Info

• Frans

Waarom kunnen Russen goedkoop naar Egypte?

Hoor verschillende verhalen, en ben benieuwd welke juist is?

Volgens mijn info komt het omdat de Sovjet Unie in 1960 is begonnen met de begeleiding van de bouw van de Aswan dam, door het Russische Zuk Hydroproject inst.

Vandaar ook het monument op de dam in de vorm van een lotusbloem ontworpen door Ernst Neizvestny als bevestiging van de vriendschap tussen Egypte en de Sovjet Unie, toen de dam gereed was op 21 Juli 1970.

Ben heel benieuwd of dit ook waar is, en zo niet wat dan de reden is?

Groet, Frans.

• Denise

Hoi Frans!

Ben je niet zeker van je zaak dat je het vraagt hier op het forum?

Ben ook heel benieuwd ..op het antwoord..

Groetjes Denise

• joke

in mijn boekje staat t volgende:

de assoeandam, 6 km. stroomopwaarts van de in 1902 door de britten gebouwd, is 3.6 km. lang en rijst 110 m boven de rivier uit, vergroot het bebouwbare land met 800.000 ha tot ruim 3 miljoen ha en verdrievoudigt de egyptische energieproduktie.

met het werk werd in 1960 door 35.000 egyptische arbeiders en 1.500 russische technici aangevangen.

op 15 januari 1972 werd de dam door de egyptische president sadat en zijn sovjetrussische collega podgorny officieel in gebruik gesteld. totale kosten ruim 4 miljard gulden, waarvan 1.2 miljard door de SU is verstrekt.

nasser zocht toenadering tot de SU, waardoor het Westen de beloofde hulp bij de aswandam annuleerde.

in 1975: met de SU ontstonden spanningen over een terug te betalen schuld van 2 miljard dollar.

dat zal dus de reden wel zijn waarom de russen goedkoop naar egypte kunnen.

Iets voor Jol omdat uit te zoeken, begreep dat zij op de nederlandse ambassade werkte = zie bericht prikbord hurghada > nederlandse damesavond.

wie volgt ….

joke.

• Frans

Inderdaad Denise, ben niet helemaal zeker van deze zaak nadat Stanley mij een mail had gestuurd dat ik in deze zaak er helemaal naast zat?

Misschien dat hij ons hier kan uitleggen hoe de Russen goedkoop naar

egypte kunnen reizen?

• Frans

Hoi Denise

Inderdaad weet het niet zeker!

Helemaal nadat ik een mailtje had gehad van stanley dat ik er helemaal niets van af weet.

Maar misschien kan stanley het ook hier gewoon uitleggen?

Ik ben er zeker niet bij geweest dus kan er zeker naast zitten, vandaar de vraagstelling.

Groet, Frans.

• stanley(aquacentre)

het is zo wat ik toen vernomen heb van hotels eigenaars toen hier de aanslagen waren zo 12 -14 jaar terug toen waren er geen toeristen meer van europa toen zein de russen de toer operetors hier op ingesprongen en hebben contracten voor 15- a 20 jaar vast gelegt ik was hier toen ook met die aanslagen en een jaar later weer en toen waren er heel veel russen en frans je doet het weer he mijn naam gebruiken maar geeft niet hoor ook dat is recklame bedankt ha ha

• Denise

Jongens .jongens….ik heb toch wel wat aangehaald geloof ik…..en dat alleen maar omdat die russen zo vervelend kunnen doen…..stukje geschiedenis is natuurlijk nooit weg….goed voor onze hersentjes…

En aub……geen ruzie nu hé!!

Ik had gewoon een vraag…hoekomt het dat er zo veel russen zijn in Egypte…

En kijk..iedereen denk mee…..hartstikke leuk!

Groetjes Denise

• Jol

Hallo,

Ach, er zijn meerdere redenen voor de prijsverschillen. Even kijken hoe ik dit nu het beste over kan laten komen. Moeilijk uit te leggen.

Ten eerste even over de post van Joke over ambassade antwoorden hierover.

Daar mengt de ambassade zich niet in en verklaringen hierover worden niet gegeven.

De Russen zijn marktleider No:1 in Egypte. Dat is al heel belangrijk. Er zijn voor elke markt andere prijzen. Vreemd misschien voor de NL toerist maar ik ben dat gewend, het is altijd zo geweest. Dit heeft te maken met aantal, currency verschillen, contracten met touroperators, overheidsorganen en betrekkingen in het betreffende land m.b.t. toerisme. (Zo heeft Duitsland bijv. weer betere afspraken voor hun reizigers wat betreft vergoedingen voor geleden vakantieschade etc)

Er zijn op elk gebied hele grote verschillen. Het een volgt wel het andere op. Je kunt je voorstellen dat als een touroperator (zoals die van mijn ega) contracten hebben met de russische markt van 200 kamers in een hotel: Full or empty bijv. dat de prijzen stukken omlaag kunnen daardoor kunnen de reizen in het betreffende land ook omlaag, (dollar currency speelt ook mee) en tevens heeft het desbetreffende hotel hun centjes al binnen en kan bijv. een andere markt de deksel op zijn neus krijgen. Zo werkt het complexe systeem van het toerisme. Dit is een van de “vele redenen” die mijn ega geeft. Of nu een bouw van een dam of een waterproject van een land of politieke inmengingen mee kunnen tellen m.b.t. toerisme, daar twijfel ik een beetje aan. Maar dat laatste is maar een eigen mening.

Gr, Jol

• Jol

Even toevoegen, wist je dat mijn aantal Nederlandse toeristen (ben reisleidster) in het russische hoogseizoen omlaag gaan omdat er niet genoeg plaats is in de hotels…(beetje kort gezegd) Tevens hebben wij ook wat problemen gehad met het tekort aan plaatsen op de chartervluchten.

gr, Jol

• Frans

Mag dus veronderstellen dat alle mogelijkheden nog open zij?

Dat klopt toch Jol?

Zou het mogelijk kunnen zijn dat het te maken heeft met die dam, en dat de regering zich hier niet over uitlaat, en dat het een van de geheimen is in Egypte zoels zo velen?

Ben benieuwd of er nog meer theorieen zijn.

Groet, Frans