diaree

• ellie

Hoi

Ik had een vraagje wat kan er aan doen om diarree te voorkomen .

Ik hoorde dat je snel aan de diarree bent.

Kan ik gewoon avonds in sharm uit eten gaan .

Of zijn er wel restaurants waar je echt niet moet gaan eten.

Heb iemand nog leuke betrouwbare en lekker eten natuurlijk restaurants in sharm

groetjes ellie

• danielle

Echt voorkomen kan je het niet. Of je moet zelf eten gaan koken. Ik denk zelf dat het eten in de restaurants over het algemeen beter is dan in de hotels. Waar je zeker goed eten kan is bij camel in Naama Bay. Ze hebben hier een indiaas (Tandoori) en een italiaans (Pomodori) restaurant. En achteraf een ijsje bij Vanilla. Er zijn echter zoveel restaurants dat je moeilijk kan zeggen welke goed is en niet.

Mocht je toch erg veel last van diarree krijgen dan kan je bij elke pharmacy Antinal kopen. Dit schijnt het middel tegen diarree te zijn.

• Jan

Nou, daar gaan we weer. Eerst ter geruststelling: ik kom al meer dan twintig jaar in Egypte, en heb bijna nooit last gehad, op een keer of drie na, wat steeds het gevolg was van niet goed opletten. En, ook als geruststelling: het enige middel dat je nodig hebt is je gezond verstand, dus, voorál geen medicijnen gaan slikken die in ons eigen land al lang en breed (met gegronde reden) verboden zijn.

Kom ik bij de tips (oftewel, de redenen waardoor ik ook diarree kreeg). Moet ik eerst even zeggen dat ik de algemeen bekende dingen hier buiten beschouwing laat, je weet wel, geen rauwe groenten, geen ongewassen fruit, geen goed-doorbakken vlees, je kent het wel. Nou, daar gaan we: op de eerste plaats moet je (volgens mij) geen koude drankjes nemen, dus ook niet als er geen ijsblokjes inzitten maar het gebruikte water (bijvoorbeeld bij een citroensapje) wel uit een fles komt die in de koelkast heeft gelegen. Dat laatste kan wel als je gelijktijdig warm eet, maar dus niet op een terras tussendoor . Op de tweede plaats moet je zorgen dat je je niet helemaal vol eet, ik noem dat altijd “nog een beetje ruimte overhouden”. Dus, als je denkt “er kan nog nét een toetje bij”, dan moet je dat juist niet meer doen. Wat ik bijvoorbeeld nogal eens zag toen ik nog met groepsreizen meeging was dat mensen overdag of met het middageten al voldoende op hadden, en dus met het avondeten helemaal geen trek hadden, maar dan toch maar weer met de groep “over-aten”, om er bij te horen. Ze aten dus dingen die ze eigenlijk helemaal niet wilden. Krijg je gegarandeerd last mee. De derde reden dat het bij mij mis ging (maar ik weet niet of dat bij jullie van toepassing zal zijn) is als ik me op een bepaald moment heel druk maak, dus ga haasten omdat ik ter plekke nog een hoop dingen moet doen. Bij mij gaan dan de ingewanden met de stress mee, en gaat het zodoende fout. Dit kan bijvoorbeeld als je een aantal Egyptenaren kent, en je op één avond het liefst met allemaal tegelijk van allerlei verschillende dingen wilt bezoeken of zo. Maar, een ander voorbeeld van hetzelfde principe, ik heb ook eens een groep meegemaakt waar een man in zat die thuis alles tot in detail had uitgezocht (dus, v.w.b. de te bezoeken monumenten en zo) en dat ter plaatse aan de hand van een soort checklist in een moordgang ging afwerken. Op de tweede dag trok ie plotseling wit weg, en moesten we hem bijna bijbrengen, z'n lichaam was totaal leeggetrokken (en liep vervolgens ook daadwerkelijk leeg, om het zo maar even uit te drukken (grappige woordspeling in dit verband overigens)).

Succes, en groet, Jan.

• HPG

Dag Jan,

Wat die Antinal betreft ben ik het helemaal met je eens.

Het is een antibioticium dat je hier alleen op doktersrecept voorgeschreven krijgt.

Dat stress ook een oorzaak zou kunnen zijn, weet ik niet.

Wij westerlingen zijn veel te ongeduldig, gunnen ons lichaam geen tijd om aan de temperatuursverandering en het toch andere eten te laten wennen en gaan meteen zolang mogelijk in de zon liggen bakken. Hoogst onverstandig.

Ook wordt het eten op een andere manier bereid dan wat de gemiddelde Nederlander gewend is met als gevolg juist ja…de vloek, zoals velen het noemen.

Een vloek die veel van ons door onvoorzichtigheid/ongeduld over zichzelf afroept.

De hotels en restaurant in de grotere toeristensteden zullen er alles aan doen om te voorkomen dat het aan hun ligt. De eerste dagen ben ik ook nog voorzichtig met het eten, maar daarna eet ik alles wat ik lekker vindt. En heb daar op één keertje na, zo'n 15 jaar geleden (bleek ik onderweg van Luxor naar Hurghada in een wegrestaurant een broodje met bedorven tonijn te hebben gegeten) diarree aan over gehouden.

Het lekker liggen bakken om de familie/buren jaloers te maken en daarbij veel (ijskoude, alcoholische) drankjes in de hete zon te drinken is volgens mij de grootste boosdoener. Neem liever iets warmers zoals thee bijvoorbeeld of maak je niet druk over lauw water. Zorg er ook voor dat je voldoende drinkt. Ook dat helpt mee om diarree te voorkomen. Cola is een bekend middel.

Ik wens iedereen een diarreevrije vakantie.

Henk.