Hallo.
Even een antwoord op je opmerkingen. Het gaat dan wel niet meer helemaal over het onderwerp van de topicstarter, maar aan de andere kant heeft het toch wel degelijk met Egypte te maken, en met het al dan niet afreizen. Toevalig heb ik zelf juist voor het eerst in twintig jaar mijn Egypte-reis afgezegd, maar dat om privé-redenen.
Voor wat betreft de teneur van de opmerkingen van Wilders; daar heb je wel een punt. Ik heb me daar ook in toenemende mate aan gestoord, dus niet zozeer voor wat betreft zijn argumenten, maar de manier waarop hij het formuleert, en vooral vaak generaliseert. Dit verbaast me met name omdat hij vroeger zelf veel in het Midden-oosten heeft gereisd, en dus op de hoogte zou moeten zijn van het karakter van de mensen aldaar. Ik heb zelf een aantal vrienden in Egypte die ik al jaren ken, en waarmee ik letterlijk alles bespreek, geloof, seks, boerka's, noem maar op, en ik zou graag hebben dat hij eens bij zo'n discussie-avond aanwezig was, dat zou de zaak goed doen, of toch in elk geval zijn inzicht verdiepen.
Voor wat betreft je verwijzing naar de Tweede Wereld oorlog; daar ben ik over het algemeen niet zo van gecharmeerd, ten eerste is de problematiek totaal anders (ook al heeft het er aan de oppervlakte wel wat van weg, maar, alleen aan de oppervlakte), ten tweede vind ik dat het vergelijken van normale dagelijkse problemen van onze huidige maatschappij met datgene wat de Joden is overkomen in die periode (en eerder in de wereldgeschiedenis) niet helemaal in de haak. In de periode Fortuijn hadden allerlei politici daar ook een handje van, en ik heb hen dat altijd zeer kwalijk genomen. Het is in mijn ogen niets minder dan zwaar misbruik maken van een zeer donker gegeven uit de moderne Westerse beschaving, op momenten dat dat zo uitkomt voor eigen gewin.
Groet, Jan.
HPG schreef:
> En de muziek die dat sujet ten gehore brengt is zo
> ongelooflijk vals, dat je niet meer kunt spreken van een
> mening.
> Hebben we niet genoeg geleerd van de periode ‘40-’45?