prijzen aan boord?

• Dirk

Ik zou graag een cruise maken op de Nijl gecombineerd met een strandvakantie. De cruise zou in volpension zijn: ik vraag me af welke prijzen er aan boord gehanteerd worden voor consumpties? Zijn die betaalbaar of vragen ze aan boord hoge prijzen gezien hun “monopoliepositie”? Alvast bedankt voor jullie reacties!

• monica

Hallo Dirk,

De prijzen in heel egypte vallen t.o.v. nederland heel erg mee.

Ook op de cruiseschepen is dat het geval.

Van een Monopoliepositie is volgens mij geen sprake.

Zoals je al aangeeft is het all inn dus hoef je waarschijnlijk alleen de sterke drank apart af te rekenen.

Toen ik aan het einde van mijn vakantie bij een vijfsterrenhotel afrekende verbaasde ik mij erover dat de rekening voor twee weken zo laag uitgevallen was.

Het is eten en drinken bepalen trouwens niet het totale uitgavenplaatje. Meer doen de excursies dat. Ze bedenken er ook een heleboel uitstapjes bij. Per persoon praat je dan snel over een extra uitgaven van rond de 125 euri.

Ik hoop dat je hier iets aan hebt.

Groetjes Monica

• mini

Hallo Dirk.

Wij hebben 2 jaar geleden een nijl cruise gemaakt met Nile Travel super goed bevallen.De prijzen vallen echt wel mee hoor.Voor een cola betaalden wij 10 pond,water 7 pond,bier is wat duurder 23 pond,koffie 9 pond,cappuchino 12 pond.Een fijne reis alvast,en geniet maar van dit mooie land.Groetjes Mini.

• Frans

Hoi,

Wil er toch iets aan toe voegen, de prijzen vallen voor ONZE begrippen best wel mee, maar laten we niet vergeten dat dit prijzen zijn die wel drie keer zo veel zijn als normaal is EGYPTE.

Als we hier in Nederland 1.50 eurie voor een biertje betalen is dat goed, maar wat zeg je als het 4.50 eurie kost.

Dan spreekt men er schande over, toch?

En laten we de absurde bedragen die de meeste boten rekenen voor fooi niet vergeten.

Want daar schrok ik eerlijk gezegt wel behoorlijk van, toen wij gingen varen.

Maar verder is het een geweldige ervaring.

Wens jullie in ieder geval een prettige vakantie toe.

Frans.

• monica

Hoi frans,

Het is natuurlijk wel zo dat je als toerist op alle plaatsen in egypte, waar toerisme normaal is, het meervoud betaald van de normale voor de egyptenaren geldende prijs.

Het is altijd wel leuk om ergens zomaar een bakje thee te nemen in een egyptisch theehuisje. Als je aan het eind wilt afrekenen zie je ze denken van “wat zal ik rekenen”. Ze weten het dan echt niet omdat toeristen normaal gezegt niet zomaar bij een lokaal theehuisje gaan zitten,

In el minya hebben wij bij het station gegeten in zo een grill huis. Je kan daar alleen maar eten en eventueel water drinken. Voor thee moet je een verdieping lager zijn. Drie man 1 kilo kip en een halve kilo kebab en 3 soorten sausen en we waren nog geen 50 pond kwijt (4,50 euro dus). Dit was dus de toeristenprijs. Ik heb geen idee wat een egyptenaar zou betalen voor deze maaltijd, maar voor ons is dus een koopje.

Groetjes,

Monica

• Frans

Hoi Monica,

Daarom zeg ik er ook bij voor onze begrippen is en blijft het een goedkoop vakantieland.

En de prijzen op de boot zijn drie keer zoveel als de toeristenprijzen.

Ik heb het hier nooit over de inlandse prijzen, want dan moet je niet eens in ponden denken als je koffie of thee gaat drinken maar in piasters.

Wil ik toch nog even iets aanraden, namelijk de overheerlijke rietsuikersap die je kan kopen (tenminste ik) voor 50 piaster.

Is ook heel goed voor je maag en heeft een zuiverende werking, heb ik mij laten vertellen hoor.

Groet, Frans.

• monica

Natuurlijk hebben wij die al gedronken :-)

Zelf ben ik al 5x in egypte geweest en mijn man reeds 14x op zo.

Wij zitten altijd in een hotel op de westbank en hebben daardoor sneller contact met de lokale bevolking. Heb al een paar keer bij de mensen thuis gegeten en die maaltijden zijn niet te vergelijken met wat de toerist voorgeschoteld krijgt.

Menigeen toerist weet niet eens hoe het echte leven in egypte is (ik ook niet hoor)

Maar datgene wat we zien is de mooie buitenkant.

• Jan

Hallo.

Over prijzen gesproken: ik ben vorige maand in gezelschap van een Egyptische door het land getrokken, dan gaan je de ogen pas echt open! Als voorbeeldje een bezoek aan het graf van Toetankhamon, ik betaalde 80 pond, zij 2 (twee) :-).

Groet, Jan.