Daraw

• gerardo

Kan mij iemand zeggen wanneer de kamelenmarkt in Daraw is. Van sommigen heb ik gehoord dat het op dinsdag is, van anderen op vrijdag of zondag.

Wat is de beste manier om er te komen? Met de trein vanuit Luxor of Aswan of met de bus?

• Jan

Hallo.

De juiste dag is eigenlijk niet zo duidelijk te zeggen. Als vuistregel geldt dat de kamelenmarkt in Birquash (bij Cairo) op vrijdag is, en die van Daraw op dinsdag. Echter ik ben er wel eens op dinsdag geweest terwijl er toen letterlijk niet één kameel te zien was, en mij verteld werd dat die zondag daarvoor alles vol had gestaan met kamelen. Het ligt er een beetje aan wanneer ze aankomen, denk ik. Afgezien daarvan, op dinsdag is er, aan de andere kant van de hoofdweg, wel nog de gewone markt, met geiten, ezels, koeien, enz. zodat je in ieder geval nog iets ziet. Verder is er nog het Kenzy-house, een huis dat door een particulier helemaal in Nubische stijl is ingericht.

Verder, het transport, dat is een beetje tricky in verband met de konvooien. Vroeger ging ik altijd met de minibus, totdat de chauffeurs je als buitenlander niet meer meenamen omdat ze dan onderweg bij de checkpoints moeilijkheden kregen met de politie. Tegenwoordig ga ik gewoon met de trein, gewoon vragen of de trein die je (vanuit Aswan dus) wilt nemen wel in Daraw stopt, en dan geen kaartje kopen op het station, maar in de trein bij de conducteur (anders wordt je misschien nog teruggestuurd bij het loket). Terug is eenvoudiger, als er eentje stopt in Daraw spring je er gewoon in, naar Aswan gaan ze allemaal (eindpunt).

Groet, Jan.