drukte december en temp. woestijn

• Lonneke

Wie kan mij iets vertellen over de drukte in december (rond feestdagen)? Is het dan echt overvol bij de bezienswaardigheden of valt het mee?

En wie kan mij vertellen hoe heet/koud het kan zijn in december in de Libische woestijn?

Alvast bedankt!

Lonneke

• Rene

Rond de feestdagen is een toptijd, alle hotels zitten vol en dus is het ook loeidruk bij de bezienswaardigheden. Qua temperatuur: het is niet de beste periode om naar Egypte te gaan. In Cairo en soms ook Luxor kan het fris zijn, bewolkt en met een stevige wind. Ik ben een paar keer in de winter in Egypte geweest, en van half december tot eind januari kan het erg onaangenaam zijn. In Cairo regen, en in Luxor van harde wind en een graad of 16. Niet altijd natuurlijk, er zitten prachtige dagen tussen. Aswan is eigenlijk altijd wel ok, in december zo'n 26 graden en 's avonds lekker fris.

De woestijn is niet te zeggen. Het kan 's nachts ontzettend koud worden in de winter, maar ik heb dat in de Libische Woestijn eigenlijk nooit meegemaakt. In de Sinai wel, dusdanig koud dat er plakaten ijs lagen, op iets grotere hoogte.

De beste periode om te gaan is en blijft van half oktober tot half december, zeer bestendig mooi weer, weinig wind, en vooral niet druk vanwege laagseizoen.

• Lonneke

Hallo Rene,

Bedankt voor je uitgebreide antwoord!

Het nadeel is, dat wij gebonden zijn aan de vrije dagen rond kerst, helaas.

Voor ons hoeft het niet echt warm te zijn, dus dat is niet zo'n probleem. Op regen zitten we natuurlijk niet te wachten!

Maar over de drukte; is het echt abnormaal druk? Zo erg dat het zwart ziet van de mensen bij de bezienswaardigheden? Is het bijv. mogelijk de piramides te fotograferen zonder al te veel mensen erop?

groetjes,

Lonneke

• Rene

Het zal vooral in Luxor heel erg druk zijn. Er komen veel mensen uit Hurghada over om te bezienswaardigen, dus. Cairo zal op zich meevallen, misschien ietsje drukker dan anders maar. De pyramides kun je redelijk goed fotograferen zonder mensen, en het voordeel is dat dit dingen zo groot zijn dat de menskes die ervoor staan toch wegvallen.

• Frans

er zijn prima plaatsen waar je alles goed op de foto kan zetten zonder mensen er voor, ook als het heel druk is.

• Hatsjepsoet

Wij gaan altijd in september, prima temperatuur,maar wel erg druk overal.

We zijn een keer in augustus (schoolvakantie) geweest,maar dat raad ik je echt af. Veelste heet (we hadden zelfs 60 graden in de zon) en allemaal jengelende kinderen. Ik vind het ook geen land om kleine kinderen mee naar toe te nemen.

Je kunt dan beter wachten tot ze een jaar of 16 zijn, waarschijnlijk zullen ze de bezienswaardigheden dan ook beter kunnen waarderen.. ;)