna wel even naar de plaatselijke apotheek, denk nu niet van: ik ga gewoon verder met de nederlandse medicijnen: ze helpen je echt niet verder om ervan af te komen.
vergeet ook niet de zakjes tegen verdroging niet mee te nemen.
apothekers zijn er heel veel, vaak ook een bij je hotel.
in nijmegen bij de ggd vertelden ze ons ook, dat je NIET, ook al is t heel verleidelijk, met je handen e.d. in het water van de nijl mag, schijnt een heel klein beestje in t water te zitten, dat onder je huid kruipt, met alle gevolgen van dien.
egyptenaren zijn er tegen bestand.
Verder geen water drinken uit de kraan, maar uitsluitend flessen water (controleer de dop ), ook tandenpoetsen is beter met water uit de flessen.
geen ijsblokjes e.d. in je fris of cocktail, uitkijken met zon en alcohol, rauwkost e.d
Wil je een ijsje: dan alleen verpakt ijs, dus geen schepijs e.d bij “alie of mohammed” op straat.
verder zal dit lijstje ook nog wel door anderen worden aangevuld.
in ieder geval, geniet van je reis, maak 1001 foto's, zodat je nog na kunt genieten als je weer thuis bent van dat mysterische/magische land dat egypte heet.
En vergeet in luxor ( in de luxor-tempel) niet om 7 x rond de scarabé te lopen, de reisleider zal wel vertellen waarom !!!!
joke.
Hello,Ik heb verschillende inlichtingen genomen , ook bij de huisarts ivm de inentingen wat betreft Egytpe en daar zeiden ze dat het niet nodig was om ingeent te worden .
Het is dat ik volgende maand ook vertrek naar Egypte ,dus ik zal mij ook nog maar eens informeren ,want de ene zegt zus de andere zegt zo.
Groetjes
Jean-Paul
joke schreef:
>
> in nijmegen bij de ggd vertelden ze ons ook, dat je NIET, ook
> al is t heel verleidelijk, met je handen e.d. in het water
> van de nijl mag, schijnt een heel klein beestje in t water te
> zitten, dat onder je huid kruipt, met alle gevolgen van dien.
> egyptenaren zijn er tegen bestand.
Bedoeld wordt hier de ziekte bilharzia, is inderdaad een larve die via de huid naar binnen dringt, een druppel Nijlwater kan in theorie al genoeg zijn. Je merkt er aanvankelijk niets van, pas als het (te) laat is merk je de symptomen, maar dan zijn vitale organen al aangetast.
Even voor de duidelijkheid: Egyptenaren zijn er NIET tegen bestand, dat kan namelijk niet. Ik heb in Egypte eens een week met iemand opgetrokken wiens vriendin in Cairo onderzoek deed naar deze ziekte, gemiddeld 80% van de Egyptische bevolking is ermee besmet, vooral op het platteland.
Een ander verhaal is dat van een Nederlands opgravingsteam; ze lieten hun Egypyische medewerkers gratis behandelen tegen deze ziekte, alhoewel dat geen zoden aan de dijk zette; daags na de behandeling waren de kinderen al weer vrolijk aan het zwemmen in de Nijl of 'n kanaal.
Groet, Jan.
jan,
bedankt, al weer wat geleerd, was me door gids verteld dat de egyptenaren er tegen konden, toen ik navraag deed, toen we in luxor waren.
ik vertel t al mijn kennissen die naar egypte gaan en dan kijken ze me altijd heel ongelovig aan, zo'n klein beestje en zoveel ellende: maar als ze dan naar luxor geweest zijn (vanaf hurghâda) en ze zien dan o.a. de dode kamelen in t water van de kanalen liggen snappen ze t wel n beetje dat ze met de handen e.d uit t water moeten blijven.
nog een vraag: zou je als je in aanraking komt met iemand die t heeft, besmet kunnen worden door bv. open wondje ?
groeten,
joke.
joke schreef:
>
> nog een vraag: zou je als je in aanraking komt met iemand die
> t heeft, besmet kunnen worden door bv. open wondje ?
Nee, daar hoef je niet bang voor te zijn. Helemaal precies is het me niet bijgebleven, en ik ben verder ook geen medicus, maar het zit 'm in de cyclus van die beestjes; ze zitten als miniscule larven in het (Nijl)water, en gaan via de huid naar binnen (als je aan de oevers van de Nijl tot je enkels door het water loopt, als je tijdens de feluccatocht je handen in het water laat bungelen, dat soort werk). Daarna nestelen ze zich in bepaalde organen (ik meen o.a. lever en nieren) en bouwen daar hun bestaan op. Zoals ik al schreef, het nare is dat de nadelige gevolgen pas aan het licht komen als er al flinke beschadigingen aan het betreffende orgaan zijn, soms/meestal pas na járen.
By the way, laat je niet van het tegendeel overtuigen door de felucca-kapitein die als reactie op vragen over bilharzia lachend een blikje water uit de Nijl schept en dit opdrinkt; deze test is medisch gezien niet helemaal “waterdicht” :-).
Groet, Jan.
Even over de inentingen. Heb je een aanvullende verzekering dan krijg je meestal wel iets vergoed. Ook is het dan zo dat dit niet van je eigen risico af gaat, want het eigen risico betreft alleen de dingen uit de basisverzekering.
Dus altijd even handig om op je polis te kijken of je iets vergoedt krijgt.
Groetjes.
Weet je zeker dat je deze post als spam wil rapporteren aan de beheerder?
Deze post wordt als spam gerapporteerd aan de beheerder van het forum. Bedankt!
Weet u zeker dat u dit topic wil verwijderen?