Meeste Egyptische mannen vallen vrouwen lastig.

• Petr@work

Recentelijk heeft een Egyptische vrouwenrechten organisatie een onderzoek uitgevoerd onder de eigen bevolking, en buitenlandse vrouwen, waar gevraagd werd naar hun ervaringen aangaande het gedrag van de mannen. Een en ander schijnt een probleem te gaan worden, en kan direct invloed hebben op het toerisme ter plaatse.

Omdat ik denk zowat iedere buitenlandse vrouw die regelmatig in Egypte is, te maken heeft met dit ongewenste gedrag, is het de vraag wat de oorzaak is van die misdragingen tegen zowat alles wat vrouw is. Traditioneel of westers gekleed, het maakt niks uit, zonder bescherming van een man, worden de geldende fatsoensnormen steeds minder in acht genomen…

CAIRO - Bijna twee derde van de Egyptische mannen heeft toegegeven vrouwen seksueel te hebben lastiggevallen. Volgens de meesten is het de schuld van de vrouwen zelf. Dat toont een donderdag gepubliceerde enquète aan van het Egyptische Centrum voor Vrouwenrechten.

Het lastigvallen betreft onder meer aanraken van en lonken naar vrouwen, het maken van seksuele opmerkingen en het tonen van het mannelijk geslachtsdeel. “Dit is een ernstig probleem aan het worden in de Egyptische maatschappij”, luidde het verslag.

Ruim 2000 mannen en vrouwen waren in de hoofdstad Caïro ondervraagd. Van de Egyptische vrouwen zei 83 procent te zijn lastiggevallen en bij buitenlandse vrouwen ging het om 98 procent. De helft van de vrouwen liet weten dat het dagelijks gebeurt.

De vrouwen klaagden tegen de onderzoekers over de ongewenste mannelijke aandacht, maar slechts een zeer klein aantal had het aangegeven bij de politie. De meesten dachten dat het toch niets zou helpen. Daarnaast waren sommigen bang dat het hun reputatie zou schaden.

Ondanks de conservatieve inslag van de traditionele islamitische samenleving, gaven de mannen toe dat ze ook vrouwen met hoofddoekjes lastigvielen.

Een meerderheid van zowel mannen als vrouwen vond dat vrouwen die strakke kleding droegen, de ongewenste intimiteiten aan zichzelf te danken hadden. De ondervraagde vrouwen vonden echter dat ze zelf conservatieve kleding droegen

© Telegraaf.

• Gerrit Muyen

Nou, Egyptische mannen vallen niet alleen dames lastig. Als je als man ook alleen reist zonder partner denken sommige Egyptische heren dat je gelijk homo bent en wordt je ook regelmatig lastig gevallen!!!

• Pieter

Het is een momentopname en deugt het onderzoek?

Redenen waarom het gebeurt:

-1- Het is een sport (tijdverdrijf) om vrouwen te versieren. Er is weinig te doen in de zandbak!!

-2- Buitenlander en willen gewoon een verblijfsvergunning.

-3- De meeste mannen komen niet aan hun trekken (gedwongen huwelijk) en zoeken het dus bij elkaar en ergens anders.

Maar zelf als man wordt ik ook aangesproken door vrouwen!!

• Pieter

De ervaringen van mijn vrouw en zussen.

Het is irritant en soms bedreigend.

- Wanneer een vrouw zegd verkracht te zijn moeten er 3 mannen getuigen die verklaren het gezien te hebben.

- Mijn vrouw is 2 maal van baan verandert omdat de ‘baas’ haar wel als matresse wilde. Zelfs iemand van de ambassade wilde wel een nummert met haar maken.

In Cairo heb ik extreem meegemaakt dat een jongeman (in Giza) op de taxisprong en zich aan het bagagerek vast hield om maar met mij in contact te komen.

Het probleem is ook de mannecultuur die kunstmatig in stand wordt gehouden.

Er valt gewoon niet mee te discuseren, dat het anders kan, want ik denk dat de man zijn verworven rechten niet kwijt wil.

Hoe meer ik lees en hoor, ik walg er zo langzamerhand van.

• Alexander1

Deze, in eigen land, uitgerangeerde vrouwen komen naar Luxor voor

de aandacht en andere dingen met de egyptenaren. En dit zijn

ern duizenden per jaar…. Logisch dat alle egyptenaren denken van

dat elke Europese vrouw wel ‘gepakt’ willen worden.

ook andere redenen wat Pieter heeft gepost….

Ik woon al jaren in Luxor, en het wordt alleen maar erger…

maargoed deze ‘sex’ touristen leveren meer geld op (ze onderhouden allemaal

een egyptische familie) etc etc.. dus laat de politie ze met rust.

• Gipsy

Als je het mij vraagt slaat dit onderzoek, of beter gezegd de uitkomst ervan en zeker de stelling nergens op.

Toegegeven: als je in de toeristengebieden komt krijg je (zowel man als vrouw) geheid te maken met opdringerigheid en word je zeker lastiggevallen op welke manier dan ook. Ook mij stoort dit enorm en is zelfs reeds langere tijd reden dat ik (de toeristische plekken in) landen als Egypte en Tunesie steeds meer mijdt.

Maar Egypte is meer, veel meer, dan de toeristengebieden. Ruwweg gesteld zijn er meer dan 40 miljoen Egyptenaren (mannen). Een relatief klein gedeelte houdt zich bezig met de toeristische sector en met deze ongewenste benadering. Het voert mij dan ook veel te ver om te stellen dat de mééste Egyptenaren zich schuldig maken aan opdringerigheid en lastig vallen van vrouwen. Volgens mij is dit veel te kort door de bocht. Ik weet zeker dat er nog veel plaatsen in Egypte zijn waar de traditionele fatsoensnormen gelden en waar dit gestelde probleem nauwelijks voorkomt. Sterker nog, volgens mij is het juist meestal in het ‘echte’ Egypte zo.

Ik zal de laatste zijn om te ontkennen dat het een gigantisch probleem is en ik hoop dat het heel snel goed aangepakt gaat worden, maar laten we vooral niet gaan generaliseren.

De internationale badplaatsen aan de rode zee hebben in mijn ogen weinig te maken met Egypte. Die zijn eerder Russisch en westers.

• Gipsy

Alexander1 Schreef:

——————————————————-

> En dit zijn

> ern duizenden per jaar….

Waar heb je deze mening op gebaseerd?

Logisch dat alle

> egyptenaren denken van

> dat elke Europese vrouw wel ‘gepakt’ willen

> worden.

Jouw logica kan ik echt niet volgen hoor. Wat een belachelijke generaliserende opmerking. Volgens mij is de denkwijze van de meeste Egyptenaren intelligenter dan die van jou.

Ok, laat het juist zijn dat er duizenden vrouwen per jaar naar Egypte komen voor een avontuurtje met een leuke jongen.

Dan zijn er nog véél meer vrouwen die om andere redenen het land bezoeken.

>

> Ik woon al jaren in Luxor, en het wordt alleen

> maar erger…

> maargoed deze ‘sex’ touristen leveren meer geld op

> (ze onderhouden allemaal

> een egyptische familie) etc etc.. dus laat de

> politie ze met rust.

Prima toch, niemand heeft er dus last van. Jaloers misschien?

• Masria

Weet niet hoe ze dit onderzoek gedaan hebben, maar ik kom al jaren in Egypte en ben nog nooit lastig gevallen.

Word altijd met respect behandeld. Heeft het mss ook iets te maken met sommige vrouwen die zich niet echt

kunnen "aanpassen' en er bij lopen alsof ze nog in NL lopen in die korte rokjes en topjes? Mss beetje bij nadenken

als je naar een arabisch land gaat? dat dingen daar anders gezien kunnen worden? Ik zorg dat ik altijd gepaste kleding

draag als ik daar ben. Dus geen korte rokjes, topjes of wat dan ook, maar gewoon korte broek met tshirt bv.

• Sonja

Helpt niet bedekende kleding, ik ga nooit meer naar een land waar men geen respect heeft voor de vrouw.

Al sterft men daar van de honger, nou sterf maar geen nakomelingen van die asbakken.

Als ik in Nederlans word lastig gevallen (sex), heb ik zo mijn methoden.

De groeten.

• Petr°

Dit onderzoek is gedaan buiten de toeristische gebieden. Een korte broek en t-shirt met korte mouwen is daar al ongewoon. Het onderzoek betrof alle vrouwen, dus ook die in traditionele kleding.

Het excuus wat jij hier inbrengt - het ligt aan de vrouwen zelf, aan hun gedrag, hun kleding- is exact het excuus wat die mannen gebruiken. En zelfs dát is geen geldig excuus…