koers eg.pond

• Greg Wermuth

Hallo mensen,

a.s. donderdag vliegen wij naar Luxor. Wat is de koers van de Egyptische pond ongeveer. Ik hoorde voor 1 euro ongeveer 7 pond, klopt dat ongeveer. En wat zijn verder de muntsoorten, ik hoorde piaster en wat is verder de onderverdeling. Ik bedoel dus 1pond is zo en zoveel piaster etc. Ik hoor het wel. Groet Greg.

• Rene

http://www.xe.com/ucc/convert.cgi

Via deze site kun je de koers bijhouden. Ligt nu rond de 8 pond voor 1 euro, en dat is erg, erg laag. Het pond is verdeeld in 100 piaster, meest krijg je biljetten van 25 piaster in je portemonnee. Altijd handig voor een toiletbezoekje ed, maar verder kun je dr niet veel mee….

• Jan

Hallo.

De andere kant van het spectrum moet je ook even in de gaten houden, namelijk dat je bij het wisselen alleen maar groot geld als biljetten krijgt, je weet wel 100 pond of hoger. Je hebt dan steeds moeilijkheden als je een relatief klein bedrag moet afrekenen, en bijvoorbeeld taxichauffeurs verdenk ik er wel eens van om standaard te zeggen dat ze geen wisselgeld hebben als ze een briefje van 100 in je hand zien, in de hoop dat je het erbij laat zitten. Dus, een beetje van 10, 20 en eventueel 50 is tamelijk handig.

Groet, Jan.

• Frans

Even de volgorde,

Grootste biljet is 100 pond, daarna 50, 20, 10, 5, en 1 pond, daarna 50 piaster en 25 piaster.

Eerlijkheid gebied mij te zeggen dat je niet veel aan de twee kleinste biljetten hebt als je voor de eerste keer in Egypte komt, want denk niet dat jullie het voor elkaar krijgen om de eerste keer al Egyptische prijze te krijgen.

Er zijn dus geen munten meer.

Pas op met de 50 pond en de 50 piaster lijkt wel eens opelkaar.

Wisselen in het hotel is prima te doen, wel ALTIJD controleren, je kan ook om kleinere biljetten vragen, vooral de 1, 10, en 20 pond is erg handig om gepast te betalen in de taxi, deze zijn verplicht om een meter te hebben, doen ze daar moeilijk over gewoon een andere nemen, en niet meer betalen als de meter aangeeft.

5 of 10 pond fooi is prima, trap niet in zielige verhalen want ze hebben allemaal zieke fam. leden. Vergeet niet dat de meeste minder dan 100 euro verdienen per maand.

De Euro staat goed en je krijgt voor 1 euro 8 pond en dat is behoorlijk veel.

Egypte is een land waar je handel moet drijven, dus nog 1 tip, vragen ze 100 pond ga jij naar 25, en eindig je in het midden dan doe je het goed, je betaalt dan nog een goede prijs maar zeg maar zo ieder moet zijn brood verdienen.

Hoop dat dit eerst voldoende is, en anders gebruik de zoekfuncties eens op de verschillende prikborden.

Wens jullie heel veel plezier, en laat eens weten hoe het bevallen is.

Vriendelijke groet, Frans.