prijzen taxi s

• farao

Wij gaan een week naar Cairo. Hoe weet ik nu watvoor prijzen ik aan de taxi moet betalen?

b.v. Hotel meridien Pyramids (Giza) naar down town Cairo.

hotel-Sakkara

hotel Khan alKhali

en hoeveel fooi moeten we overal geven?

farao

• Frans

Alle taxi,s moeten uitgerust zijn met een meter tegenwoordig, dus sta er gewoon op dat ze die aanzetten, willen ze dat niet neem je gewoon een ander.

Als ze moeilijk doen schrijf je het nummer van de taxi op dan zijn ze vaak wel mak.

Het is de prijs dan voor iedereen, dus niet per persoon!

Als je gaat eten zit de fooi er meestal al bij, staan onderaan de menukaart, natuurlijk kun je als je dat wil iets extra geven.

Als fooi geef je meestal 5 tot 10 pond, is meer dan genoeg.

Er zijn daar ook geen vaste prijzen (meestal) dus het handelen leer je snel.

Veel plezier,

Frans.

• HPG

Dag farao,

Op de Hurghada prikpagina heb ik een tijdje terug eens een stukje geschreven over afdingen en fooien geven.

Ik zet het nog even hieronder, hopenlijk kun je er wat mee.

Groet,

Henk.

Auteur: HPG (—.adsl.versatel.nl)

Datum: 23-02-2008 23:02

Net als het afdingen is de fooi een steeds weer terugkerend ‘probleem’ waarmee de toerist geconfronteerd wordt.

Is het niet op dit prikbord, dan lees je ergens anders wel weer voor welke dilemma’s men zich gesteld ziet over de hoogte van de fooi of hoeveel je moet afdingen.

Ik wil met dit schrijven aangeven dat er factoren zijn die mede afhankelijk zijn welke bedragen gegeven (moeten) worden of hoever je wil gaan met het afdingen.

Laat ik beginnen met de fooi.Op de eerste plaats, vind ik, geef je een fooi voor een dienst geleverd is. Het geven van bakshies is overigens een normaal verschijnsel.

Als je naar een restaurant toe gaat en je weet wat de eindrekening is, dan komen veel mensen snel op het idee om er 10% bovenop te doen, want dat zijn (waren) we in Nederland ook gewend.

Maar wat doe je met mensen die alleen diensten leveren, zoals b.v de schoonmakers, of de jongens aan het strand, de koks, obers die eten rondbrengen, of wat te denken van de jongens/mannen die de zware spullen van duikers aan boord moeten zeulen en er weer vanaf moeten sjouwen? Etc. Persoonlijk heb ik niet zoveel vertrouwen in de fooienpot van (zeker) grote hotels waaruit iedereen zijn deel krijgt, of behoort te krijgen.

Ik geef liever een fooi aan de directe werknemers waarvan ik hulp heb gehad.

Maar ja, dan blijft de vraag hoeveel je dan zou moeten geven.

Egypte is een 3e wereldland en zijn de kosten van levensonderhoud in onze ogen maar een schijntje. Dat is een van de voordelen voor de rijke en verwende uit het westen komende toeristen. Voor de Egyptenaren zijn die lage kosten voor het levensonderhoud verhoudingsgewijs net zo belastend voor hun portemonnee als de kosten van levensonderhoud hier zijn voor ons.

Maar daarnaast hebben ze, wat nu eenmaal een feit is in 3e wereldlanden, minder financiële faciliteiten dan wij gewend zijn. En omdat die nogal eens vergeten worden wil ik daar jullie aandacht eens op vestigen.

Zo zijn er in het algemeen geen mogelijkheden om een ziektekostenverzekering af te sluiten. Als ze ziek worden, jammer dan, maar ze worden dan niet uitbetaald, sterker nog, ze mogen zelf voor alle kosten opdraaien. Ook zal het overgrote merendeel van de werknemers niet aangesloten zijn bij een vakbond, als die er al zou bestaan. De werknemer heeft geen enkele rechtsbescherming. Ze kunnen van het ene op het andere moment worden ontslagen. Een werkloosheidsuitkering ontvangen? Nee, het is Nederland niet. Is er in dergelijke landen een ARBO-wet die werkgevers verplicht om maatregelen tegen ongezonde en/of gevaarlijke werksituaties te nemen? Nee natuurlijk niet, want dan moeten de prijzen omhoog en dat is slecht voor de economie en dan blijven de toeristen misschien wel weg. Arbeidsongeschikt raken? Jammer dan, je bekijkt het maar. Want er zijn genoeg gegadigden die hun gezondheid voor wat geld in de waagschaal willen stellen. Een ADV-dag of een weekje vakantie, maar natuurlijk meneer, maar dan wordt u niet doorbetaald. Vakantiegeld, een kerstpakket of een 13e maand? Daar hebben de meesten ook nog nooit van gehoord. Wat een 38-urige werkweek? Welnee, dat is ook al zo’n westerse ziekte.

Een AOW-uitkering voor pensioengerechtigden? Pensioen, wat is dat nu weer? Wil je goed onderwijs voor je kind, dan zul je het naar een privé-school moeten sturen. Maar ja dat kost geld. Hoe kom je daaraan?

De realiteit is dat inwoners van 3e wereldlanden een sterke familieband hebben ontwikkeld om te kunnen overleven. Dat moeten ze wel, want op familie kun je bouwen, jij deelt de inkomsten met hen die geen inkomsten hebben. Jij betaalt b.v. mee voor een dure operatie van een familielid etc. allemaal in de verwachting dat als het jou even niet voor de wind gaat zij jou ook zullen helpen te overleven. En trouwens als je niet getrouwd bent dan moet je maar zien hoe je aan een huis kom, of zelfs maar aan het geld om überhaupt te kunnen trouwen. Eigenlijk kun je dit systeem vergelijken met de onze van pakweg zo’n honderd jaar geleden. Door de toenemende welvaart in ons land konden we ons steeds meer ontworstelen aan die sterke familieband. Gevolg is wel dat we in het algemeen gesproken steeds beter in staat zijn om onze eigen (financiële) boontjes te doppen.

En zo zou ik nog wel even door kunnen gaan.

Tsja, hoeveel fooi moet je nu geven? Of moet je een cadeau(tje) geven in de wetenschap dat het waarschijnlijk wordt verkocht om meer geld te hebben om te kunnen overleven.

Of misschien wel om ook eens wat in een duurdere luxere winkel te kunnen kopen?

Egyptenaren, en zeker die in de toeristenbranche werken en zien wat “wij” allemaal wel niet –financieel- kunnen doen en hoe -losbandig- wij kunnen leven, willen net als wij “rijke” westerlingen ook hun levensstandaard vergroten.

En daar hebben ze ook recht op.

Met de eigenaren van de grotere hotelketens of toeristische bedrijven heb ik geen medelijden, zij verdienen genoeg.

Net als die mannen in de aankomsthal die alle nieuwelingen naar ‘hun’ loket sturen om hen er veel te dure visumzegels aan te smeren.

De welvaart voor hun ondergeschikten loopt daar een stuk op achter, laat staan voor de mensen die geen officiële baan hebben.

Als je het over armoede hebt, vind je die in een 3e wereldland.

Deze armen vergelijken met westerse ‘armen’, wat je wel eens leest is in mijn ogen appels met peren vergelijken. Veel jongeren willen niet voor niets graag naar een westers land.

Ik blijf het moeilijk vinden om een “goede” fooi te geven, maar ik houd bovenstaande aandachtspunten hierbij wel altijd in mijn achterhoofd.

Daarmee wil ik niet adviseren om (te) grote fooien te geven, ze moeten wel in verhouding staan tot de levensstandaard in het betreffende land en in dit geval met name die van Egypte.

Datzelfde geldt ook voor het afdingen. Afdingen moet. Dat hoort nu eenmaal bij hun cultuur, maar om nu bij het afdingen tot het uiterste te gaan, waarover je ook zo nu en dan leest, vind ik een beetje overdreven.

Ik hoop voor de mensen daar, dat er door dit stukje wat meer begrip voor hun situatie komt.

Succes, wijsheid, sterkte en veel vakantieplezier gewenst.

Henk.

• monica

Volgens mij geldt deze regel alleen voor taxi's in hurgada of sharm en misschien nu ook luxor.

Alle taxi's in deze regio worden vervangen voor nieuwe taxi's, in Cairo daarentegen rijden ze nog steeds rond in die oude taxi's zonder vering en met alle andere gebreken.

Ik heb gehoord dat dit in cairo ook niet gaat veranderen (te weinig toeristen)

• Wilma V.

In Cairo rijden voor het merendeel nog de zwart-witte taxi's rond, zonder meter. Het is handig als jezelf de prijs van A naar B kent, maar zo niet, dan zul je stevig moeten onderhandelen.

Wel rijden er tegenwoordig ook de yellow cabs rond. Deze nieuwe auto's zijn wel voorzien van een meter, hebben circa 3 LE als starttarief. Tariefonderhandelingen niet nodg en niet mogelijk.

• Wilma V.

Volgens mij betaal je momenteel vanuit Giza naar downtown toch al snel 20 tot 25 LE en ik denk dat je een dergelijk bedrag ook kwijt bent vanuit jullie hotel naar bij.v Sakkarah.

• farao

Hoi, je bedoelt 20 tot 25 Egyptische Ponden?

farao

• ANGELICA

Hoi Henk,

wij gaan 1 julli naar egypte,

en las net het verhaal wat je op deze prikpagina heb gezet.

vind het een heel mooi verhaal.

wij zijn 9 jaar geleden naar bulgarije geweest,en hier is het precies hetzelfde.

een jongen werkte 16/18 p.d. in een restaurant kreeg hier 100,00 gulden voor.

zijn vader was afgekeurd en hij woonde met zijn ouders,oma etc. 9man in een “flat” verderop in een dorp.

zijn vader kreeg 60,00 gulden voor zijn uitkering.

dit is bijna hetzelfde verhaal,wat tandarts kennen ze bijna niet,of is te duur drs etc. is te duur.

nogmaals mooi verhaal,en fooi tja ik zeg altijd maar zo.

je geeft wat jij denkt dat diegene verdiend.

gr. angelica ;-)

• Henk (Nemodive Safaga)

Bedankt en veel plezier.

Ik moet nog 3 weken wachten voor ik weer ga.

Henk