wel of niet op reis gaan naar Egypte.

• gerlsma

Het wordt voor Nederlanders in toenemende mate onveilig om naar Egypte te reizen. De reden hiervan is de dreigende escalatie na het uitbrengen van de Wilders film. Ik maak mij ongerust!!! Over vier weken vertrekken wij naar Egypte. Is het wel verstandig om af te reizen naar Egypte?

• Rene

Als ik jou was zou ik wel gaan. Je moet niet vergeten dat het hele gebeuren in de pers ontzettend opgeblazen wordt, in de pers in Nederland dat is. In de hoogtijjaren van de aanslagen in Egypte zat ik in de toeristencentra, en nooit maar dan ook nooit gevoelens van onveiligheid gehad. Dito in Sri Lanka, tijdens mijn maanden daar waren er aanslagen in Colombo en rellen in Galle. Alleen als je dr midden tussen zit wordt het (erg) vervelend, verder merk je er werkelijk niets van.

• San en Ron

Gelukkig weet je van te voren of je er midden in komt te zitten………

• Jenny

Ik ben het met je eens dat de zaak door de Nederlandse pers enorm wordt opgblazen, maar dat neemt niet weg dat de film van Wilders ook wordt opgepikt door de pers buiten Nederland. Nu weet ik niet hoe het momenteel in Egypte is, maar dankzij Wilders' film kan je als Nederlander tegenwoordig geen visum meer krijgen voor bv Iran.

Niet naar Egypte gaan? Dat nu ook weer niet. (Nog 3 weekjes :-))

Zelfs ALS (wat me onwaarschijnlijk lijkt) er acties tegen Nederlanders zouden komen, dan is de kant nihiel dat ze dat tegen mij als nietszeggend persoontje zullen doen. ALS er acties komen, dan is het wel tegen de Nederlandse ambassade ofzo. (Zoals een paar jaar geleden tegen de Deense ambassade,) Ik voel me dus volledig veilig!!!!!

• HPG

Hallo,

Over welke film heb je het eigenlijk?

Volgens mij is het allemaal gebakken lucht, een tegemoet komen aan de onderbuikgevoelens die bij (veel) Telegraaflezers heersen en waar dat verderfelijke figuur handig op inspeelt.

Die vent wordt door weet ik hoeveel bodyguards bewaakt (van onze belastingcenten).

En door wie zouden die bodyguards trouwens betaald worden? Een privébedrijf die volledig achter dat sujet staat?

Als die vent echt een dergelijke film zou maken dan was er allang iets bekend geworden over de inhoud.

Daar maak ik me dus geen zorgen over.

Ik ga binnenkort ook weer die kant op en ik zal me er echt niet door laten weerhouden om niet te gaan, zelfs niet als die film er wel zou komen.

Henk.

• JokeW

hallo

ik woon en werk in egypte. ik voel me hier volkomen veilig. nederland (en vooral de telegraaf) blazen dit soort dingen op vooral vanuit angst. ik woon in hurghada, dit is een stad speciaal gebouwd voor tourisme. de egyptische werkers komen van overal uit egypte en verdienen voor zichzelf en hun familie geld. zij houden zich amper bezig met politiek. het tourisme is voor hen levensonderhoud. ik heb het wel gevolgd, het uitbrengen van de film van wilders, hij kwam later uit, is dat nu?

nou so what? wilders is de dorpsidioot van nederland. ik denk dat vooral de allochtone bevolking in nederland zich druk maakt. de moslim-islamkarikaturen hebben ook ophef veroorzaakt, maar dat is ook over gegaan.

kom gerust naar egypte en geniet van de relaxte sfeer hier en blijf even uit de telegraafhysterie. haha

groeten jokew

• Jan

Hallo.

Ik vind het altijd een beetje merkwaardig dat als je bijvoorbeeld PvdA stemt, je dan gewoon een mening hebt, maar zo gauw je je mening geeft over een paar zaken die in ons land fundamenteel mis zijn, je in een keer niet meer over gezond verstand zou beschikken, maar alleen over “onderbuikgevoelens”.

Voor wat betreft de kosten van beveiliging; die maken we ook voor Somalische dames die met een lulverhaaltje ons land in komen, dus daar ligt het ook al niet aan.

Tot slot dan nog even over eventueel gevaar in Egypte: ik heb diverse keren meegemaakt dat ik er juist was als er elders op de wereld iets gebeurde, en, zoals anderen hier al schreven; als je tijdens je vakantie geen krant leest of tv kijkt merk je er meestal helemaal niets van. Wat aan de andere kant weer geen absolute garantie is voor ontwikkelingen in de toekomst, eventuele reacties op dit soort zaken zijn (vooral in deze landen) vaak niet helemaal rationeel, dus het blijft toch een zaak van zelf bepalen wat voor jou juist is.

Groet, Jan.

HPG schreef:

> Volgens mij is het allemaal gebakken lucht, een tegemoet

> komen aan de onderbuikgevoelens die bij (veel)

> Telegraaflezers heersen en waar dat verderfelijke figuur

> handig op inspeelt.

> Die vent wordt door weet ik hoeveel bodyguards bewaakt (van

> onze belastingcenten).

• Carola Soulje

Twee jaar geleden, waren wij lekker aan het genieten van onze welverdiende vakantie in Sharm el Sheikh. Destijds was er geen sprake van een film die een zekere Geert Wilders zou gaan maken, noch van een Nederlandse “vredes”missie in Afghanistan. Op een moment dat niemand dat verwachte, vonden er diverse aanslagen plaats, waaronder een op de oude markt, waar wij op dat moment verbleven. De schok was groot. Mensenlevens gingen verloren, zonder enige aanleiding. Het hele gebeuren heeft ons enorm aangegrepen.

Egypte is een Afrikaans ontwikkelingsland. De meeste mensen daar hebben weinig tot niets. Het enige dat zij aan de man kunnen brengen, is de Rode Zee, waar ze uiterst zuinig op zijn.

Op het moment dat mensen zoals jij en ik zouden besluiten om landen als Egypte uit angst de rug toe te keren, hebben de terroristen alsnog gewonnen, en verliest de lokale bevolking het enige dat ze hebben; het toerisme.

Misschien nog even goed over nadenken dus, voordat je zo'n misschien ietwat overhaaste en op angst (de film is er immers nog niet?) gebaseerde beslissing neemt ? Ik hoop dat - welke beslissing je ook gaat nemen - je besluit gebaseerd zal zijn op de juiste argumenten. Succes en wijsheid gewenst bij jullie overwegingen.

• HPG

Jan,

Cést le ton qui fait la musique!

En de muziek die dat sujet ten gehore brengt is zo ongelooflijk vals, dat je niet meer kunt spreken van een mening.

Het is gewoon haatzaaien.

Het gif dat die man verspreidt met zijn ideeën is een gevaar voor de multicuturele samenleving waarin wij nu eenmaal leven.

En dat terugdraaien is ten enen male onmogelijk.

Hebben we niet genoeg geleerd van de periode ‘40-’45?

Groet,

Henk.

• Jan

Hallo.

Even een antwoord op je opmerkingen. Het gaat dan wel niet meer helemaal over het onderwerp van de topicstarter, maar aan de andere kant heeft het toch wel degelijk met Egypte te maken, en met het al dan niet afreizen. Toevalig heb ik zelf juist voor het eerst in twintig jaar mijn Egypte-reis afgezegd, maar dat om privé-redenen.

Voor wat betreft de teneur van de opmerkingen van Wilders; daar heb je wel een punt. Ik heb me daar ook in toenemende mate aan gestoord, dus niet zozeer voor wat betreft zijn argumenten, maar de manier waarop hij het formuleert, en vooral vaak generaliseert. Dit verbaast me met name omdat hij vroeger zelf veel in het Midden-oosten heeft gereisd, en dus op de hoogte zou moeten zijn van het karakter van de mensen aldaar. Ik heb zelf een aantal vrienden in Egypte die ik al jaren ken, en waarmee ik letterlijk alles bespreek, geloof, seks, boerka's, noem maar op, en ik zou graag hebben dat hij eens bij zo'n discussie-avond aanwezig was, dat zou de zaak goed doen, of toch in elk geval zijn inzicht verdiepen.

Voor wat betreft je verwijzing naar de Tweede Wereld oorlog; daar ben ik over het algemeen niet zo van gecharmeerd, ten eerste is de problematiek totaal anders (ook al heeft het er aan de oppervlakte wel wat van weg, maar, alleen aan de oppervlakte), ten tweede vind ik dat het vergelijken van normale dagelijkse problemen van onze huidige maatschappij met datgene wat de Joden is overkomen in die periode (en eerder in de wereldgeschiedenis) niet helemaal in de haak. In de periode Fortuijn hadden allerlei politici daar ook een handje van, en ik heb hen dat altijd zeer kwalijk genomen. Het is in mijn ogen niets minder dan zwaar misbruik maken van een zeer donker gegeven uit de moderne Westerse beschaving, op momenten dat dat zo uitkomt voor eigen gewin.

Groet, Jan.

HPG schreef:

> En de muziek die dat sujet ten gehore brengt is zo

> ongelooflijk vals, dat je niet meer kunt spreken van een

> mening.

> Hebben we niet genoeg geleerd van de periode ‘40-’45?