rondreis met kinderen

• lurkertje

Hallo,

Wij willen in mei 2008 een culturele rondreis met onze kinderen van 8 en 10 doen. Georganiseerd, en niet op eigen gelegenheid. We willen in ieder geval Piramides en Luxor bekijken, misschien ook andere dingen. (maar niet Hurghada of die kant op)

We hebben al de site van Djoser en Rosetta bekeken.

Mijn vragen die jullie misschien kunnen beantwoorden

- zijn er nog andere reisburo's die rekening houden met kinderen?

- is er misschien iets te bezoeken wat super is voor kinderen?

Iedereen die hier een antwoord voor heeft, alvast super bedankt.

• Miriam Kok

Hai,

***** Reizen in Amsterdam organiseert ook reizen voor kinderen vanaf 8 jaar. De website heet *****.nl *****heeft zeer ervaren reisbegeleiders die vaak ook in Egypte zelf wonen.

Succes met je keuze!

Miriam

• HPG

Hallo,

Dat is toevallig, vandaag kreeg ik de Sawadee folder in de bus. En inderdaad via hun site familieavontuur.nl blijkt dat zij tegenwoordig ook reizen organiseren waarin ook interessante doelen voor kinderen zijn opgenomen.

Maar zij gaan wel via de badplaats Hurghada naar Dahab en dat ligt ook al aan Zee.

Met Sawadee ben ik ook wel eens op reis geweest en overigens ook met Djoser.

Deze hebben tegenwoordig ook familiereizen in hun programma.

Beide organisaties zijn me indertijd goed bevallen, net overigens als andere ‘avontuurlijke’ reisburo's waarmee ik dergelijke reizen heb gemaakt.

Zoals: Summum, Afriesj, Koning Aap.

Ik noem ze maar even zodat ik niet van reclamemaken beticht kan worden.

Ik heb namelijk een ‘stalker’ die dit soort berichten van mij graag rapporteert aan de webmaster.

Dat is in het verleden gebleken. Ben benieuwd of het nu wel blijft staan.

Succes met het voorbereiden en uitzoeken/stippelen van de reis.

Henk

• jeanette*

hierbij even wat algemene tips die maaike op haar site verzameld heeft over rondreizen met kinderen. Misschien heb je er wat aan.

mvg

jeanette

Kinderen meenemen op vakantie:

- Jeanette: Dit zijn de tips die ik naar iemand anders heb gestuurd. Zij hebben de reis gedaan met hun zo'n van 8 en dochter van 1,5. Ze kwamen razend enthousiast terug. Maar je kent je eigen kind het best. De ene van 5 kan zich nergens voor interesseren en de hele dag jengelen en de ander kan op zijn leeftijd al heel gefascineerd rondkijken. Succes met je afweging.

- Tip 1. Het is mooi op een kinderlijke wijze de kinderen al een beetje de geschiedenis te vertellen van de oude Egyptenaren. In de bieb zijn heel wat boeken te vinden. Ook zijn er hele leuke knutselboeken met Egyptische voorwerpen of kleding. Mogelijk vind je kind leuk om al iets te maken of eens verkleed als een Egyptische rond te lopen in zo’n tempel.

- Tip 2. Ook kun je na aanleiding van je verhalen over het oude Egypte samen thuis een soort bingo c.q. lotto papier maken. Plaatjes en voorwerpen uitknippen en je kind in de vakantie die dingen op laten zoeken. Bv hiërogliefen, zuilen, iemand in een gallabia, een felluca, een kameel, een koetsje, een Egyptisch kind enz.

- Tip 3. Ook is het leuk om je kind een wegwerpcamera te geven zodat ze vanuit zijn/haar kind zijn Egypte vast kan leggen (Leuk om te vergelijken met je eigen vakantiefoto’s. Wat vind een kind leuk en wat vind jezelf leuk. (mijn moeder heeft Egypte weer heel anders beleefd als ik: ik ging voor de cultuur, mijn moeder voor de cruise, de hotels, de groep, de verkoop stalletjes enz. Prachtige ervaring voor beiden, maar ook leuk om te ervaren dat 2 mensen met dezelfde reis iets heel anders doen en ervaren: Mijn moeder was zo enthousiast dat we volgend jaar een Egypte/Jordanië reis gaan doen!)

- Tip 4. Ook is het leuk om een plakboek mee te nemen en het kind zelf aan het eind van de dag op te laten schrijven wat ze heeft gezien en gedaan. Misschien kun je zelf al wat reisgidsen halen bij een reisbureau en er plaatjes uit knippen van dingen waarvan je weet dat je ze gaat zien. Dan kan je kinds ze gelijk er bij plakken om het verhaal mooi gekleurd te maken. Of samen ansichtkaarten kopen, en natuurlijk de entree kaartjes er bij. Plaatjes knippen uit de folders van de hotels die daar op de balie liggen.

- Tip 5. Je zou ook een doosje kunnen kopen(daar of hier) en deze vullen met kleine souvenirs. Het zij gekocht (klein beeldje of boekje met plaatjes, of papyrus tekeningetje) of bijvoorbeeld steentjes mee genomen van een bepaalde tempel of een potje vullen met zand uit de vallei der koningen. Het kladblokje of pen uit het hotel enz. Je houdt je kind op deze manier de hele vakantie betrokken bij het geen hij/zij ziet.

- F: We waren/zijn inderdaad razend enthousiast over onze vakantie met onze zoon van 8 en onze dochter van 1,5 jaar. Het is moeilijk te zeggen hoe kinderen reageren. Zowel met onze dochter en onze zoon ging het fantastisch (dochter in de rugdrager) Onze zoon is net zo enthousiast en heeft bijvoorbeeld volop genoten van het nationaal museum. Het is erg belangrijk om de kinderen vooraf voor te bereiden op de vakantie. Boeken uit de bibliotheek kunnen daarbij uitstekend helpen (geen boeken over mummies! wel over tempels en schatten) Je zou dit ook vooraf kunnen uit proberen door samen wat boeken te bekijken en kijken hoe je kind hierop reageert. De afstanden voor het lopen vallen reuze mee. En laat gerust tijdens het uitleg bij de diverse bezienswaardigheden het kind zelf bepalen wat hij wil: spelen of luisteren. Het is ook haar of zijn vakantie.

- F: Wij zijn sinds drie weken weer terug uit Egypte samen met onze zoon van 8 en onze dochter van 1,5 jaar. We hebben een rondreis van een week gemaakt en aansluitend een strandvakantie. Hoewel bijna niemand het doet kun je uitstekend met een jong kind op vakantie. Tijdens de rondreis hebben we gebruik gemaakt van een rugdrager. Hierin kon ze prima rondkijken en heeft zich dan ook uitstekend vermaakt en kon zonodig een hazenslaapje in de drager doen. Het grote voordeel is dat je zelf alle vrijheid hebt om alles te bekijken en te fotograferen. Ook met een strandvakantie is het prima te doen. Houdt er echter rekening mee dat niet alle hotels een campingbedje hebben. Zo had men op onze boot geen campingbedje, maar bij Mövenpick in Cairo en bij Sunrise Select Garden in Hurghada wel. Een campingbedje past altijd wel op een 2-persoonskamer zelf op de boot. Hoe kleine kinderen reageren op het vliegen is heel verschillend. Onze oudste kon altijd prima slapen in het vliegtuig. Onze dochter vindt het echter niks en moest huilen. Tip: zorg dat ze vooraf moe zijn (laat ze rondlopen op het vliegveld); zorg dat de knuffel(s) bij de hand zijn; voor het opstijgen neusspray gebruiken kan eventueel oorpijn voorkomen; en onze eigen tip: het meenemen van een draagbare dvd-speler met eigen dvd'tjes zorgt voor afleiding en iets herkenbaars van thuis.

• lurkertje

allemaal erg bedankt voor de tips!

We hebben er enorm veel zin in.

• Annick

Hi Lurkertje,

Wat een aanrader is zeker met kinderen “The village” dit is in Cairo, je vaart dan een stukje op de Nijl en aan de oevers zie je hoe ze de pyramides bouwden , het verhaal van Mozes en nog vele andere dingen. Echt de moeite waard.

groetjes

Annick